• firefly

Föräldraledig från jobb - kombinera med distansstudier?

Har lite olika funderingar här som någon kanske kan hjälpa mig med.

Om jag har förstått systemet rätt så har man tillstånd att vara föräldraledig från arbete i minst ett år och ta ut endast ett par eller inga dagar med FP överhuvudtaget. Du har fortfarande rätt att vara hemma med ditt barn, helt eller delvis tills detta fyller åtta år.

Kan din arbetsgivare protestera mot att du kombinerar föräldraledigheten med studier på distans? Eller finns det någon slags regel om att du då måste söka om tjänsteledighet från studier istället och inte alls har godkänd föräldraledighet? Om man nu lyckas kombinera båda delarna.

Jag har nämligen en nästan färdig universitetsutbildning som jag tror skulle fungera att läsa klart på distans och även om jag är öppen för att jag kanske inte alls klarar av både att ta hand om ett barn samt studera (första barnet så vet inte riktigt hur "ansträngande" det kommer bli) så kan jag inte annat än drömma om att kunna komma tillbaka till arbetslivet med en faktisk examen.

Om man nu får studera och vara föräldraledig samtidigt, får man då ta ut CSN? Och kanske ta ut FP-dagar på helgen (förr eller senare måste man väl börja plocka ut dagarna)? Eller är det uteslutet?

Hoppas någon har mer koll än mig, känns som en riktig djungel det här.

• Svar på tråden Föräldraledig från jobb - kombinera med distansstudier?
  • Barbabok

Det är de första 18 mån som gäller där det inte finns krav på FP-uttag. Det är för att skydda sin SGI som man ofta vill ta FP 5dgr/v om man är hemma på heltid, detta för att skydda sin SGI.

Du får plugga bäst du vill

Jag vet inte om det går att kombinera att ha både FP+CSN men det kan säkert nån annan här svara på. Däremot vet jag att ska du ta FP på helgen av SGI-dagarna måste du ta fredagen eller måndagen också. Lägsta nivå dagarna är fria att ta när som.    

han kommer i juni
  • Sisisisi

Full koll har jag inte men jag pluggade under f-ledigheten med csn-bidrag. Vet många som gjort så. Jättebra att passa på att plugga när man ändå är hemma.

• Barbabok
    Barbabok skrev 2012-04-11 17:52:49 följande:
    Det är för att skydda sin SGI som man ofta vill ta FP 5dgr/v om man är hemma på heltid, detta för att skydda sin SGI.

Efter ettårsdagen.
    han kommer i juni
Svar på tråden Föräldraledig från jobb - kombinera med distansstudier?