• Dickman

Ni som har barn i 10 mån åldern utan tänder eller bara två små, vad kan de äta för mat i bitar?

Jo jag undrar eftersom det har varit kämpigt med Linnea och mat länge och jag funderar på vad man kan förvänta sig att hon ska kunna äta med bara två halvuppkomna tänder?
    Så som tex korv, köttbullar, ägg, osv osv..

• Svar på tråden Ni som har barn i 10 mån åldern utan tänder eller bara två små, vad kan de äta för mat i bitar?
  • Mickis74

Vår grabb fick sina tänder i den åldern.....åt våran hemlagade mat, det som vi åt. Vi mosade och finfördelade, gick jättebra.

• kissemjao

Min dotter fick inte sin första tand förrän hon var över ett år. Men såvitt jag minns så åt hon det mesta... ja hon kanske inte tuggade knäckebröd och skorpor. Gommarna blir ju superstarka och de finner ut nån slags malningsteknik. Vi sörjde för att maten finfördelades.

• Crazy Baby

Min lilla tjej har två tänder i underkäken! Hon tycker inte om barnmat och vill äta själv, så hon får äta bla:
    korv
    kyckling
    morötter
    ärter
    majs
    paprika
    gurka
    smörgås med olika pålägg
    melon

Självklart så skär jag allt i bitar, men hon är rätt duktig på att tugga i sig det mesta utan att ha några kindtänder!

• Julias mamma

Julias första tänder såg dagens ljus på hennes 10 mån dag...

Jag tror hon i princip åt allt (utom stora feta blodiga biffar)...lite ex på vad hon åt:
    Köttfärssås o spaghetti, korv, potatis, pasta kassler, kötbullar, fisk, pizza , fiskpinnar, kyckling m.m

Allt var givetvis delat i rätt små bitar, annars är ju barnen duktigare än vad man tror att dela/tugga den...(med tänderna dom har eller inte har)

Men tex kyckling kokt i gräddsås och potatis...

• nonno

Hej.
    MIn son som är 8 ½ äter ingen burkmat och har inga tänder. Han äter blodpudding, ärtor, korv, makaroner,plättar, leverpastej och smörgåsbitar. Allt delar jag i små bitar och ger honom med handen.

• Dalagirl

dom kan tugga utan tänder oxå....inga problem ..ok vissa saker....

• Paulo

Vår 10 mån dotter har två halvuppkommna tänder och hon äter köttbullar, prinskorv, mackaroner, ärtor,majs.

Ärtor, majs och makaroner äter hon som de är.
    Köttbullar och nästan skinnfri prinskorv från SCAN äter hon i ganska stora bitar utan problem och ju mer hon får plocka själv desto roligare är det att äta.

• JRo

Vår dotter vägrar stundtals att bli matad och då är ju den finfördelade maten svår att ge henne. Hon har två pyttetänder i underkäken och det enda hon inte klarar är helt kött, allt annat mal hon med käkarna.

En och annan ärta kommer ut hel i andra änden, det hinns inte tuggas så mycket när man är hungrig, men annars har jag inte märkt några problem. Hon äter det vi äter, i bitar oftast, men t.ex. pasta får hon hel.
    Som tur är är det fortfarande ok att mata henne med gröt...

• Cecci78

när vår son var 10 månader hade han inga tänder och han ville inte direkt tugga maten, han svalde allt han fick helt. Han åt 8-månaders burkmat som vi mosade lite extra. Han är nu 14 mån och gillar fortfarande inte att tugga:)

• Röd drake

Kan tala om att jag fick min första tand när jag var två och jag tuggade tydligen knäckebröd med gommarna innan dess...

• Dickman

Tack för alla svar! Då vet jag lite mer om vad jag kan förvänta mig att hon kan lära sig!

• jennipenni

Min son snart 10-mån har heller inte fått några tänder och äter småbitar som han plockar själv typ smörgås el makaroner el sånt men 8 mån maten med bitar pruttar han ut oftast... Jobbigt men mosar jag ordentligt så äter han.

• fenomena83

min son har tre tänder (två uppe och en nere) som har kommit nu precis men han har ätit mat med bitar sen han var sju månader och inte hade nåra tänder alls. han tuggade med gommen, antagligen så var väl tänderna på väg sen dess och han tyckte väl bara att det va skönt att tugga när det kliade så, eller så tyckte han att det va roligt helt enkelt.....
    men så är det mjuka bitar också inte världens segaste och hårdaste.... alltså kokta länge och sådär

Svar på tråden Ni som har barn i 10 mån åldern utan tänder eller bara två små, vad kan de äta för mat i bitar?