• beckiebabe

tråd när man syr upp jeans

Hej! Jag köpte ett par jeans idag som är på tok för långa så de måste sys upp. Jag har sytråd av bomull och av polyester, vilken är bäst att sy med? Eller spelar det ingen roll? Vet att man egentligen helst ska sy med sån där jeanstråd, men någon sådan har jag inte. :) Och jag vill använda brallorna imorrn då jag har akut byxbrist. (byxorna är typ 1,5dm för långa så dom går ju inte att vika upp heller, då hamnar ju "viket" strax under knäet. :)

• Svar på tråden tråd när man syr upp jeans
  • Kakmonster

Jag vet inte vad som är bäst, men jag brukar använda svart undertråd och "gul" på övertråden. Då blir det som stygn liksom och inte en slät linje. Fattar du?

• beckiebabe
    Kakmonster skrev 2012-04-11 20:14:25 följande:
    Jag vet inte vad som är bäst, men jag brukar använda svart undertråd och "gul" på övertråden. Då blir det som stygn liksom och inte en slät linje. Fattar du?

åh.. Smart! Ny sydde jag med bara svart, å det blev ju som du säger, en slät linje. Inte helt snyggt, men nu är jag för trött och orkar inte bry mig. :)
  • Stormorsan

Grundprincipen är att använda bomullstråd till bomullstyg, polyestertråd till syntet eller blandmaterial, silkestråd till sidentyg osv.

Polyestertråd är mycket starkare än bomullstråd och kan i värsta fall slita sönder fibrerna i bomullstyget om sömmen sitter på ett ställe med mycket påfrestning.

I en vanlig fåll spelar det ingen roll vilken tråd man använder.

Skulle man t ex vilja färga ett bomullsplagg så tar polyestertråden inte upp färg, vilket bomullstråden gör. 

• Handverkarna

Nu kanske det är lite sent, men ett jättebra tips på att korta av byxor och ändå bevara nedre sömmen på ett snyggt sätt hittar du här.

Svar på tråden tråd när man syr upp jeans