• Anonym

Vem av oss vinner denna tvist??

Hallå alla hobbyjurister och experter

Vad tror ni om detta:

1 årig dotter som bott hos mig sedan hon var 6 månader
    Umgänget med pappan har varit påhälsningar nån gång i veckan + 1 övernattning i veckan

Om vi leker med tanken att vi hamnar i en tvist, inte om vårdnaden men om umgänget.

Min önskan är att dottern bor/sover hos mig och gradvis utökar umgänget med pappan som till slut hamnar på tors-sön när dottern blivit lite större
    Pappans önskan är att barnet bor varannan vecka från och med nu.

Jag och dottern bor i grannkommunen från pappan.
    Dotterns dagisplats som hon ska börja till hösten ligger alldeles vid pappans boende, hon har två äldre syskon hos pappan (15 och 17 år)
    Både jag och pappan är ostraffade och har inget i bagaget.

Kan det komma att bli så att pappan får hela boendet i slutändan om vi ej kan komma överens eftersom hon har dagis i den staden och syskon som bor där???

Jag är livrädd att mista henne helt och hållet i en kommande tvist
    Snälla hjälp

• Svar på tråden Vem av oss vinner denna tvist??
  • Anonym

Varför ska hon börja dagis där ... är det inte naturligare att hon får kontakter m barn där hon bor (med dig) ?

• Lena

Troligen kommer det börja gradvis som du vill men landa på varannan vecka till slut.

• Anonym

Det finns ingen anledning att neka en pappa som vill ha halva tiden med sitt barn ... det är väldigt egoistiskt både mot barnet och pappan Sen hur ni kommer överens om att dela upp det är upp till er ... om ni vill ha kortare pass än varannan vecka osv ... Tro mig jag vet hur ont det gör att förlora halva tiden med ett barn, men för barnets skull får man bita ihop, din dotter behöver er bägge!

• Anonym

Låter som hon är folkbokförd hos pappan? Eftersom hon får dagis där. Detta behöver du ändra på. Eftersom hon sover övervägande del hos dig som det är nu så kommer hon att bli flyttad till dig. Fixa. Ansök sedan om dagisplats så fort du kan där du bor.

I Sverige finns en oskriven regel om att barn under 3 år ska vara hos mamma. Din dotter har dessutom inte varit tillräckligt mycket med pappan för att kunna göra en bra anknytning. Det är nog ändå troligt att du kommer att ha henne kvar mestadels hos dig tills hon är 3.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 23:41:41 följande:
    Låter som hon är folkbokförd hos pappan? Eftersom hon får dagis där. Detta behöver du ändra på. Eftersom hon sover övervägande del hos dig som det är nu så kommer hon att bli flyttad till dig. Fixa. Ansök sedan om dagisplats så fort du kan där du bor.

I Sverige finns en oskriven regel om att barn under 3 år ska vara hos mamma. Din dotter har dessutom inte varit tillräckligt mycket med pappan för att kunna göra en bra anknytning. Det är nog ändå troligt att du kommer att ha henne kvar mestadels hos dig tills hon är 3.
    Oskriven regel?? Av vem mamman då eller? Jag är själv mamma och min minsta bor vv för vems skull, jo barnet har 2 föräldrar. Det är nog individ anpassat och jag tror ett barn mår lika bra hos sin far som hos sin mor så länge dom månar om barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 21:50:01 följande:
    Varför ska hon börja dagis där ... är det inte naturligare att hon får kontakter m barn där hon bor (med dig) ?
    Vi kommer med största sannolikhet flytta tillbaka till dit hon ska gå på dagis därför är jag väldigt kluven till att söka dagis där vi bor "för tillfället"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 22:04:54 följande:
    Det finns ingen anledning att neka en pappa som vill ha halva tiden med sitt barn ... det är väldigt egoistiskt både mot barnet och pappan Sen hur ni kommer överens om att dela upp det är upp till er ... om ni vill ha kortare pass än varannan vecka osv ... Tro mig jag vet hur ont det gör att förlora halva tiden med ett barn, men för barnets skull får man bita ihop, din dotter behöver er bägge!
    I know jag vet att jag måste finna mig i det även om det är och var min egna störta skräck att bo v.v när mina päron separerade.
    Men kortare pass kanske skulle vara ett alternativ tills hon blir lite äldre än 3
  • Anonym

Hon är skriven hos mig. Dagisplatsen som vi sökt i hans kommun får vi ha kvar eftersom barnet och jag försöker komma tillbaka till den kommunen. Dessutom jobbar både jag och pappan i "dagiskommunen"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 07:23:43 följande:
    I know jag vet att jag måste finna mig i det även om det är och var min egna störta skräck att bo v.v när mina päron separerade.
    Men kortare pass kanske skulle vara ett alternativ tills hon blir lite äldre än 3
    Ts, du måste skilja på dina egna upplevelser och dotterns. Varför skulle hon inte klara av t.ex 2 nätter per vecka? Varför är det en bättre idé att låta domstolen besluta, över era huvuden, om vad som är bäst för flickan, istället för att ta sitt ansvar och kommunicera och (försöka) klara av att lösa en utökning av umgänget själva?

Det låter som om pappan vill ha växelvis boende inom kort. Varför skulle det vara dåligt för dottern?

Du skriver att du är rädd att förlora dottern. Du tror inte pappan har samma rädsla? Men om man bortser från det, du vet väl om att du har skyldighet att främja dottens rättighet och behov av umgänge med den andra föräldern?
  • Anonym

Det stämmer inte alls. Jag vet flera pappor som fått igenom växelvis boende för sina yngre barn när dom stämt i domstol.
Svar på tråden Vem av oss vinner denna tvist??