• Anonym (hungrig?)

hur länge måste man väcka spädbarn för mat?

och när vaknar de av sig själva när de är hungriga?
    nu matar vi (ammar) med ca 3h mellanrum, men det är tufft att väcka henom på natten då hen alltid blir mycket ledsnare efteråt då än på dagen, och allas sömn blir rubbad.  

• Svar på tråden hur länge måste man väcka spädbarn för mat?
  • Anonym

ett friskt normalt barn som växer som det ska behöver man inte väcka. Jag har sex barn och har aldrig väckt med för mat.

• Sthlm Cicci

Jag har aldrig väckt min tjej. Hon är 6 veckor nu, och redan från start har hon fått säga till. Ibland har det gått 1 timme ibland 5 timmar imellan amningarna. På natten vaknar hon bara en gång...

• Anonym (mamman)

Man kan absolut behöva väcka barn. Vänner fick ett fullgånget, friskt barn som inte vaknade om nätterna. Han svalt, snacka om att de fick en chock och ångest.

Hur länge är individuellt, men att de sover sig genom nätterna från början är snarare en negativ signal - att de är för slöa. Men följer bebisen kurvan behöver ni säkert inte hålla på med det var 3:e timme så länge. Rådgör med BVC för just er bebis.

• Anonym (X)

Jag väckte också till dess att dottern var 6-7 veckor, först var 3:e timme, sedan efter 4 h, därefter efter 5 h (mest för att jag hade problem med för lite mjölk). Sedan började den lilla att vägra att somna om efteråt och när det gått några dagar pallade jag inte längre.

Man märker väl ganska snart om barnet inte går upp i vikt som det ska. Gör barnet det ser jag inte varför man skulle behöva väcka, särskilt inte efter de första veckorna. 

• belnea721

Mina barn har alltid fått vakna själva sonenkunde jag ställa klocka efter haha han vakna var 4e timme dottern sov hela natten från 11 till halv 7. Dom vaknar om dom e hungriga låt hen sova så ska ni se hen vqknar en timme efter din rutin o väcka :) kram

• Anonym (hungrig?)

så ni sätter inga klockor?
    har ni fått det "godkänt"? 

tycker det varit ett himla tjat från bm och mvc om att regelbundenheten är så viktig...

(ja, det är första barnet...)   

• Anonym

när min dotter var liten sa BVC att jag var tvungen att väcka henne.
    Hon var fullgången men vägde bara 2,5 kg.

Hon sov hela nätter från 5 v ålder. BVC var förkrossade. Jag var TVUNGEN att väcka henne för hon var så liten.
    Jag skulle väck henne minst 2 ggr per natt för mat..
    Sen komma och kontroll väga om 1 vecka.

Jag väckte hennne ALDRIG.. Gick tillbaka till BVC 1 v senare och fick fråga. Har du väckt henne?? JAA blev mitt svar och la henne på vågen.

Svaret BVC sa va: SE SÅ FINT HON HAR GÅTT UPP NU!!!!! Fort sätta vecka henne..

Inte F**N väcker jag en bebis som sover gott en hel natt. Idag är hon 11 snart 12 år. En helt normal unge med inga som helst problem..

Gör dig/er en tjänst.. Sover bebisen låt den sova.

• Anonym (bea)

Håller med föregående. Så länge bebisen inte är för tidigt född eller av andra anledningar behöver extra mycket mat så behöver ni inte alls väcka. Fri amning förespråkas ju och då är det bebisen som styr när den vill äta.

• Anonym

När man ser att den börjar följa sin kruva i vikt uppgång osv.

• Anonym (hungrig?)

hen är nu bara 8 dagar och gick ner (men inte ens 10%) för att nu vara uppe över sin födelsevikt igen.

Svar på tråden hur länge måste man väcka spädbarn för mat?