• Maren

Egen korv

Vi har börjat använda vår korvspruta och har blivit mycket förtjusta i att tillverka egen korv. Är det fler som gör sin egen korv, och har ni i sådana fall några goda recept på korvsmet?

• Svar på tråden Egen korv
  • Lena

Åt hemmagjord grynkorv idag men det receptet ska modifieras om vi ska göra om det.

• Labråttan

Är sjukt sugen på att börja jag också! Har TS själv nåt bra recept att bjuda på?

• Maren

Grynkorv, är det sådan man kokar eller steker? Vilken kryddblandning hade ni i?

Vi har testat två olika recept på fläskfärs och blandfärs. Den ena gången gjorde vi korv till jul med kryddpeppar, ingefära och vitpeppar. Sedan har vi också gjort en tysk korv som var riktigt god. I den är det bl a muskotnöt, muskotblomma och vitpeppar. Vi använde vanliga krokfjälster och korvarna blev ca 3 cm i diameter. Ska kolla upp recepten och skriva dem här.

I vår ska vi bygga en rök på gården och då ska vi försöka oss på lite mer avancerade varianter än stekkorvar,  t.ex. chorizo och sådant. Jag har aldrig rökt varken kött eller fisk tidigare, men jag tror att det kan bli riktigt bra.

• puss

Vart köper man en korvspruta? Och hur gör man skinnet?

• Lena
    Maren skrev 2012-04-15 17:45:20 följande:

Grynkorv, är det sådan man kokar eller steker? Vilken kryddblandning hade ni i?

Vi har testat två olika recept på fläskfärs och blandfärs. Den ena gången gjorde vi korv till jul med kryddpeppar, ingefära och vitpeppar. Sedan har vi också gjort en tysk korv som var riktigt god. I den är det bl a muskotnöt, muskotblomma och vitpeppar. Vi använde vanliga krokfjälster och korvarna blev ca 3 cm i diameter. Ska kolla upp recepten och skriva dem här.

I vår ska vi bygga en rök på gården och då ska vi försöka oss på lite mer avancerade varianter än stekkorvar,  t.ex. chorizo och sådant. Jag har aldrig rökt varken kött eller fisk tidigare, men jag tror att det kan bli riktigt bra.

Grynkorv kokar man. Vi följde förljande recept: www.grynkorvsakademien.se/49825916
    Vi gjorde även en lammkorv och en köttkorv som jag tror är bra att grilla men jag har inte testat det än.
  • Lena
    puss skrev 2012-04-15 17:52:54 följande:
    Vart köper man en korvspruta? Och hur gör man skinnet?
    Vi har korvhorn till vår hushållsassistent och det använde vi.
    Skinnet köper man och blötlägger.
  • k girl

Hittills har det bara blivit en gång, men vi måste göra fler gånger för korven blev sjukt god. Vi har en hel del lammkött i frysen och det var en bog som fick bli till korv i svinfjälster. Jag använder min mormors gamla hushållsassistent med ett korvhorn. Modifierade detta recept litegrann, hade bland annat i varmrökt fläsk och färska örtkryddor. Det blev fantastiskt goda korvar, gott på både julbordet och när vi stekte upp några till middag med ugnsrostade rotsaker och fetaostkräm till.

• puss

Vart köper man skinn? Har aldrig sett det. Vill prova detta. Låter kul och nyttigt.

• k girl

Det finns till och med på vårt pyttelilla ica. Brukar finnas i frysen.

• Maren

Puss: Vi köpte vår korvspruta på nätet hos en köttgrossist.Den är superbra och rymmer mycket korvsmet så att det blir mycket åt gången. Men det går lika bra att använda hushållsassistent med korvhorn. Jag har till och med hört om de som använt sin gräddsprits, även om det låter lite omständligt.
    Vi har använt rak- och krokfjälster. Krokfjälster är det som blev bäst. De finns i charken på affärerna, och finns de inte kan de alltid beställa hem om ni säger till.

K girl: Det låter väldigt gott! Det ska jag testa någon gång. De tillbehör vi har till korven är bl a rotsakspytt, stekt ägg, rödbetor, smörstekta äppelklyftor. Det blir en härlig brytning mellan de kryddiga korvarna, senapen och de söta äpplena.

Lena: Jag har aldrig testat att grilla hemgjord korv, men är väldigt intresserad att göra det. Jag inbillar mig att fjälstren spricker. Vilka kryddor har ni haft i köttkorven?

• Lena

Receptet är från 1941

Östgötakorv

2kg fläskkött
    3msk salt
    1/2msk vitpeppar
    1 1/2dl potatismjöl
    1/2kg späck
    1/2msk kryddpepper
    1msk ingefära
    1 1/2 kokt kall mjölk
    Svinfjälster

Blanda det malda fläskköttet, späck och mald lök. Salta och krydda och arbeta igenom smeten väl. Stoppa smeten ganska löst i fjälster. Bind upp till laga långa korvar. Varva korvarna med grovt salt. Låt stå över natten. Frys korvar styckvis.

• Maren

Lena: Det låter gott! Använder du krokfjälster eller vilken typ? Vilken diameter får korvarna?

Svar på tråden Egen korv