• Anonym (första)

Tunnelbana första gången

Vill vara anonym och skriver därför här.

Jag ska lidingö centrum om en vecka och har aldrig åkt tunnelbana. Åker först tåg till Stockholm och ska alltså sedan ta tunnelbanan. Nervös redan nu. Först och främst, var finns tunnelbanan? :)  Var köper man biljett? Var visar man upp biljetten? Kliver man bara på sedan? Ropas stationerna ut på tågen? Snälla berätta allt steg för steg och var gärna övertydliga :).

• Svar på tråden Tunnelbana första gången
  • Anonym (Tunnelbana)

Om du kollar på www.sl.se så kan du skriva in från vilken station du ska åka och till vilken du ska åka till, så står det hur du ska åka. Tunnelbanan ligger en trappa ner (om du kommer med tåg till den stora salen med alla affärer och mcdonalds) det finns trappor/hissar, följ skyltarna.  

Du köper biljetten i båset vid spärrarna (det finns flera bås, det sitter folk där inne som kan hjälpa dig) du kan också köpa biljetter i SL-center, men jag hade bara köpt där om jag skulle köpa ett kort. Tappa inte remsan/färdbeviset, det är böter på ca 1200 kr. Man går bara in på tåget efter du har kommit förbi spärrarna, stationerna ropas ut och så står det på en skylt vilken station det är också.

• Tobas

Ta tunnelbanans röda linje 13 från T-Centralen mot Ropsten. Kliv av vid Ropsten.
    Byt till buss 201 från Ropsten mot Kottla. Kliv av vid Lidingö centrum

Biljett kan du köpa i spärren, hos SL-center eller skicka HA till 72150 kostar ca 30kr om jag inte minns fel och är giltig i 90min. Dvs, du kan åka både tunnelbana och buss på en och samma biljett. 

Fråga vem som helst annars, du är knappast den första som inte hittar.  

• FruLiNi

När du är i Ropsten kan du ta alla bussar som går över bron, förutom 203:an och 225:an. Från Ropsten till Lidingö centrum tar det högst 5 min.

• Anonym

När du kommer till centralen och tagit dig ner till tunnelbanan går du först genom en trång gång med en himla massa folk och sen kommer du till själva spärrlinjen. Det finns en pressbyrå precis till höger, de säljer också SL-biljetter. Om du ska resa flera resor är det billigare att köpa en remsa (ja det heter så). Säg sedan till gubben i biljettluckan att du ska till ropsten så stämplar han åt dig och du kan gå igenom spärren. 
    Kolla sen upp mot taket (stanna för guds skull inte precis ett steg efter spärren, flytta dig så andra kan komma fram). Där står det vilken rulltrappa som går ner till rätt perrong, tror att det är den första rulltrappan. Gör sen som alla andra sagt i sina inlägg. Det finns skyltar överallt, eller fråga någon. 

På perrongen finns elektroniska skyltar som anger när nästa tåg kommer och vart det ska. Du ska inte ta Mörby centrum-tåget. Du ska ta just Ropsten-tåget och åka till slutstation. 
    Det kommer gå hur bra som helst, sluta noja nu! 

• Anonym (första)

Tack så mycket allihopa! Får hoppas jag överlever det här =).

• Anonym (första)

Jag gick ner till tunnelbanan och vände, blev taxi =).

• Ingrid Bergman
    Anonym (första) skrev 2012-04-17 18:10:54 följande:
    Jag gick ner till tunnelbanan och vände, blev taxi =).
    Ahh, om jag ändå hade lyxen att göra det varje dag, hatar att åka tunnelbanis Skrattande
Svar på tråden Tunnelbana första gången