• Miss Olsen

Vaken om nätterna!

Fler som har/har haft en 1 åring som helt plötsligt fått för sig att vakna på natten/tidig morgon och inte kunna somna om?
    Hur har ni gjort? Några tips?
    Problemet här verkar vara att hon inte kommer till ro...
    Har provat en massa bla bytt välling och minskat sömnen på dagen, men ser ingen skillnad.

JÄTTETACKSAM för tips o råd!

• Svar på tråden Vaken om nätterna!
  • Pickeli

Vilken tid vaknar hon och vilken tid lägger hon sig? Är det väldigt ljust i sovrummet eller är hon blöt i blöjan?

Är det så att hon är hungrig eller är hon helt enkelt bara pigg?

Google it!
  • jennie30

Det där har gått i perioder hos oss,ett tag fick vi gå upp mellan 4-5 varje morgon,lagom kul!

Även nattetid har det varit vaket ett par tre timmar men det är längesen nu (tack o lov)

Vad vi gjorde? ingenting faktiskt,vi väntade ut det bara och efter ett par veckor var allt som vanligt igen.

• Miss Olsen
    Pickeli skrev 2012-04-12 09:16:55 följande:
    Vilken tid vaknar hon och vilken tid lägger hon sig? Är det väldigt ljust i sovrummet eller är hon blöt i blöjan?

Är det så att hon är hungrig eller är hon helt enkelt bara pigg?
    Det är lite olika men just nu somnar hon halv 7-7 och vaknar vid 3 o är vaken ca 2h och sover en liten stund till sen innan hon vaknar för dagen. Innan detta började med vakentiden på natten somna hon kvart över 7-halv 8 och vakna 6-halv 7 men då sov hon också 2ggr på dagen. Efter att hon enbart sover 1 gång på dagen har hon varit så trött att hon somnat tidigare på kvällen (fast jag tycker det är för tidigt). Lägger henne 7 nu och ser hur det går. Sambandet med mycket som händer i utvecklingen och att hon sovit rätt många timmar kl 3-4 på morgonen kan ju spela in tycker man... Läste någonstans att om man ville få sitt barn att sova längre på morgonen skulle man lägga tidigare på kvällen men här funka inte det iaf...
    Det är mörkt i sovrummet. Hon har aldrig brytt sig om en fuktig/blöt blöja någonsin. Men byter den nu ibland iaf bara för att det inte ska va det helt plötsligt.
    Hungrig borde hon inte va. Äter en hel portion fullkornsgröt kl 17 och sen välling halv7...
    Känns som att ibland är hon pigg men för det mesta bara svårt att komma till ro...
  • Miss Olsen
    jennie30 skrev 2012-04-12 19:34:37 följande:
    Det där har gått i perioder hos oss,ett tag fick vi gå upp mellan 4-5 varje morgon,lagom kul!

Även nattetid har det varit vaket ett par tre timmar men det är längesen nu (tack o lov)

Vad vi gjorde? ingenting faktiskt,vi väntade ut det bara och efter ett par veckor var allt som vanligt igen.
    Ja det med att vakna halv 5-5 gjorde hon också en kort, kort period när hon var knappa halvåret. Men det gick över så snabbt.
    Detta har varat i 2,5 månader!!!
    Försöker intala mig (och min sambo) att det kommer gå över och det gör det ju med förr elr senare, men det är mer att jag vill hjälpa henne för såhär brukar hon ju inte va. Ngt stör ju henne.
  • MtillM

Har exakt samma problem, orkar snart inte känna stressen över att han skall vakna vid tre när man skall upp vid sex. Vägrar somna om fastän han får flaska. Är tacksam för alla tips!

• Pickeli

Mitt tips kanske låter lite knäppt men testa lägg på mer sömn dagtid. Mormor sa alltid till mig att barn som sover bra på dagen sover bra på natten och det stämmer på mina barn! Min ettåring sover som en kratta om han bara sovit en gång på dagen, eller 2 kortisar.

Sov mer på dagen så läggningen sker vid 20 istället. Kan ju vara värt att testa?

• jennie30
    Pickeli skrev 2012-04-13 20:17:44 följande:
    Mitt tips kanske låter lite knäppt men testa lägg på mer sömn dagtid. Mormor sa alltid till mig att barn som sover bra på dagen sover bra på natten och det stämmer på mina barn! Min ettåring sover som en kratta om han bara sovit en gång på dagen, eller 2 kortisar.

Sov mer på dagen så läggningen sker vid 20 istället. Kan ju vara värt att testa?
  • Leiben

Min son har sovit sämre än ALLA jag känner och vad jag än gjort så såg jag aldrig något mönster i hur han sov. Jag har skrivit sömnlogg i flera omgångar. NU sover han bättre generellt men hela hans 17-månaders liv har bl a inehållit tidiga mornar och eller vakenpass på nätetrna - i långa perioder.

Det jag gjorde tillslut när jag verkligen mådde som sämst var att acceptera att han var en sådan som sov som han sov och att jag fick sluta förvänta mig annat. Då blev jag piggare och mådde så mkt bättre.

I bland undrar jag då och då om han sover för mycket på dagen eftersom han fortfarande sover 2 pass och sammalagt 3 timmar plus minus en halvtimme. På nätterna sover han bara 9-10 timmar. Samtidigt är det ju hans sömnbehov som styr och jag litar på det. Han är nog en sådan som behöver ha sina sovtimmar utspralade över dygnet. Han är en akvit typ som drar mkt energi :) 

• Miss Olsen

Trodde jag svarat här men det hade jag tydligen inte. :} Pickeli: var på väg att testa det igen för tidigare när jag prövat det så har det gett resultat. Vet inte varför jag inte gjort det bara. Tänkte nog bara att nu bööör hon ju bara sova 1gång... : } Hur som helst. Nu har hon iaf sovit mer rör mindre varje natt, så det funkar så sett, och det är vi jätteglada för! Dock så har hon ÄNNU svårare att komma till ro och somna när hon väl ska sova. 1h är inget ovanligt, ibland tar det längre tid. Och ju längre tid det tar, ju mer frustrerad blir hon. Hon har alltid haft lite svårt att komma till ro på kvällen men det är lite extremare nu. Och hon har alltid somnat bra på dagarna... Nåja, man kan inte få allt. : } man tycker ju att har hon så svårt att somna så behöver hon inte så mkt men jag får nog tänka att det är mkt som snurrar i hennes huvud och det viktiga är ändå att hon sover på natten! Leiben: förstår vad du menar. Märker med att det blir lättare att handskas med det om man inte förväntar sig en massa annat. Är bara jobbigt när det känns som att man inte förstår vad de behöver hjälp med, eller hur man ska säg...

Svar på tråden Vaken om nätterna!