• Anonym (Filippa)

Hur länge ska man stå ut?

Hej!
    Levt tillsammans med min sambo i  6 år. Vi har en dotter på 2,5 år och väntar nu nästa barn till sommaren. Jag själv ändrade mitt liv mkt när jag blev förälder, man jobbar, sen tar man hand om familjen, ser till att det finns mat på bordet, man tvättar, städar, aktiverar dottern å så. Min sambo däremot, jobbar, sen spelar han fotboll 3 träningar i veckan a 3 timmar, match ca 1 gång/vecka nu under säsong 4-6 timmar, lever ett nattliv-spelar dator halva nätterna och därmed sover till klockan 11, 12 på dagarna. Som du förstår får jag inte mkt  hjälp, vi äter knappast några måltider ihop, lägger oss inte tillsamman, jag får be honom om hjälp att tex duscha dottern, är jag inte hemma tex jobbar kväll; är det inte säkert dottern fått någon middag, utan en risifrutti, dusch är inte att tänka på.
    Nu är jag sjukskriven och ska vila pga av sammandragningar, detta medför att sambon behöver göra mer här hemma. Igår jobbade han hela dagen, jag ringde fråga när  han kom hem, fick till svar-Jag ska ju träna så jag kommer inte hem. Så ser flera dagar ut i veckan. Jag sköter fortfarande mer än jag borde hemma trots rekommendation att vila för att inte föda för tidigt. När jag säger till om tex detta att han kanske inte ska träna i detta skede, utan jobba men sen komma hem och ta hand om hemmet. Då blir han rasande, skriker, ska jag inte ha någon fritid alls, dra åt helvete, du är fan dum i huvudet m.m. Han kastar saker, är också väldigt hård i sitt språk och hotar ofta dottern om hon tex är ledsen, trotsig kan han säga, ska jag slänga in dig på rummet m.m.
    Så här har livet sett ut i flera år och jag vet inte hur jag ska göra, vi har prövat parterapi, han säger att han ska ändra sig, lovar, men jag känner mig lite manipulerad för det händer inte att han ändra sig. Känner nu att ska livet vara så här, världens finaste barn och vänner så jag står ju ut trots detta, men jag är 30 år, kanske kan livet bli bättre av att leva själv? Varför stannar jag kvar? Behöver verkligen någon att hjälpa mig!!

• Svar på tråden Hur länge ska man stå ut?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Så här kan ni inte ha det. Man behöver hjälpas åt i familjelivet och känna att man är ett team. Att skrika när man skall diskutera och lösa problem är rent destrutivt om det ständigt upprepas. Ni har provat parterapi men i praktiken blir det inga förändringar, säger du. Det låter svårt. Du kanske får överväga att lämna relationen om detta fortsätter. Försök prata med din sambo om det.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Hur länge ska man stå ut?