Kolli- ID?!
Jag ska posta ett paket idag och köparen vill ha Kolli- iD
Har skickat paket förr men aldrig fått ett sånt. Får man det automatiskt om man ber om det eller är det något som kostar extra?
Jag ska posta ett paket idag och köparen vill ha Kolli- iD
Har skickat paket förr men aldrig fått ett sånt. Får man det automatiskt om man ber om det eller är det något som kostar extra?
Alla paket har ett för att kunna spåra det. Fråga
Okey va bra :) Tack!
Om du ska skicka något litet (max 2kg) så kan du skicka det som "brev", då det är mycket billigare och snabbare än att skicka som paket.
Då är det inte ett kolli-id på paketet. Men du kan lägga till tjänsten "REK" för 60 kronor.
Då får du ett kolli-id och dessutom så är paketet försäkrat av posten.
Om det är något litet ska du använda Postens nya tjänst "skicka lätt", då får man ett spårbart brev, mycket billigare än REK tex. Gå bara in på hemsidan och fyll i alla uppgifter.
"Skicka lätt" är faktiskt riktigt bra och billigt!
Man kan välja på vilket sätt mottagaren ska få sin avi, via sms, email eller brev.
Och leveranstiden är som ett vanligt brev, når mottagaren dagen efter.
Men om det är något dyrbart som ska skickas så är det bättre att skicka som REK då det är försäkrat.
Jag ska skicka två lite tjockare böcker (stu.litteratur) så vet inte riktigt vad dom väger, men hon behövde dom snabbt med frakt på 78 kronor, var osäker så vi tyckte det var bäst så kan jag betala tillbaka till henne sen isf. men det kanske blir ännu billigare då?
Vi tog hjälp av tjänsten via blocket så det är dom som kräver kolli id sen när jag ska skicka in mina kontouppgifter.
Du kan hitta postens "skicka lätt" på den här länken:
http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?ServiceKey=SkickaLatt
Bara att fylla i alla uppgifter så ser du på en gång hur mycket frakten kommer att kosta.
Dock kräver tjänsten direktbetalning via internet och tillgång till skrivare, då du måste skriva ut paketlappen
som du sen tejpar på paketet. Sen är det bara att lämna in paketet hos valfritt postombud.