hur påverkas amningen av min anorexi?
Hej!
Skulle behöva ett riktigt svar på den här frågan, då jag läser på nätet är det så olika bud, så jag vet inte vad som gäller.
Jag fick min son för 9 veckor sedan, och helammar honom. Jag älskar att amma, och vill att det ska fungera. Samtidigt så har jag problem med ätstörningar, anorexi för att vara mer exakt.
Under graviditeten gick det ändå bra, jag kämpade med att äta tillräckligt, gick upp som jag skulle trots att det var jobbigt, allt för mitt barns hälsa och välmående. Och ut kom en fullt frisk pojk på 3634g!
Efter förlossningen har jag dicj gått ner en hel del, och fortsättet gå ner i vikt. Äter medveten för lite och håller igen på maten för att gå ner, är dock noga med att dricka mycket. Jag vet att detta inte är hållbart i längden, och att det inte är bra. Min största oro är såklart bröstmjölken och amningen. Vart går gränsen för hur länge jag kan fortsätta amma? Har idag ett BMI strax över 17. prioriterar kroppen amningen och bröstmjölken, så att mjölkens näringsinnehåll är bra, men det går ut över min kropp? känner att mjölken har minskat, men finns fortfarande nog så att han blir mätt. Han har gått upp jättebra i vikt hittills, men nu var det ett par veckor sedan vi var på BVC, och ska inte dit förrän om 2 veckor igen. Har inte tagit upp detta med min BVC sköterslka då jag skäms över det, och är rädd att hon ska skälla på mig och tycka jag är en dålig mamma..
<väldigt tacksam för svar!