• Vila

Fjällvandra med barn!

Jag och min man tänkte fjällvandra med våra barn som är 6 och 8 år i sommar och jag tänkte höra om det finns någon här som har erfarenheter av det. Hur långt är det lagom att gå per dag? (mycket beroende på terrängen och lutningen naturligtvis), Vilka kläder/skor ska barnen ha? Vi tänkte gå till Helagsglaciären, där har vi varit förut utan barn. Någon som varit där MED barn?

Skriv gärna och berätta om era erafenheter och saker som är bra att tänka på.

• Svar på tråden Fjällvandra med barn!
  • Vila

Jag ska nämna att vi är mycket ute med barnen. Vi har varit i fjällen och åkt slalom och gått på tur i vinter så de är vana att vara ute och kan gå långt. De är väldigt peppade inför fjällvandringen.

• Machapuchare

Å vad härligt det låter!
    Har endast varit på fjällvandring där vi tältat på en plats och gått dagsutflykter med barnen (som är en bit yngre än era). Testa hur långt de orkar i terräng på hemmaplan med den vikt de kommer bära på ryggen.
    Skall ni sova på fjällstationen eller i tält? När åker ni?
    Eftersom ni varit vid Helags innan så har ni ju erfarenhet av att vädret kan vara väldigt växlande i fjällen sommartid.
    Jag skulle tagit med lite grövre kängliknande gympadojjor, foppatofflor samt stövlar till barnen. När det gäller kläder kommer man långt med ett underställ, T-shirts, tunn fleece, byxor i syntetmaterial (som torkar snabbt), vindjacka samt regnkläder, mössa och vantar. Tänk lager på lager. Strumpor i ull är toppen!
    Blir riktigt fjällvanringssugen när jag läser ditt inlägg och ser fram emot att höra mer om era planer!

• Vila

Tack för jättebra tips! Vi tänkte ta med tält och slå läger en bit upp på fjället och sedan lämna tältet och gå vidare till Helags. Sova på fjällstationen där i några nätter, gå upp på höjden, undersöka glaciären för att sedan vända hemåt igen. Detta är grundtanken, men planerna kan naturligtvis ändras. Vi kommer förmodligen att vandra första eller andra veckan i juli och hoppas på att vädret är hyfsat. På vägen hem tänkte vi stanna och bestiga Städjan och besöka Njupeskär eftersom vi har stuga i närheten av Idre.

Vi ska testa att se hur långt de kan gå här hemma i skogen.

Utsidan är en jättebra sida som jag hade glömt bort. Tack för det tipset.

• Khaleesi

Vilken härlig sommar det låter som (om nu barnen är på humör...)!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Vila

Ja, det beror ju helt på humöret ja. Det blir iallafall spännande. Dessutom ska barnen och jag åka tåg upp till Östersund och träffa makens släkt för första gången. Han åker i förväg i bilen.

• mia maria

Favoritar tråden eftersom jag gärna vill fjällvandra med mina barn, men dock är lilleman bara 2½ år än, men kanske någon kortare tur till nästa sommar??

Jag ramlade över denna hemsida o blogg nyligen, kanske kan ni hitta tips där; www.traneving.se

• Vila

Mia Maria: tack för tipset. Kul att du också är i fjällvansrartagen! Tack gör tipset! Ska kolla in sidan när jag har tillgång till datorn

Svar på tråden Fjällvandra med barn!