• Glosan

Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten

Han är född i januari så är ju tidig på året. Dagis tycker han är så redig och stor och kapabel och alldeles för stor för att gå kvar på dagis. Vi tycker det är bäst om han följer sin egen ålder och väntar. Problemet är att han kommer bli lite ensam nästa år på dagis då det inte kommer finnas nga killar i hans ålder. Han leker gärna med tjejer oxå, men han är oerhört energisk och fysisk så jag tror han kommer bli lite ensam ändå, han kommer behöva ha ngn killkompis oxå.
    Han ser äldre ut än vad han är och har alltid bara lekt med äldra barn. Men en efter en har de börjat i skolan, och till sommaren försvinner nu hans bästis. 
    Så, vad ska vi göra? För och nackdelar med att börja skolan för tidigt repsektive att vänta önskas tack.  

• Svar på tråden Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten
  • Glosan

Åh förlåt, jag uttrycker mig knäppt. Jo - de menar att han skall börja förskoleklass, och det är det som tråden handlar om! Sorry!

• mammatill6

Beror ju på barnets mognad. Här är det inget problem för man får inte börja ett år tidigare. Det finns inte platser. Vi försökte med vår äldsta som är född i januari och otroligt mogen för sig. Men det gick inte.

• Glosan

Här får man börja i den kommunala skolan (förskoleklass) om man vill. I alla fall får sonen det, vi har besökt skolan. Men hur vet man om han är mogen nog? Han har svårt att sitta still, men är smart och skärpt. Väldigt vetgirig. Kan räkna lite och läsa/skriva en del. Men lite "spattig" i kroppen.
    Och även om han är mogen nog nu så kanske han inte är det om ex 7 år, och då är det kanske inte så roligt att vara yngst i klassen.. 

• Mylla
    Glosan skrev 2012-04-12 12:47:16 följande:
    Här får man börja i den kommunala skolan (förskoleklass) om man vill. I alla fall får sonen det, vi har besökt skolan. Men hur vet man om han är mogen nog? Han har svårt att sitta still, men är smart och skärpt. Väldigt vetgirig. Kan räkna lite och läsa/skriva en del. Men lite "spattig" i kroppen.
    Och även om han är mogen nog nu så kanske han inte är det om ex 7 år, och då är det kanske inte så roligt att vara yngst i klassen.. 

Barnen i min sons förskoleklass är också ganska spattiga.
     De har nog en poäng på dagis, det låter som han kommer få det lite tråkigt. Jag känner ju inte pojken men på beskrivningen låter det som att han absolut kan börja i förskoleklass.

Ingen kan ju veta hur det blir sen, men varför skulle han helt plötsligt stanna i utvecklingen och bli mindre mogen än de jämnåriga? Känns som det inte är så stor risk att det händer.
    Är han född i januari så är han ju bara en månad yngre än de barn som är födda i december, inte stor skillnad.     
  • Duckan

Om vi hade fått den förfrågan gällande Siri hade jag övervägt att tacka ja.

• AnnaGreta 378

Ta chansen och låt honom börja. Dels för att hans pojkkompisar kommer att göra det och dels för att han verkar mogen nog för det.

Ångrar otroligt att jag inte lät min ena dotter (född i början av januari) börja ett år tidigare. Hon hade tråkigt i skolan i flera år innan hennes jämnåriga hann ikapp henne.  

• snart5

En avvägningsfråga... låta barnet vara barn ett tag till... mot att låta det utvecklas lite snabbare. Känner ni att han är mogen för nästa steg så skulle jag föreslå det. Risken är att han får för tråkigt med sina jämnåriga om han stannar kvar där. Kolla förresten med hans dagisfröken... vad är hennes uppfattning?

• Glosan

Tack för era svar! Det är dagis som tycker att han skall börja förskolan ett år tidigare. Det känns som de haft en kampanj mot oss nästan, för att de verkligen anser att han är för stor för att gå kvar ett år till. Men ibland tvivlar jag lite på deras argument, om hans bästis skulle gått kvar på dagis så hade de aldrig föreslagit att min son skulle börja förskolan. De är rädda för att han blir ensam och att de inte kommer kunna stimulera honom o hans behov.
    Tjejerna som är jämnåriga är ju oxå mogna, men de hävdar ändå viss skillnad och att han borde få börja förskolan redan i höst.
    Dock kommer hans bästis gå till en annan skola, ett privat alternativ, där vi inte får plats, så de splittras oavsett.
    Dock säger han själv att han vill vänta, men det är pga att han vill vara äldst på dagis, och senare i klassen, samt att grannkompisen (tjej) kommer börja då, 2013. Nu är ju inte han mogen att ta nga beslut om sånt här men det är ändå intressant att höra hans mening i det hela.

• Anne69

Om förskolan gör den bedömningen skulle jag inte tveka att hänga på. Om det inte fungerar bra kan han väl få gå två år i förskoleklassen......

Svar på tråden Dagis vill att min 5-åring skall börja skolan redan till hösten