• Äldre 12 Apr 12:46
    3389 visningar
    2 svar
    2
    3389

    Delad vårdnad

    Hej!

    Min sambo och jag ska dela på oss och jag har lite frågor.

    Vi bor i en hyresrätt som vi båda står på... Vem får lägenheten?

    Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande vara man vecka och hon har ett eget rum i lägenheten.

    Vi har en gemensam son och hon vill ha vårdnaden mesans jag vill ha halva tiden (varannan vecka) så att baren får träffa varandra hur och vad händer? Har hon rätt till egenvårdnad och hur ska jag gå till väga?

    Hon väntarven vårt andra barn ihop och vad händer om hon skriver fader okänd? Hur och när kan jag få delad vårdnad?
    Vilken rätt har jag?

    / khula


  • Svar på tråden Delad vårdnad
  • Aston
    Äldre 18 Apr 14:51
    #1

    Är det inte den som har störst behov av lgh som har rätt till den?
    Kolla det med någon jurist.
    Gemensam vårdnad har du rätt till och skulle hon skriva fader okänd kan du kräva faderskapstest.

  • Björnp­appan
    Äldre 22 Apr 09:32
    #2

    Är ni inte gifta måste mamman skriva under ett godkännande om gemensam vårdnad. Vill hon inte så måste du stämma henne för det. Umgängesrätten har du fortfarande, men hon kan fördröja det genom att säga att du inte är pappan, innan det är klarlagt så har du inga rättigheter alls. Men om hon säger att du inte är pappan och det sen visar sig att du är det så ser det jäkligt illa ut för henne framöver om ni skulle strida om barnet då.

    Ang lgh är det den som har mest behov av den, att din dotter har eget rum i lgh betyder inte att du har mest behov, mamman som är gravid kommer troligen anses som den i mest behov av lgh.
    En bebis rekommenderas ju sällan till mer än dagtidsumgänge för pappan. Försök iaf få till varannan dag ett par timmar och så snart som möjligt egentid för dig och bebisen, mellan matningarna tex.

    Fader okänd är extremt svårt att få till. Mamman utsätts då för regelrätta förhör om vem hon haft sex med och hon måste då på alla sätt och vis medverka till att reda ut vem som är pappan.  Har en kvinnlig vän som hade fader okänd på sitt barn tills hennes man adopterade barnet. Hon hade haft sex med två män, exet utan kondom och en ons med kondom, ons:et är pappan.. Det blev fader okänd när de efter dryga 6 månader inte lyckats hitta honom. (Det försvårades iom att det var i Finland på sem som hon blev gravid)

    Men för en kvinna som levt i ett förhållande blir det mycket svårt att hävda fader okänd.

Svar på tråden Delad vårdnad