• Glosan

Min 5-åring behöver fortfarande blöja på natten

Hur ska vi hjälpa honom bli av med den? Går det? Eller har det med kroppens mognad enbart att göra? Det är svårt att få honom att inte dricka så mkt på kvällen, han är oftast så törstig. Ibland tar vi upp o kissar honom innan vi går o lägger oss, men det känns inte som det hjälper. Vissa näter är blöjan torr, men nu på sistone tycker jag det var rätt länge sedan den var torr.. Suck.. tycker synd om honom, han vill verkligen inte ha blöjan o känner sig för stor för det..

• Svar på tråden Min 5-åring behöver fortfarande blöja på natten
  • Tanja f

En del har med kroppens mognad att göra, men lite kan man göra själv. Vi fick info att ta av blöjan. Sen är det viktigt att kissa flera gånger på dagen så att inte kisset samlas till natten. Dricka sparsamt på kvällen. Kissa innan läggdags och kissa honom innan ni går och lägger er.

Vi låter vår 7-åring sova med frotteskydd och vi tycker inte det är så stor grej med olyckor. Han kissar aldrig på sig på loven, men så fort han börjar skolan händer det då och då. På skolan kissar han sällan trots att jag tjatar på honom, vet inte om det är därför han kissar på sig.

• Glosan

Tack för svar! Aha, så man skall ta av blöjan ändå, fastän man till 99% vet att det kommer att komma kiss!? Och förmodligen en hel del.. Vore ju underbart.. han har velat det här såå länge. Men, kroppen mognar väl inte fortare för det? Eller kan kroppen lära sig?

• MaPaFrid

Han kan lära sig sägs det. Provocera honom och låt det bli blött!

• Busbellan

Visst kan man testa att ta av blöjan men är inte kroppen mogen för det så kommer han inte kunna gära så mycket åt att han kissar på natten tyvärr. Den vanligaste anledningen till att barnet kissar på natten är att det hormon som ska minska urinproduktionen nattetid inte har börjat produceras än och då kommer barnet behöva kissa lika ofta på natten som på dagen. En annan anledning kan vara att signalerna mellan hjärnan och urinblåsan inte är utvecklade tillräckligt, barnet vaknar alltså inte om han/hon behöver kissa.
    Min dotter var torr dagtid mycket tidigt men hade blöja på natten tills hon var drygt 6 år, då fick vi tabletter utskrivna som ersätter det hormon som saknas.
    Andra dottern blev torr samtidigt dag och natt runt ca 20 mån så det har alltså inget med att göra hur vi gjorde   

Mamma till Nora, August och Ella
  • Glosan

Hmm, antar dåa tt vi får ta av blöjan och se lite vad som händer. Men är det ngn som vet hur lång tid det tar för det man dricker att bli till kissnödighet? När på eftermiddagen bör han sluta dricka, eller dra ner på drickandet för att det skall bli så lite som det bara går på natten?

• Immunbristmamman

Prata med bvc. Dels kan ni kanske få hjälp med skydd i sängen och kanske även med blöjor. Eller är det från 6 års ålder? Har kompisar som fått hjälp med skydd och blöjor till sina barn som inte blivit torra på natten när de blivit äldre. 

Det finns en grej man sätter i kalsongen som piper när förssta droppen kiss kommer så barnet vaknar och kan gå på toa. Det finns madrasser som larmar också. Men det kanske är för tidigt än så länge.

Som sagt. Bvc hjälper. Om det bara inte är så att han inte mognat tillräckligt... det kanske växer till sig. 

• IWantCookies

Vår dotter är snart 5 och har nattblöja. Vi har försökt ta bort den men hon kissar ändå och sover vidare i pinket utan att märka nåt. Så lindrigast för alla är att låta blöjan vara kvar och sen ta bort den när den har varit torr några nätter i sträck. Hon dricker inte efter kl 17 men kissar ändå på natten.

Jag tror det handlar om kroppens mognad, hon kan bara kissa när hon är jättekissnödig och kan inte kissa "profylaktiskt". systemet är inte tillräckligt moget. Så jag väntar tills hon blir 6, sen ber jag om läkemedel om det inte går över av sig själv innan dess.

• Viggo och pyrets mamma

Om han vaknar nattetid (av ngn annan anledning än kissnödighet menar jag) så kan ni ju göra ett toabesök då. Vår 4-åring frågar vi alltid på natten när han vaknar om vi ska kissa, men jag hoppas att ni hittar en lösning som kan funka för er :)

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Julia85

Har samma problem. Har en son som är 5 år. Han har varit torr dagtid sen strax innan 3 år och det fungerar perfekt! Men natten... Vi har inga blöjor alls! Vill han inte ha så sätter vi inte på någon. Jag tycker det går i perioder här. Och hur trött han är när han somnar. Som tex om vi varit ute mycket och lekt då han är trött, då händer lättare olyckor på natten. Jag tar alltid upp han en gång på toa på natten, bär han till toan och sätter han där och han kissar. Bär han in till sängen och där sover han vidare. Min son har infektion i låret som kommer och går. Vi tror att det har lite med det att göra också. För när han har ont så är det oftast då det händer olyckor på natten. Jag tror det ända är att vänta ut barnen. Jag känner att det blir mindre och mindre olyckor ju större han blir.

• LiNdaW

min son är sex år och har blöja bara på natten, har fått medicin till han nu så han inte ska kissa nå. har hållt på en månad med de. tar alltid upp han på kvällen innan jag lägger mig så han får kissa men än så länge har han inte vari torr någon natt....

Svar på tråden Min 5-åring behöver fortfarande blöja på natten