• Anonym (fundersam)

Är han ett bokstavsbarn?

Är plastmamma till en pojke på 8 år och har funnist i hans liv sedan 5 års ålder. Han är en smart kille som är otroligt duktig på matte (bättre än mig), duktig på att läsa bara han koncentrerar sig och är mycket duktig på olika lösningar. Han gör flest mål i hockey laget och lär sig det mesta fort som attan.

Men när det kommer till vardagliga ting så faller det. Han har så bråttom hela tiden, han springer till allt, är otroligt högljud, kan inte sitta stilla, kan absolut inte göra en sak mer än i 5 min (om ens så länge), han glömmer att torka sig i baken på toaletten och går sedan med smutsiga kalsonger.

Han frågar samma fråga flera ggr per minut och det kan hålla på ett bra tag, antningen har han inte hört att jag svarat, glömt bort att han frågat eller kompnerat ihop ett helt eget svar. Han har inte tid för att lyssna eller prata i lugn och ro, han ropar mitt namn så ofta att folk har reagerat eftersom han hinner glömma bort varför han ropade innan jag ens har svarat.

Hans tankar verkar inte riktigt vara här utan någon helt annanstans fast han inte vill.
    När jag kom in i hans liv var han extremt hyperaktiv och reagerade ut ilska otroligt tydligt.
    Han skrek och grinade hela dagarna, efter 2 års kamp så har vi kommit på ett sätt hur vi ska göra
    och det är nu mer oftast lugnt.

Jag är livrädd att späppa på honom då han är totalt oförsiktig och inte tänker på några risker alls,
    hans kompisar tycker ofta att han är lite för vild och alltid ska byta saker att leka med och de blir ofta trötta av att vara med honom en längre stund när han är så intensiv.
    Vi har fått lära honom vardaglig respekt då det är svårt för honom att se vad andra vill och inte vill eller når andra ska prata.

Han visar sina känslor väldigt tydligt vad det än är. Arg, ledsen, glad etc.

Dock är han smart och väldigt duktig på det han tycker är roligt. Han kan tänka logiskt om han får tiden till det och eftersom vi har lyckats "träna" till så många framsteg så kommer det förhoppningsvist inte vara ett problem för honom i framtiden. Jag är inte alls orolig men funderingarna går mot att han kanske har något?

Vad tror ni? Är han bara ett överaktivt barn och kommer att växa ifrån detta eller kan det vara någontning som borde kollas upp?

• Svar på tråden Är han ett bokstavsbarn?
  • DetLillaÄcklet

Jag tycker ni ska kolla upp det iaf. Har han någon diagnos kan det vara otroligt bra att vara utredd och "klar", om han skulle få problem i skolan t.ex. Då vet man att han är berättigad hjälp och kan få det fort, jämfört om ni ska börja utreda då. Utredningar kan ta evigheter, därför är det bra att ha det gjort. Det är bara till hans fördel att ha en diagnos fastställd om han nu har en diagnos.

• Anonym (fundersam)
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-12 14:03:37 följande:
    Jag tycker ni ska kolla upp det iaf. Har han någon diagnos kan det vara otroligt bra att vara utredd och "klar", om han skulle få problem i skolan t.ex. Då vet man att han är berättigad hjälp och kan få det fort, jämfört om ni ska börja utreda då. Utredningar kan ta evigheter, därför är det bra att ha det gjort. Det är bara till hans fördel att ha en diagnos fastställd om han nu har en diagnos.
    Det är lite så jag tänker. Han kan säkerligen få koncentrations svårigheter etc. när det ska krävas mer av honom.
    Jag kan nästan tycka att det vore konstigt om han inte skulle få en diagnos. Så om han inte får en, kan man gå vidare med det då?

Är ganska säker på att pappan också har något, han blev utredd när han var liten och hade på gränsen till adhd tror jag det var men fick ingen diagnos då. Och farmorn som jag talat med om detta är säker på att hon också har något men fått lära sig att leva med det.
  • LagomLångtNickname

Denna pojke låter precis som min grabb, han är 6 år gammal.

Han är utredd och har ADHD. Medicinerat för detta nu 1 år. Han har generna mot sig och visade tidigt tydliga tecken på att han ärvt diagnosen. Så han blev utredd första gången i tidig ålder. Fick sin officiella diagnos strax innan han blev 5 år. Fick tillstånd att börja med medicin strax efter han blivit 5 år.  

Matte och logik är väldigt för (vissa) personer med ADHD, man ser andra vägar till lösningen som inte andra ser. 

• DetLillaÄcklet

Min bror har ADHD och han har alltid varit otroligt bra på matte, blir alltid så förvånad över hans kunskaper. Han är verkligen grym på att räkna! Ofta kan det vara så att personer med ADHD är väldigt duktiga på vissa grejer (vissa kan hyperfokusera på något de gillar t.ex), medan de har svårt att hänga med när det gäller andra grejer.

Ärftligheten är ganska hög så har någon i släkten det så ökar givetvis misstankarna!

Även om man inte får en diagnos så kan man ju konstatera att barnet har problem med vissa grejer. Ibland uppfyller man ju inte alla kraven för att få en diagnos satt, även om man har liknande problematik. Det kan hjälpa att ha ett uttalande från en psykolog även om man inte sätter en diagnos.

• Anonym (fundersam)

Tack för alla svar. Tror ni att hans förpubertet stör utredningen? För nu är han värre än någonsin, men det har ju mer med hormoners att göra...

Svar på tråden Är han ett bokstavsbarn?