Är han ett bokstavsbarn?
Är plastmamma till en pojke på 8 år och har funnist i hans liv sedan 5 års ålder. Han är en smart kille som är otroligt duktig på matte (bättre än mig), duktig på att läsa bara han koncentrerar sig och är mycket duktig på olika lösningar. Han gör flest mål i hockey laget och lär sig det mesta fort som attan.
Men när det kommer till vardagliga ting så faller det. Han har så bråttom hela tiden, han springer till allt, är otroligt högljud, kan inte sitta stilla, kan absolut inte göra en sak mer än i 5 min (om ens så länge), han glömmer att torka sig i baken på toaletten och går sedan med smutsiga kalsonger.
Han frågar samma fråga flera ggr per minut och det kan hålla på ett bra tag, antningen har han inte hört att jag svarat, glömt bort att han frågat eller kompnerat ihop ett helt eget svar. Han har inte tid för att lyssna eller prata i lugn och ro, han ropar mitt namn så ofta att folk har reagerat eftersom han hinner glömma bort varför han ropade innan jag ens har svarat.
Hans tankar verkar inte riktigt vara här utan någon helt annanstans fast han inte vill.
När jag kom in i hans liv var han extremt hyperaktiv och reagerade ut ilska otroligt tydligt.
Han skrek och grinade hela dagarna, efter 2 års kamp så har vi kommit på ett sätt hur vi ska göra
och det är nu mer oftast lugnt.
Jag är livrädd att späppa på honom då han är totalt oförsiktig och inte tänker på några risker alls,
hans kompisar tycker ofta att han är lite för vild och alltid ska byta saker att leka med och de blir ofta trötta av att vara med honom en längre stund när han är så intensiv.
Vi har fått lära honom vardaglig respekt då det är svårt för honom att se vad andra vill och inte vill eller når andra ska prata.
Han visar sina känslor väldigt tydligt vad det än är. Arg, ledsen, glad etc.
Dock är han smart och väldigt duktig på det han tycker är roligt. Han kan tänka logiskt om han får tiden till det och eftersom vi har lyckats "träna" till så många framsteg så kommer det förhoppningsvist inte vara ett problem för honom i framtiden. Jag är inte alls orolig men funderingarna går mot att han kanske har något?
Vad tror ni? Är han bara ett överaktivt barn och kommer att växa ifrån detta eller kan det vara någontning som borde kollas upp?