iamme skrev 2012-04-12 19:24:24 följande:
Ärligt talat.. jag drog min övre visdomstand förra månaden. Min högra sida.
Jag är sjukt tandläkarrädd. Flyktrisk. Min sambo följde med mig.
Att ta bort den tanden gick väldigt smidigt, tog från bedövningen sattes tills jag kom ut i väntrummet igen, maximalt 20 minuter, tanduttagningen tog typ 1 minut. Kändes knappt men jag hörde ett litet obehagligt "krasande" liksom och att tandläkaren "bände" litegrann.. men inte mer än så.
Väntade på att det skulle börja göra sådär svin-ont alla säger, men jag fick bara huvudvärk av att jag inte druckit tillräckligt med vatten den dagen (för man ska inte dricka och äta under 2 timmar efteråt). Så jag klarade mig på 2 alvedon.. Åt mjuk mat i någon dag efteråt. Fick ingen inflammation eller läskigheter jag väntat mig.
Tog bort den hos folktandvården. Kostaden var låg (typ 850 kr). Jag hade visseligen inget problem med den visdomstanden förutom att den behövdes lagas. Jag är fortfarande helt förvånad att det var så enkelt.
Jag lovade min tandläkare och sköterska att berätta detta för alla som oroar sig.. för innan detta hade jag bara hört skräckhistorier (sista skräckisen hörde jag innan jag klev ur hissen påväg upp till tandläkaren.. tack.. liksom).
Hoppas det går lika bra för dig om tanden inte lugnar sig :)
Men åh vad lättad jag blir när jag får höra i detalj hur det går till och att det går så fort! Har beställt tid på måndag så får gå och kolla det.. Förhoppningsvis får jag dra ut den (om det behövs) samma dag, så att jag slipper gå och oroa mig :)