• newyorker3

visdomstand:(

Har sedan en längre tid känt att jag har något litet som växer ur tandköttet i övre käken (höger sida). De senaste två dagarna har det börjat göra ont. Det sitter inte direkt bakom sista tanden, utan mer utåt mot kinden och har nog inte kommit fram än. Kan det vara visdomstand ändå? Tror att det har blivit svullet också, det känns större mot kinden.. Har på flera ställen läst att det är farligare när det gäller övre käkbenet då det är mycket känsligare och att det lätt kan bli ett hål mellan näsans bihålor och munhålan. 
    Är verkligen sjukt orolig över att kanske få ett hål i munnen, vill verkligen inte behöva dra ut tanden! Är livrädd för sådant Gråter Någon mer erfaren? 

Tack på förhand!

• Svar på tråden visdomstand:(
  • Philippa

Jag har dragit alla mina visdomständer... visst gör det ont, men med smärtstillande tabletter så funkar det. T-läkare lagar aldrig visdomständer, de dras alltid ut.

• Purpurbräcka

Jag fick en visdomstand utopererad helt nyligen. Jag fick massvis med bedövning och behövde bara sitta där och gapa en stund och så var det klart. Sedan blödde det och gjorde lite ont några dagar efteråt (klarade mig bra på alvedon, dock) och så har det läkt ihop lite konstigt tycker jag, men i det stora hela var det en baggis.

De drog inte ut hela tanden på en gång utan först spräckte de den (kändes absolut ingenting) och så plockade de en bit i taget, så man slapp momentet där de står och sliter och drar för allt de är värda. Som jag förstod det så är det den metoden som är den vanliga nu för tiden.

Jag tycker att du ska se till att kolla upp det så snart du kan. Ju förr du blir av med det desto bättre! Har du tur så kanske tanden sitter på rätt håll och har tillräckligt med plats. I så fall så är det ju bara att låta den hållas.

• Jackson
    Philippa skrev 2012-04-12 14:50:54 följande:
    Jag har dragit alla mina visdomständer... visst gör det ont, men med smärtstillande tabletter så funkar det. T-läkare lagar aldrig visdomständer, de dras alltid ut.
    Min lagade dom. Tyvärr får jag väl säga i och med att det nu har börjat krångla. Vet någon hur mycket det kostar för att dra ut en visdomstand hos folktandvården?
  • Purpurbräcka
    Jackson skrev 2012-04-12 15:55:43 följande:
    Min lagade dom. Tyvärr får jag väl säga i och med att det nu har börjat krångla. Vet någon hur mycket det kostar för att dra ut en visdomstand hos folktandvården?
    Jag fick betala knappt 3000:-. Men då var det en tand som inte kommit upp (växte framåt istället för uppåt) så de fick skära upp tandköttet ovanför och ha sig.
  • jemlan

Jag ska dra ut en på torsdag nästa vecka kommer kosta mig 2744:-. Min krånglar nu, har en kind stor som bara den. Men går på penicillin så det ska ges sig innan den dras ut. Den har krånglat massvis och det ska bli skönt att bli av med den. Den sitter i nederkäken dock.

• newyorker3

Förhoppningsvis är det bara en sådan där smärta som uppstår när tanden tränger genom tandköttet, och att jag kanske slipper dra ut den. Är verkligen livrädd! Dessutom är jag allergisk mot allt morfinliknande och narkos, så skulle det uppstå problem är det ju inte jättekul att vara jag. 

Men fick hopp nu när jag ser att alla ni klarat er utan komplikationer  Skrattande 

• iamme

Ärligt talat.. jag drog min övre visdomstand förra månaden. Min högra sida.
    Jag är sjukt tandläkarrädd. Flyktrisk. Min sambo följde med mig.

Att ta bort den tanden gick väldigt smidigt, tog från bedövningen sattes tills jag kom ut i väntrummet igen, maximalt 20 minuter,  tanduttagningen tog typ 1 minut. Kändes knappt men jag hörde ett litet obehagligt "krasande" liksom och att tandläkaren "bände" litegrann.. men inte mer än så.

Väntade på att det skulle börja göra sådär svin-ont alla säger, men jag fick bara huvudvärk av att jag inte druckit tillräckligt med vatten den dagen (för man ska inte dricka och äta under 2 timmar efteråt). Så jag klarade mig på 2 alvedon.. Åt mjuk mat i någon dag efteråt. Fick ingen inflammation eller läskigheter jag väntat mig.

Tog bort den hos folktandvården. Kostaden var låg (typ 850 kr). Jag hade visseligen inget problem med den visdomstanden förutom att den behövdes lagas. Jag är fortfarande helt förvånad att det var så enkelt.

Jag lovade min tandläkare och sköterska att berätta detta för alla som oroar sig.. för innan detta hade jag bara hört skräckhistorier (sista skräckisen hörde jag innan jag klev ur hissen påväg upp till tandläkaren.. tack.. liksom).

Hoppas det går lika bra för dig om tanden inte lugnar sig :)

• newyorker3
    iamme skrev 2012-04-12 19:24:24 följande:
    Ärligt talat.. jag drog min övre visdomstand förra månaden. Min högra sida.
    Jag är sjukt tandläkarrädd. Flyktrisk. Min sambo följde med mig.

Att ta bort den tanden gick väldigt smidigt, tog från bedövningen sattes tills jag kom ut i väntrummet igen, maximalt 20 minuter,  tanduttagningen tog typ 1 minut. Kändes knappt men jag hörde ett litet obehagligt "krasande" liksom och att tandläkaren "bände" litegrann.. men inte mer än så.

Väntade på att det skulle börja göra sådär svin-ont alla säger, men jag fick bara huvudvärk av att jag inte druckit tillräckligt med vatten den dagen (för man ska inte dricka och äta under 2 timmar efteråt). Så jag klarade mig på 2 alvedon.. Åt mjuk mat i någon dag efteråt. Fick ingen inflammation eller läskigheter jag väntat mig.

Tog bort den hos folktandvården. Kostaden var låg (typ 850 kr). Jag hade visseligen inget problem med den visdomstanden förutom att den behövdes lagas. Jag är fortfarande helt förvånad att det var så enkelt.

Jag lovade min tandläkare och sköterska att berätta detta för alla som oroar sig.. för innan detta hade jag bara hört skräckhistorier (sista skräckisen hörde jag innan jag klev ur hissen påväg upp till tandläkaren.. tack.. liksom).

Hoppas det går lika bra för dig om tanden inte lugnar sig :)
    Men åh vad lättad jag blir när jag får höra i detalj hur det går till och att det går så fort! Har beställt tid på måndag så får gå och kolla det.. Förhoppningsvis får jag dra ut den (om det behövs) samma dag, så att jag slipper gå och oroa mig :) 
  • jemlan

Men hur kan det skilja så mycket i pris? Jag ska ju dra den hos folktandvården för nästan 3000:-!

• iamme
    jemlan skrev 2012-04-12 19:57:02 följande:
    Men hur kan det skilja så mycket i pris? Jag ska ju dra den hos folktandvården för nästan 3000:-!
    Hmm.. Jag har ganska taskiga tänder och kanske kommit upp i någon högkostnadsvariant? Vet inte. Vet bara att jag "denna omgång" har jag lagat 2 av mina visdomständer och dragit en. Totalkostnad för rubbet var 3000 kr.

Jag har nu iallfall hoppat på deras "tandvårdsskydds" erbjudande så jag betalar varje månad och "allt" blir gratis när det är dags.
  • jemlan

Ja just det, visst finns det något högkostnadsskydd? Så är det ju så klart. Menat dock inte att du har taskiga tänder iamme!

• iamme

Ja jag tror det finns ett.. Försäkringskassan går in och betalar kostnaden över en viss summa tror jag (min sambo säger det över axeln på mig). Troligt att det ligger nånstans på 3000 ;)

(och jag tog inte illa upp alls jemlan :) )

• iamme
    newyorker3 skrev 2012-04-12 19:48:08 följande:
    Men åh vad lättad jag blir när jag får höra i detalj hur det går till och att det går så fort! Har beställt tid på måndag så får gå och kolla det.. Förhoppningsvis får jag dra ut den (om det behövs) samma dag, så att jag slipper gå och oroa mig :) 
    Bra att du går och tittar på en gång.. :)

Det var verkligen en av de enklaste tandläkarbesöken  jag någonsin varit med om.
Svar på tråden visdomstand:(