• Jeena

Bebisyoghurt?

Har hört talas om yoghurt för bebisar men kan inte påminna mig att jag sett något sånt i affären.. Finns det här i Sverige, isf vart i affärerna brukar den stå? I kylen? Och av vilket märke är den?

Är det något ni brukar ge era barn?

• Svar på tråden Bebisyoghurt?
  • Pickeli

Jogolino finns i butik från nestle tror jag. Finns i barnmatshyllan.

Men annars fungerar ju turkisk yoghurt ypperligt, eller vilken naturell som helst egentligen. Hur gammal är barnet?

Vår ettåring får fil eller yoghurt utblandat med mosad frukt eller bär.

Google it!
  • Jeena

Hon är snart 6 mån men äter så gott som fulla portioner mat redan (tidigt, jag vet). Funderade på yoghurt som mellis men vanlig yoghurt ska man ju inte ge innan 1år.

Okej, Jogolino.. måste jag ha missat. Tack!

• Natulcien

Jo, det finns nåt sånt i barnmatshyllorna, tror jag. Men vi har aldrig gett sånt. Vi gav sonen naturell grekisk, turkisk eller rysk yoghurt som är fetare (12-17%), från det att han var ca 10 månader. Han har alltid älskat dessa yoghurtar.

• Pickeli
    Jeena skrev 2012-04-12 15:55:05 följande:
    Hon är snart 6 mån men äter så gott som fulla portioner mat redan (tidigt, jag vet). Funderade på yoghurt som mellis men vanlig yoghurt ska man ju inte ge innan 1år.

Okej, Jogolino.. måste jag ha missat. Tack!
    Du kan ge vanlig yoghurt från 10 månader. Tror inte man ska ge jogolino heller före 10 månader eftersom det är typ samma sak. men jag är dock inte helt säker.
    Google it!
  • Jeena

Hittade jogolino nu på nestles hemsida, från 8mån står det. Kanske lika bra o lugna sig lite med sånt då.. Tack för tipset iaf.

• gabardin

Grejen med mjölkprodukter innan ett år är att de mättar för mycket utan att ge tillräckligt med ex järn... lätt förenklat version av vad bvc-sköterskan förklarade.

Med andra ord, inte lämpligt att ha som vana kanske men inte skadligt på något vis.

• Jeena
    gabardin skrev 2012-04-12 16:01:59 följande:
    Grejen med mjölkprodukter innan ett år är att de mättar för mycket utan att ge tillräckligt med ex järn... lätt förenklat version av vad bvc-sköterskan förklarade.

Med andra ord, inte lämpligt att ha som vana kanske men inte skadligt på något vis.
    Är det inte så att mjölken även hämmar järnupptaget från andra produkter? så har jag fattat det som..
  • gabardin

Ja precis, om man tar det samtidigt (typ mjölk till maten). Syra förbättrar järnupptaget, därför bra med ngn frukt/bärefterrätt. Så lyder mitt BVCs evangelium iallafall, och så det jag sade innan, att det mättar utan att ge så mycket.

Jag väljer att inte ta det så hårt, hon får lite allt möjligt, barnet. Jag har köpt Bärry yoghurt ngn gång, där ligger sylten i botten, ok mellis om man är på språng. Känns någonstans bättre än barnmatsyoghurt som håller sig månader i rumstemperatur

Svar på tråden Bebisyoghurt?