• Oppochner

Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?

Har nu varit på åtskilliga samtal med min BM och med BM på förlossningen. Gråtit och bearbetat tanken på att föda. Det är mitt första barn. Det börjar kännas lite bättre. Men jag har alltid varit rädd för det här med att föda. Dom börjar väl tröttna på mig för nu vill dom att jag pratar med en läkare om att jag ska få på börja en vaginalförlossning och känna efter men hela tiden ha kejsarsnitt som alternativ väg ut. Känner mig väldigt skeptisk till kejsarsnitt. Vet inte varför. Har därför två frågor till er:

1. Under tiden ni födde era barn, skulle ni tagit chansen att "komma undan" med ett snitt om det erbjudits?

2. Så här i efterhand, vad skulle ni valt? Snitt eller Vaginalt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?
  • Khaleesi

Vaginalt. Och då hade jag ändå otrolig förlossningsskräck innan jag födde. Så här efter två födslar kan jag ärligt säga att jag hellre föder barn än går till tandläkaren.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Oppochner

Skönt att höra att man inte är ensam och att du är positiv. Fick du hjälp med smatal osv innan?

Tandläkaren är jag mest rädd för eftersom det är så attans dyrt ;)

• Boel1

Vaginalt. Fick lov att göra ett akut snitt, och det vill jag inte göra om. Fast det var inte speciellt besvärligt efteråt, jag bara gillade det inte.

• MammaMilla

Har gjort båda, först vaginalt och sen snitt (sätesbjudning) och valet är enkelt... Mycket bättre att föda vaginalt. Framför allt efteråt

• Oppochner

anavalladom - får man fråga varför? Trist att det inte blev som du ville...

Boel1 - Akutsnitt... vad hände?

• enavalladom

Skall kanske säga att jag inte valde snitt utan det blev akut. Men jag är förlossningsrädd och om jag blev gravid igen skulle jag göra allt för att föda vaginalt, ser inte snitt som något man kan "komma undan" med...

• DetLillaÄcklet

Födde med snitt första gången, var hemskt. Fick löfte om snitt andra gången om jag ville under förlossningen, men födde vaginalt. Visst var det också rätt hemskt men ändå bättre än snitt. Ska få ett tredje barn i höst, vill absolut föda vaginalt.

• krompa

Jag har gått genom 2 vaginala förlossningar och ett snitt. Jag föredrar vaginal även om det gör mer ont, för det är efteråt man känner av fördelarna med vaginal förlossning.

• CoolJen

vaginalt men under tiden när de värsta värkarna är skulle man nog inte tacka nej till ett snitt

Om du TS inte har gått någon profylaxkurs så tycker jag verkligen att du ska göra det, det är SÅ värt det.
    Öva på andning och avslappning.

Man kan få en bra förlossning!

Svar på tråden Vaginalförlossning eller Kejsarsnitt?