• Springsteen

Tips på mat till ca 50 pers som kommer o går under ca 4h????

Vi ska ha förlovningsfest och ska bjuda på lite "lätt" mat... Då vår lägenhet inte rymmer 50 personer på en gång har vi sagt att folk får komma och gå lite som de vill efter kl 16. Vilket betyder att vi inte kan bjuda på varm mat...

och de sista 3 festerna vi varit på har vi fått pasta sallad... så det är ju inte så kul att bjuda på det igen... Är det någon som har något bra tips??? (gärna lite ekonomiskt oxå!!)

Det hade ju även varit lite roligt med lite "förlovning - kärlekstema" på maten....

• Svar på tråden Tips på mat till ca 50 pers som kommer o går under ca 4h????
  • norgesessan

när sambons pappa fyllde 60 hadde dom kallskurit.. dom hadde öppet hus (öppen lägenhet) pgs platsmangel, så jag vet inte hur många som åt, men det kom och gick folk hela dan.....det mesta stod klart i kylen, sen sattes det fram eftersom.....

• Springsteen

Vad för kallskuret?? Är lite trög så behöver lite mer förklarat

• norgesessan

olika köttpålegg(roastbiff,skinka, kalkon mm,) potatissallad, bröd/frallar, frukt, spröstekt lök...det är vad jag kommer ihåg....hadde det på sonens dop oxo.

• norgesessan

det var beställt från et ställe...det var inte en massa påleggspaket från coop som sattes fram, så det var lite tjocka skivor och sånt...

• Springsteen

borde ju funka ganska bra faxtist... Tack för tipset... ska fundera... Men det är alltid bra med fler förslag...

• Muminmamman

Gör pajer! De är ju smidiga att förbereda och sen värmer man bara nån kvart i ugnen när det behövs påfyllning!

• Springsteen

vi tänkte på pajer... men de blir ganska många känns de som... o sen är de dem som inte gilllar räkor (min sambo) de som inte äter kött (mina kusiner) och de som inte äter broccoli (jag) de som inte tål fisk ( kompis) Blir så svårt med pajer... och såå... de går inte köra på en linje lixom... måste nästan göra en av varje för att alla ska få något.. Kanske är bättre med kallskuret då och sallad med bönor... så borde alla bli nöjda????

• Themis

Okej, så här funkar kallskuret genom tiderna-som förvirrade jag ser det:

1800-tal = sill, bröd och ost och en sup
    1930-1970= aladåber, kokt tunga och annat läbb
    1971-1985= ingen jävel lagade mat knappt för färdigmat var fint
    1986-1994= champagne för faan! Vad är det där röda och svarta gojset på kexet, smakar ju bara salt?!!
    1995-2000 italiensk buffé-lufttorkad skinka, mozzarella med basilika, tomat och olivolja
    2001-2003 nachosbuffé och tex mex
    2004- spanska tapas-oliver oliver oliver, lufttorkad skinka, tortilla och salami och annat jox

• Themis

Åh, jag glömde smörgåstårtan-den ska också in där nånstans på 60-70-talet.

Svar på tråden Tips på mat till ca 50 pers som kommer o går under ca 4h????