Ferietjänst och föräldraledighet?
En fråga till er som varit med om detta tidigare eller som vet mer om vad som gäller. Vi sitter nu och försöker räkna ut jag och maken hur vi bäst ska fördela våra föräldradagar, vill gärna ha det så jämnt som möjligt.
Jag jobbar på en skola med feritjänst. Jag blir mamma till sommaren.
De (chefen, staten m.m.) säger att man jobbar in den "lön" man får under skolloven. (vilket i sig känns rimligt om man tänker sig liknande semestern som man annars har i en vanlig semester lön...)
Jag känner att jag vill få chansen att fråga andra som kanske vet innan jag ger mig in i någon diskussion med min chef och verkar helt tappad bakom flötet.
Betyder det att om jag är mammaledig fram tills nästa sommar inte får ut någon lön under sommaren nästa år? (Känns som en stor risk för detta men isåfall så är det verkligen skit att få barn som lärare jämfört med andra yrken som ändå har jobb varje månad och som kan spara/använda sin semester på ett annat sätt.)
Om jag inte får lön under sommaren:
Kan jag isåfall spara den lönen till nästa sommar istället och ta ut föräldrapenningen nu?
Ska jag bli tvingad att ta föräldralediga dagar under sommaren om jag vill ha någon "inkomst"?
Hur ser det ut om jag jobbat delar av vårterminen, får jag en lägre summa fördelad på sommarlovs månaderna?
Tacksam för svar så att jag ska slippa känna det som att jag är tappad bakom en vagn.