• aikidoaasa

Ferietjänst och föräldraledighet?

En fråga till er som varit med om detta tidigare eller som vet mer om vad som gäller. Vi sitter nu och försöker räkna ut jag och maken hur vi bäst ska fördela våra föräldradagar, vill gärna ha det så jämnt som möjligt.

Jag jobbar på en skola med feritjänst. Jag blir mamma till sommaren.
    De (chefen, staten m.m.) säger att man jobbar in den "lön" man får under skolloven. (vilket i sig känns rimligt om man tänker sig liknande semestern som man annars har i en vanlig semester lön...)

Jag känner att jag vill få chansen att fråga andra som kanske vet innan jag ger mig in i någon diskussion med min chef och verkar helt tappad bakom flötet.

Betyder det att om jag är mammaledig fram tills nästa sommar inte får ut någon lön under sommaren nästa år? (Känns som en stor risk för detta men isåfall så är det verkligen skit att få barn som lärare jämfört med andra yrken som ändå har jobb varje månad och som kan spara/använda sin semester på ett annat sätt.)

Om jag inte får lön under sommaren:
    Kan jag isåfall spara den lönen till nästa sommar istället och ta ut föräldrapenningen nu?
    Ska jag bli tvingad att ta föräldralediga dagar under sommaren om jag vill ha någon "inkomst"?
    Hur ser det ut om jag jobbat delar av vårterminen, får jag en lägre summa fördelad på sommarlovs månaderna?  

Tacksam för svar så att jag ska slippa känna det som att jag är tappad bakom en vagn.  

• Svar på tråden Ferietjänst och föräldraledighet?
  • pandyb

Men jag som är föräldraledig med vanlig tjänst får ju inte heller någon semester nästa sommar. Semester kräver väl att man jobbar. Eller är jag helt ute och cyklar och förstår inte alls vad du menar?

• aikidoaasa

Det är inte semestern i sig, utan risken att man står hela sommaren utan lön bara för att man har ferietjänst istället för semestertjänst som jag är orlig för. Vi har inte alls samma förutsättningar att sitta på kontoret hela sommaren och arbeta in den lönen direkt... självklart kan jag välja att sitta hemma och planera kurser etc från den s.k. förtroende tiden hela sommaren, men har en känsla av att man inte riktigt kan tänka så...

Fast jag har kanske fått svar på min fråga (om jag tolkat texten rätt) från Lärarförbundets hemsida:

"Ledighet med havandeskapspenning är semestergrundande, så även föräldraledighet i 120 dagar (180 för ensamstående), förutsatt att du tar ut föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning eller graviditetspenning. Är du föräldraledig längre än det minskar antalet betalda semesterdagar. 

Också du som är ferieanställd tjänar in ferielön under 120 eller 180 dagar av föräldraledigheten. Det är viktigt att du ser till att spara föräldrapenningdagar till ferien om du inte tjänat in hel ferielön på grund av lång föräldraledighet.

För statligt anställda är de första 360 dagarna av föräldraledigheten ferie- och semesterlönegrundande. " (Fast jag vet inte riktigt vad de 120/ 180 är för siffror)

Eller... jag blev kanske inte så mycket klokare... @_@... 

• pandyb

Är själv lärare men med semestertjänst.

Något helt annat, är du med i Lärarförbundet? Du vet att du har rätt till 10% av din lön de första 150 dagarna? Sk föräldralön! Kolla upp det. Kanske kan du isf spara de pengarna till kommande sommar, blir lite isf.
    Det bästa är att kolla med ditt fackombud och med kollegor. Du kan ju omöjligt ha varit den första med ferielön som blir gravid? :)

Tycker även att löneadministratören hos oss
    Brukar ha koll och svar på sådana frågor

• aikidoaasa
    pandyb skrev 2012-04-12 23:47:03 följande:
    Du kan ju omöjligt ha varit den första med ferielön som blir gravid? :)

Tycker även att löneadministratören hos oss
    Brukar ha koll och svar på sådana frågor
    Det fåniga är att jag är det på vår arbetsplats... Vi gick över till ferietjänst i början av hösten från att tidigare ha haft semestertjänst... (vi bryter trenden här och går tillbaka till det gamla sättet ) och då är jag den första av oss som blir mammaledig sen bytet gjordes...

Det som känns unket är att jag får intrycket av att vi inte kan dela lika jag och min man på föräldraledigheten då en av oss jobbar enligt ferietjänst... allt var så mycket enklare när vi båda hade semestertjänst.

1) Antingen så får jag försöka skjuta på min "sommarlön" till nästa år och ta ut väldigt många föräldrapennings dagar under sommaren... då även innan den lilla kommer... känns ju tråkigt att man ska behöva ta av dem innan... men har då pengar nästa sommar. Men då har jag åtminstonde pengar båda sommrarna.
    2) Jag tar inte ut några föräldra dagar under sommaren så att de kan sparas in utan tar min intjänade lön.
    Jag får avbryta min ledighet tidigare för att hinna jobba ihop en del av semesterlönen och sen gå på föräldraledighet igen när den intjänade delen tagit slut... och min man tar över tidigare och får även han dela upp sin ledighet i två delar, inte riktigt det som han ser fram emot heller...(jag vill inte vara min schemaläggare för det året... det brukar vara svårt nog ändå...)
    3) Jag tar ut lönen den här sommaren och jag tar det mesta av min mans föräldradagar så att jag kan vara ledig utan att behöva bry mig om någon sommarlön nästa år. (Sorry mannen, men du får åtminstonde umgås med den lilla på helgen...)
    (4) Jag tar bara ut en del ledighet vid ammningen och sen får min man vara ledig resten... Kanske vi kan få ekonomin att gå ihop tre månader på enbart en föräldrapenning... eller inte... )
    5) Få ut både ferilönen och FP (vilket jag lyckades läsa att man tydligen oftast får på de flesta skolor)... försöka spara pengarna för nästa år själv och sedan använda det som om jag fått en lön... (inte det enklaste kanske när man tyvär har en hel del utlägg att göra i samband med babyn ska komma och en del reparationer på huset...) men försöka går ju...

Jag ska ta och prata med dem på lönehandläggningen så att vi kan planera den optimala lösningen för oss. Kanske jag bara målar fan på väggen och det faktiskt GÅR att göra det rättvist och ändå ha pengar varje månad, även sommaren.
  • aikidoaasa

Ser att jag inte är den enda som är orolig för det här... skrivet från en lärarblogg: 

"Viktigt att planera 
    Om inte lärare nogsamt planerar sin föräldraledighet riskerar de att stå utan vare sig lön eller föräldrapenning under en större del av sommaruppehållet. Detta eftersom om man som kommunalt anställd lärare med feriereglering har varit föräldraledig ett helt läsår, har man bara tjänat in ferielön för de första 120 dagarna av läsåret. 

Om då ens föräldrapenningdagar tar slut samtidigt som läsåret, får man bara ferielön/semesterersättning för en del av sommaren, och några föräldrapenningdagar har man ju heller inte kvar." 

• Emmur

Hejhej!
    Det enklaste svaret jag kan ge dig är att du ringer facket antingen "på kommunen" eller centralt och frågar - de kan hjälpa dig att räkna ut in i minsta detalj. Egentligen skall löner kunna hjälpa dig också - men det kan ju vara si och så ibland med deras tjänstvillighet  

Du kommer få din intjänade lön på "semestern" i vilket fall som helst och det betyder att du inte behöver ta ut föräldrapenning de dagarna i alla fall utan kan "spara dem" till senare. Eftersom jag inte vet när du har BF är det lite svårt att veta om du har tjänat in något lov ytterligare. 

I vårt fall kunde vi snåla med dagarna så jag var hemma ett år heltid och min man ett halvår heltid och sedan jobbade vi 50-50 så barnen kunde vara hemma heltid tills de var tre. Fantastiskt skönt

Hoppas att du får hjälp och kan få lite lugn -man vill ju gärna VETA hur man ska planera upp allt...
    //E

• Emmur

Just det - föräldraledighet är semestergrundande så det blir "lite" semesterlön för dig nästa sommar i alla fall...

• Hannish

Först: ferietjänst är väl när man har sommarlov i sisådär 8-9 veckor..? Och semestertjänst när man har 5 veckor?

Är jag helt ute och cyklar nu kanske... Men jag trodde att de som har ferietjänst kan"träda i tjänst" när sommarlovet börjar och få den vanliga lönen, och sen när sommarlovet är slut så börjar man ta ut föräldraledighet igen?!

Säg att barnet kommer 1.a maj och sommarlovet är från 15.e juni till 15.e augusti, kan man inte då vara föräldraledig 1/5-14/6. Mellan den 15/6-14/8 är man i tjänst, och ledig eftersom det inte finns något jobb då. Sen den 15/8 börjar man ta ut föräldraledighet igen. Så kan mannen passa på och vara föräldraledig över sommaren, och man får hela sommaren tillsammans?

• Emmur

Ferietjänst är när du jobbar (i lärares fall) 45,5 timmar i veckan och de "överskjutande" 5,5 timmarna betalas ut på sommaren,  jullov, sportlov eller påsklov när det ine finns något jobb. Semester är alla svenska arbetstagare berättigade till och den ligger i juni (precis efter avslutningen) - det är därför man ska se till att bli sjukskriven om man bryter benet eller något annat dumt i början av sommaren vi har som lärare både semester och ferie alltså - ferietjänst.

Att "gå i tjänst" gör man för att få ut den inarbetade lönen och då blir det ju perfekt att ta pappaledigt för din man så ni kan hänga riktigt länge i sommar!

Men kolla med facket ändå så du får det rätt med dagarna och pengar de övriga loven och så du vet om det blir någon "lön" nästa sommar!

• Barbabok

120dgr ger 9 betalda semesterdagar och 180 ger nån till? Första alternativet är om man har gemensam vårdad vilket bör gälla för er? Detta är intjänande under föräldraledighet och ett minimum, dvs AG kan bjuda på mer om man har ett sånt avtal.

• sassus

Har läst tråden lite slarvigt så det kanske redan är någon som skrivit det, men har du jobbat ett läsår får du ju full lön i sommar och kan då påbörja din föräldraledighet till hösten. Då borde ju dina dagar kunna räcka över hela nästa sommar också? Speciellt om du går in och jobbar tex jullov och påsklov. Men visst, det är ett virrvarr det här med fl när man är lärare...

Svar på tråden Ferietjänst och föräldraledighet?