• jeanettie

polsk köttsoppa (efterlysning)

Min morfar gick bort för ca 2 år sen, och han brukade göra en köttsoppa som min familj inte alls lyckas kopiera.
    Den är så fantastiskt god och skulle verkligen vilja veta ifall någon känner igen den.
    Det är en buljong och kött (troligtvis högrev) och smal spagetti, detta när man äter den. Under uppkoket så ska buljongen kokas med lite grönsaker osv. Vi tror att själva receptet ursprungligen kommer från polen eftersom han kom därifrån.
    Skulle bli jätte glad om någon kände igen detta för det skulle betyda mycket för mig och min familj =)

• Svar på tråden polsk köttsoppa (efterlysning)
  • spökplumpen

Är det den som heter rosso? Svärmor kommer från polen och hon gör nån buljongsoppa med nudlar/spagetti i, vet inte om det är kött i den också. Själv avskyr jag soppa så jag har aldrig smakat den. Flaki brukar de annars prata om och få något drömskt i blicken, soppa gjord på komage. Fast den kan visst göras på kycklingmage också.

• jeanettie

Jag vet inte vad den heter =/
    Tror inte det är Flaki, men Rosso låter spännande, hittar däremot inget recept på just den. Har du ett recept eller kan du ta reda på det? Skulle vara jätte snällt =)

• Hanna73

Jag gör ofta rosol på kyckling. Man kan också göra det på nöt- eller kavlkött, helst med ben. Du kan googla på rosol, chicken soup eller jewish chicken soup.

Mitt recept på ett ungefär:

Lägg i en kyckling i en stor kastrull, fyll på med vatten så att det täcker kycklingen. Häll på några teskedar salt.

Koka upp och skumma av. 

Skala 3 stora morötter, 2 palsternackor och en halva rotselleri. Skär grönsakerna i stora bitar. Skala 2-3 vitlöksklyftor. Skär upp 1/2 purjolök eller 1 lök i stora bitar. Haka eventuellt upp lite persiljestjälkar om du har det.

Lägg i grönsakerna  i buljongen. Häll i ca 10 svarpepparkorn.Eventuellt lite paprikapulver.
     Sjud utan lock i ca 2,5 h.

Servera med ris, matzebollar eller någon form av pasta. Gärna lite persilja eller dill. 

Hela min familj älskar rosol, inklusive lillan på knappt nio månader!  

• spökplumpen
    Hanna73 skrev 2012-04-13 21:15:16 följande:

Jag gör ofta rosol på kyckling. Man kan också göra det på nöt- eller kavlkött, helst med ben. Du kan googla på rosol, chicken soup eller jewish chicken soup.

Ahhh, är det så den heter. Tyckte det lät fel när jag skrev rosso, men svärmor bryter lite så det kanske har sin förklaring i det. 
  • jeanettie

Tack så mycket! Jag hoppas verkligen att Rosol stämmer för det skulle ju vara så kul att göra soppan och få känna precis samma smaker igen =)

Svar på tråden polsk köttsoppa (efterlysning)