Kan man ge annat än ersättning vid 10 veckors ålder?
Har ett barn på 10 veckor som jag inte riktigt vet vad jag ska börja ta mig till med. Vissa dagar (flera gånger i veckan) så spyr hon upp i princip allt hon äter. Så här har det varit sedan hon blev född. Hon har jätteofta ont i magen och bara skriker rakt ut. Alltså, riktigt skriker (några gånger har hon tappat luft då hon har skrikit som värst) och tårarna bara sprutar åt alla håll, eldröd i ansiktet och hon är totalt otröstlig i flera timmar! (Hon får medicin för kolik, på inrådan av läkare.)
Hon växer dock helt bra, men det här då hon spyr är verkligen jobbigt! Både för oss och för henne! Hon får nu tjockare ersättning (har alltid ätit enbart ersättning) för att det ska hållas nere bättre, men jag tycker inte att det hjälper. Läkare och sjukhus har kontrollerat HELA barnet vid 3 tillfällen med tester, ultraljud m.m. men inga fel har hittats. Någon medicin för att maten ska hållas nere får hon inte, då hon inte spyr fontänspyor, utan det mer rinner ur henne. Men det kommer jättemycket varje gång! De dagar då det är som värst så kan hon äta sin portion och så hinner man bara ta bort flaskan så kommer mer än hälften upp igen.
På inrådan av läkare så äter hon mindre mängder/gång och rapas minst 2-3 gånger under varje matning, men detta har inte gett några resultat heller. Det enda läkare mfl. säger är att "det försvinner nog då hon börjar äta vanlig mat som är fastare". Men det hjälper ju inte oss NU! Jag börjar bli totalt sönderkörd som mamma och människa och jag orkar inte med det här längre! Det går åt jättemånga trasor dagligen och vi får byta kläder mellan 3-4 gånger varje dag, både på henne och på oss själva! Jag vet inte hur länge jag orkar med det här!
Nu till min fråga: kan man börja ge henne annan mat än bara ersättning nu redan? Något som kanske skulle hållas nere och inte komma upp igen DIREKT! Eller måste vi stå ut med det här tills hon blir en 4-5-6 månader gammal?