• tilde72

Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?

I sommar har jag lämnat in önskemål om semester och direkt efter det föräldraledigt.
    Fick svar från arbetsgivaren att under tiden jag har önskemål att vara föräldraledig så försvårar det för verksamheten och undrar om jag kan lägga den tidigare.

Vi har planerat in en långresa som vi hållit på att åka på i 5 års tid men inte blivit av och även att jag inte fått semester då. Nu är det perfekt läge att åka och då tänkte vi göra det under föräldraredigheten. Så sätter chefen käppar i hjulen för det...

Det har varit så här varje år.
    Jag hade planerat att börja i september månad föra året för jag hade då varit hemma med mitt barn (föräldraledig). Jag ställde upp för det var kris och började jobba i augusti istället. Jag tycker att jag bara ställer upp för företaget men får ingenting tillbaka. Man blir så himla trött och ledsen på detta.

Jag anser att jag är ute i så god tid (4 månader innan) och som jag läser så är reglerna faktiskt 2 månader innan. Så i väldans god tid är jag ute och någon annan borde kunna hittas tills dess.

Ni som har varit med om liknande fall, hur har ni framfört/ argumenterat till arbetsgivaren?
    Det är väl så att föräldraledighet kan inte nekas?

Jag blir så glad om jag får höra era råd och tips till mig!
    Skriv, skriv!!!

Trevlig helg alla!

• Svar på tråden Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?
  • Sweet life

Om det är så att du redan vart föräldraledig så KAN dem faktiskt neka dig det, eller säga att du får flytta på den...

• Zombie

Hur gamla e barnet ? Dom har ju rätt att neka om det är över en viss ålder tror jag !

• supergirl74

Chef har inget rätt säga nej till det..det enda dem kan göra är neka dig semester i önskade perioden....
    Jag jobbar som sjuksköterska och vi brukar ha 2 val inför semester ca v26-29 och sen  v30-v33
    För 2år sen la jag tidig semester och ansökte om 4 v f-ledigt i anslutning, men hon sa nej och att jag måste ta sen semester...pratat med facket och försäkringskassan, la sen semester och tog tidigt f-ledighet, visst blev chefen sur men hon kunde inte göra något. Gjorde som du ansökte flera månader tidigare.
    Tänker göra samma sak i år. Väntar bara på att få semestern beviljad. Blir sura miner i år också men bryr mig inte, det har man rätt i. 

• Länisen

Man har rätt att ta ut föräldraledighet under två perioder på ett år. En period kan vara hur kort eller lång som helst, så även enstaka dagar räknas. Har du redan tagit ledigt två ggr samma år så kan du alltså bli nekad, annars får de inte neka dig ledighet.

• tilde72

Barnet är över två år och detta år har jag inte varit föräldraledig så det skulle inte var några problem.
    Alla har rätt att bryta föräldraledighet tre gånger per år.

• Jespis

Rättning: man har rätt att vara föräldraledig 3 perioder, dvs bryta ledigheten 2 ggr.

• Zombie

Om barnet är över 18 mån kan arbetsgivaren neka föräldraledighet om du inte tar ut minst 5 dagar i veckan i föräldrapenning ! Du måste alltså ha dagar kvar som räcker för ledigheten !

• hanu01s

Hmm... de kan inte neka om du söker 3 mån innan, men som nån annan sagt kan de neka ditt semester ...

• Anne69

Du har rätt att vara föräldraledig som du önskar, du anmäler minst två månader i förväg och så är det bara för arbetsgivaren att gilla läget. Detta förutsätter dock att du har fp-dagar kvar (fem dagar/vecka räcker) för hel ledighet.

Föräldraledigheten kan arbetsgivaren alltså inte neka dig. Däremot kan hon ju förstås ha synpunkter på hur semestern förläggs. Och då kan du tex lägga föräldraledigt hela perioden (under förutsättning att du har dagar kvar) och spara semesterdagarna till senare.

Du har egentligen alla rättigheter på din sida men jag förstår att det ändå blir ett svårt samtal, särskilt om arbetsgivaren reagerar så där direkt. Kanske behöver hon tid för att låta det sjunka in? Ta du dig en funderare på att du verkligen vill ha din långa ledighet även om det innebär gnissel på jobbet. Kanske är det så att gnisslet redan är här och att du därför inte ska backa nu? Och ta sen ett nytt samtal med din chef om hur du vill förlägga din ledighet, erbjud dig att ta semester eller föräldraledigt beroende på vad som passar. De flesta företag vill inte bygga upp en alltför stor semesterlöneskuld utan tycker att det är bra att semesterdagarna går åt. 

• tilde72

Men hur skall jag lägga fram det till arbetsgivaren???? Det blir i mina ögon ett svårt samtal med en arbetsgivare som är så pass inskränkt. Vad säger jag?

Svar på tråden Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?