Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?
I sommar har jag lämnat in önskemål om semester och direkt efter det föräldraledigt.
Fick svar från arbetsgivaren att under tiden jag har önskemål att vara föräldraledig så försvårar det för verksamheten och undrar om jag kan lägga den tidigare.
Vi har planerat in en långresa som vi hållit på att åka på i 5 års tid men inte blivit av och även att jag inte fått semester då. Nu är det perfekt läge att åka och då tänkte vi göra det under föräldraredigheten. Så sätter chefen käppar i hjulen för det...
Det har varit så här varje år.
Jag hade planerat att börja i september månad föra året för jag hade då varit hemma med mitt barn (föräldraledig). Jag ställde upp för det var kris och började jobba i augusti istället. Jag tycker att jag bara ställer upp för företaget men får ingenting tillbaka. Man blir så himla trött och ledsen på detta.
Jag anser att jag är ute i så god tid (4 månader innan) och som jag läser så är reglerna faktiskt 2 månader innan. Så i väldans god tid är jag ute och någon annan borde kunna hittas tills dess.
Ni som har varit med om liknande fall, hur har ni framfört/ argumenterat till arbetsgivaren?
Det är väl så att föräldraledighet kan inte nekas?
Jag blir så glad om jag får höra era råd och tips till mig!
Skriv, skriv!!!
Trevlig helg alla!