• Andrundrun

Vad är cookies för något?

Jepp detta undrar jag.
    Alltså cookies i datavärlden.

• Svar på tråden Vad är cookies för något?
  • dio

Jag försöker fråga min bror, men han svarar inte på msn. Upptagen med att spela nåt töntigt spel skulle jag gissa
    Hm, försöker med hans kompis...

• Andrundrun

Kan du fråga hur man öppnar dessa cookies om de är ändrade?

• dio

Äh! han verkar spela han också. Suck Suck Suck
    Hm, funderar...vem jag kan plåga härnäst
    Min brorsa pratade om det i julas, men jag har ju så dåligt minne

• dio

Då ska vi se:

cookies e små filer från olika sidor på internet som oftast behövs för att visa vissa sidor.

• AnneSophie

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Förstår dock inte varför du vill öppna en cookie.

• Andrundrun

Jag visste inte vad en cookie var för ngt. Hittade massor på vår dator. Blev nyfiken såklart. Det står att cokkien är ändrad. Kan man ändra tillbaks?

• dio

De e bara o ta bort dom, de används bara medan man e inne på den sidan. Sen ligger dom bara o skräpar på datan...

Har frågat en killkompis haha

• dio

Du kan gå in på internet explorer o sen på verktygsmenyn o internet alternativ oxå finns de en knapp där du kan rensa bort dom

• AnneSophie

Nä du behöver inte ändra tillbaka.

Ett exempel på cookie är tex automatisk inloggning här på FL.
    När du loggar in så bildas en cookie, en liten textfil på datorn, som säger att Andrundrun var här den och den dagen vid den och den tiden. Nästa gång du loggar in så kan cookien säga att det var x antal minuter/timmar/dagar etc sedan din senaste inloggning och du har fått si och så många nya meddelande i gästboken sedan dess...
    Sedan använder Familjeliv, liksom jag ibland, skulle jag tror cookies för att följa en användares väg på sidan.

Men du kan slänga alla cookies om du vill. Det händer inget farligt.
    Det enda som sker är att du på sidor, där du tidigare loggats in automatiskt, måste logga in igen eftersom sidan inte känner igen dig eftersom cookien är borta.

Lite förenklat då...

• Isfjord

En sak till händer. Länkar som du klickat på tidigare byter inte färg eftersom det är kakan som talar om vilka länkar du klickat på tidigare. Så alla har samma färg som om du var inne för första gången på sidan.

Svar på tråden Vad är cookies för något?