• karsu

Var ska man bo?

Nu hittade jag ingen bättre kategori att placera min tråd i tyvärr.

Vi bor just nu i Stockholm och jag trivs verkligen här, men vi funderar mer och mer på om vi inte ska lämna Stockholm då vi har en liten 4-åring och även tänker att vi ska skaffa ett till barn. Ingen av oss känner riktigt att vi vill att sonen ska växa upp i Stockholm, främst på grund av att det är svårt att få boende i ett "bra" område (om man inte kan köpa dvs). Vi vill också ge sonen rörelsefriheten och tryggheten i närområdet som vi båda är uppväxta med. Att kunna cykla till kompisen på andra sidan stan, känna grannarna, ge sig ut och bada, bli tilltalad vid namn nere i affären och liknande. Sånt som är svårare att ge ett barn i Stockholm.

Samtidigt vill vi inte bo i en för liten stad då vi båda trivs med att det mesta finns, men vi trivs inte med att Stockholm är så utspritt. Vi älskar parklivet och lekparkerna som finns i Stockholm och det känns som en viktig aspekt om vi flyttar.

Eftersom jag inte känner till så många andra städer i landet så vore det skönt att få hör lite hur ni som bor i andra städer trivs och var ni bor.      

• Svar på tråden Var ska man bo?
  • Gladskit

Jag har samma tankar som du men lever med en person som inte alls vill flytta härifrån.
    Jag ser det som att vi i dagsläget måste jobba mycket för att ha råd att leva som vi vill. Vi vill bo i hus, vi vill ha nära till allt osv. Och därav har vi också valt att arbeta heltid båda två, för att ha råd med det. Det är självvalt men det känns ibland som att det måste finnas något annat... något som är bättre?

Jag arbetar inom ett yrkesområde som finns i princip överallt, så jag skulle nog inte ha några problem med att få jobb på en mindre ort. Eller så kunde jag pendla med bil, 30 min resväg skulle kännas helt ok. Jämför man med kollektivtrafiken i Stockholm så tar man sig inte särskilt långt på en halvtimme

Min man däremot har jättesvårt just med jobb-biten för han jobbar inom räddningstjänsten och vill absolut inte hamna i nån liten håla där det aldrig händer nåt.

Jag känner att bodde vi nån annanstans skulle vi kunna köpa ett mycket billigare boende > vi skulle inte behöva jobba heltid båda två eftersom kostnaderna skulle bli lägre . Och var huset billigare och det inte var samma hets att få pengarna tillbaka vid en försäljning skulle jag känna mig mycket friare att renovera och fixa själv.

En släkting till mig fann kärleken och bor numera på landet. De hyr ett stort hus för typ 2000kr och har stor fin tomt mot skogen. På 30 min tar hon sig med bil till en stor stad (Kalmar) och på 10 min avstånd finns butiker, BVC, MVC, vårdcentral, folktandvård, banker, simhall m gym och allt sånt man kan tänkas behöva. Förskolan ligger ett par km från deras hus och de har lika långt till kusten. Varenda gång vi kommer därifrån så tänker jag att så skulle jag vilja bo. Det är så härligt, ett skönare tempo och underbart för barn.

Det vi skulle gå miste om är hjälp i vardagen av släktingar som bor nära oss, men jobbade vi mindre så behövde vi inte hjälp med barnpassning lika ofta heller. Och har man ett hus så kan folk ändå komma och hälsa på över helgen och så.

Men som sagt, man måste ju vilja samma sak. Tills dess är jag otroligt nöjd med det vi har men jag tror vi skulle kunna ha det minst lika bra någon annanstans!

• emmysofi

Jadu, det är en bra fråga!! Själv bor jag i Malmö och den staden har både sina fördelar och nackdelar. Positivt är att det finns gott om parker och lekplatser och det är inte så utspritt. Däremot bor jag inte i innerstaden längre utan strax utanför i Limhamn och det ser jag som en fördel när man har barn, hon är iof knappt 5 veckor men ändå, skulle inte riktigt vilja att hon växte upp mitt i stan. Det JAG däremot saknar med innerstan är närheten till butiker och dylikt. Här ute å andra sidan så har du bättre natur..

Vi har funderat på att flytta härifrån och det som spelar stor roll tycker jag är jobb. Har ni bil? Har också bott en period i Karlstad, helt okej mellanstor svensk stad, och är född i Växjö men inte bott där sen jag var liten men annars är väl de två ganska likvärdiga. Med universitet och andra faciliteter..

Jag tycker ni får utgå ifrån var jobben finns, det hade iaf jag gjort..eller utbildning och därefter om ni kanske känner någon i någon annan stad..

• sophiemedPH

västerås är mysigt, närhet till vatten, stadsliv (dock inte så stort) nära till stockholm.

• karsu

Vad roligt med så mycket respons!! =D

Emmysofi: Just nu pluggar vi båda två, han till lärare och jag på socionomprogrammet. Jag har dock aldrig haft svårt med jobb så just jobbiten är inget jag bekymrar mig så värst över. Lärarjobb och socialt arbete finns i alla kommuner. =) Malmö har jag pluggat i och det är ingen stad jag vill tillbaka till faktiskt. Min sambo tycker dessutom att det är för långt bort.

Gladskit: Nej, 30 minuter är ingenting att pendla. =) Vi drömer iofs inte om något hus, men bara vetskapen om att man KAN köpa ett hus där man bor gör nog skillnad. Här i Sthlm finns det inte på kartan att vi ska kunna köpa ett hus utan att behöva leva jättesnålt för att spara ihop till ett och sedan betala gastronomiska summor varje månad. Det känns inte värt det.
    Vi har det iofs bra vi med och jag älskar att bo i Sthlm. Har aldrig trivts så bra någon annanstans. Men det är juh just det här med att växa upp här som känns så där...

Sophiemedph: Västerås har vi lite släkt i och det är tyvärr en stad ingen av oss gillar märkligt nog. 

Arianne: Uppsala har jag inte ens tänkt på. Tänker att det är hopplöst att hitta boende där, men det kanske det inte är?           

Svar på tråden Var ska man bo?