• Anonym

Kan man uppge halvfärdiga kurser som meriter i CV:t?

Jag filar på en arbetsansökan och vet inte riktigt hur jag ska göra.
    Jag har läst två kurser som arbetsgivaren ser som meriterande. Det är inget krav att man har läst dom, men de ger mig ett försprång. Problemet är att jag inte har avslutat dom. Jag har avklarat de två första delmomenten. Därför har jag inte något betygsdokument att visa upp heller, men jag hade kunnat ta ett utdrag från skolan som visar att jag har blivit godkänd i 15p i vardera kurs, dvs halva kursen. Jag har läst de kurserna vid sidan av mitt arbete innan så jag tror inte att de kommer se det som något negativt att jag hoppade av dom, det är ju tufft  att plugga samtidigt som man jobbar och det var kurser som jag läste bara för att jag har ett personligt intresse i ämnet.

Vad säger ni? Hade ni skrivit in de avklarade 15p som merit i CV:t eller hade ni utelämnat det helt?

• Svar på tråden Kan man uppge halvfärdiga kurser som meriter i CV:t?
  • Anonym (jag)

Jag hade tagit upp dem i det personliga brevet, men kanske utelämnat dem i meritförteckningen i och med att de inte är avslutade (och vad jag förstod ej heller pågående utan du har hoppat av?).

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2012-04-13 11:55:35 följande:
    Jag hade tagit upp dem i det personliga brevet, men kanske utelämnat dem i meritförteckningen i och med att de inte är avslutade (och vad jag förstod ej heller pågående utan du har hoppat av?).
    Det är meningen att jag ska tenta av lite nu i slutet av vårterminen men just nu kan man inte påstå att dom är pågående.Jag vill helst ha de i CV:t eftersom att det är det som rekryteraren läser först,och det är där man måste stå ut. Kanske ska jag förklara i CVt att jag bara gjort hälften eller vänta med att berätta tills man kommer på intervju?
  • Husis

Du kan uppge de delkurser som du har fått poäng för. Det är inte bara hela terminskurser som är meriterande!
    Har du fått poäng, så har du ju avslutade delar. 

• katalysator

Jag hade inte listat dem i mitt CV.

Däremot har jag i mitt CV, i anslutning till min utbildning, en mening som lyder typ "Vid sidan av min examen i XXX har jag breddat mig genom ytterligare fristående kurser i projektledning, IT-upphandling, e-förvaltning, offentlig rätt och andra relaterade ämnen." Det är bra eftersom det visar på att mitt CV inte redogör för allt jag har gjort  utan det finns mer att hämta. Det gör också att jag kan lyfta fram extra kurser i mitt personliga brev utan att det känns oförankrat i CV:t. Samtidigt är det lagom luddigt för att jag ska kunna skriva olika personliga brev för olika jobb, men alltid använda samma CV.

• Knytt

Ja, du kan lägga till dem i CV:n utan vidare kommentarer. Du kan ta upp kurserna i det personliga brevet, men du behöver inte nämna att de inte är avslutade. 

Kommer frågan upp under intervjun säger du att du har något delmoment kvar som ska tentas av i augusti och att orsaken till att du inte gjorde det under pågående kurs var att du hade ett arbete samtidigt som du läste kursen och att du givetvis var tvungen att prioritera det arbetet.  (Vilket arbetsgivaren kommer att uppskatta :) ). 

• Anonym

Nu varierar det säkert beroende på vilken typ av jobb man söker, men där jag arbetar och rekryterar (offentlig sektor) måste alla sökande visa upp examensbevis/intyg från skolan på den utbildning de tar upp i sitt CV, för att vi ska kunna garantera att lagen om offentlig anställning följs. Så det är bara pinsamt att försöka fuska med det.

• Anonym
    katalysator skrev 2012-04-13 12:01:53 följande:
    Jag hade inte listat dem i mitt CV.

Däremot har jag i mitt CV, i anslutning till min utbildning, en mening som lyder typ "Vid sidan av min examen i XXX har jag breddat mig genom ytterligare fristående kurser i projektledning, IT-upphandling, e-förvaltning, offentlig rätt och andra relaterade ämnen." Det är bra eftersom det visar på att mitt CV inte redogör för allt jag har gjort  utan det finns mer att hämta. Det gör också att jag kan lyfta fram extra kurser i mitt personliga brev utan att det känns oförankrat i CV:t. Samtidigt är det lagom luddigt för att jag ska kunna skriva olika personliga brev för olika jobb, men alltid använda samma CV.
    Men är det inte meningen att CVt ska visa allt man gjort då? Det är ju inte alltid de läser det personliga brevet om man inte redan har hunnit fånga dom med sitt CV?
  • katalysator
    Anonym skrev 2012-04-13 12:07:29 följande:
    Men är det inte meningen att CVt ska visa allt man gjort då? Det är ju inte alltid de läser det personliga brevet om man inte redan har hunnit fånga dom med sitt CV?
    Nä, jag tar bara upp det jag har gjort de senaste åren. Jag brukar också sålla bort sånt som inte är relevant för jobbet jag söker. Vem bryr sig om var jag gick på gymnasiet, eller att jag har jobbat som säljare på ett elbolag för länge sedan? Jag har bättre meriter att skylta med idag Skrattande
  • Knytt
    katalysator skrev 2012-04-13 12:01:53 följande:
    Det är ett annat sätt att hantera det på som också är mycket bra. Men, om det är dessa specifika kurser som ger dig ett försprång bör du vara säker på att de kan känna igen att det är dessa, t.ex. genom att ange korrekt titel. 

Och jag avråder bestämt från att använda samma CV till en massa olika arbeten. T.ex. så använder man olika vokabulär i olika annonser/företag och då bör ditt CV spegla detta vokabulär så att den som rekryterar förstår att du faktisk kan det som de eftersöker. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-13 12:07:26 följande:
    Nu varierar det säkert beroende på vilken typ av jobb man söker, men där jag arbetar och rekryterar (offentlig sektor) måste alla sökande visa upp examensbevis/intyg från skolan på den utbildning de tar upp i sitt CV, för att vi ska kunna garantera att lagen om offentlig anställning följs. Så det är bara pinsamt att försöka fuska med det.
    Examensbevis som krävs för tjänsten har jag, dessa kurser har jag läst utöver det. Jag fuskar ju inte med det, jag har ju klarat de poängen som jag uppger, även om kursen i själva verket är på fler poäng såklart. Utdraget från skolan visar vilka av momenten som är färdiga bara.
Svar på tråden Kan man uppge halvfärdiga kurser som meriter i CV:t?