• linamums

Hur mycket hade ni gått upp efter halva grav ungefär? Hur mycket gick ni upp andra halvan? och vad vägde ni från början ?

Ja som frågan lyder :) ja är i vecka 21 och har hitills gått upp 8kg är orolig för hur mycket jag kommer gå upp resten av tiden är det inte då man brukar gå upp mest ? Eller kan man ha tur å stanna redan nu ? Jag vägde 78 innan jag blev gravid så hade ju över 10 kg övervikt redan då . Hur har det varit för er ? Har ni gått upp mest i början eller slutet? Och vad vägde ni i början ?

• Svar på tråden Hur mycket hade ni gått upp efter halva grav ungefär? Hur mycket gick ni upp andra halvan? och vad vägde ni från början ?
  • PaulaVanilla

Jag gick upp nästan alla mina kilo andra halvan, minns inte exakt men hade gått upp 4 kilo efter 20 veckor. Vägde 61 när jag blev gravid och är 169 cm lång, nu har jag gått upp 14,5 kg sammanlagt och ska föda på tors/fre så kanske blir ett halvt kilo tills dess. Det är så olika men ofta lägger man på sig några kilo i andra halvan när bebisen växer mer då. Du behöver säkert inte oroa dig för din vikt.

• Trisse85

Jag har gått 17+5 idag och väger idag 63.2kg. När jag blev gravid vägde jag ca 60. Så jag har inte gått upp så mycket. Men tänkte heller inte gå upp så mycket mer. Min maxgräns för viktuppgång är på 10kg. Ska då inte väga mer än 70 kg när jag är klar.

• Mercurialis

När jag blev gravid första gången vägde jag 76 kg och vid inskrivningen vägde jag 72 kg. Jag började gå upp i vikt någon gång efter vecka 20. Gick inte upp något efter vecka 30. Total viktuppgång 9 kg.

När jag blev gravid andra gången vägde jag 69 kg (och vägde även 69 kg vid inskrivningen). Viktuppgången kom även denna gång mellan vecka 20 och 30. Total viktuppgång 11 kg.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • linamums

Men är väldigt svårt tror jag å bestämma hur mycket man ska gå upp om man samlar massa vatten . Jag gick upp 18 kg med förra graviditeten men vägde mindre i början då . Jag slutade på 90 kg men gick snabbt ner till 74 sen . Men är orolig nu för är redan på 86 kg och har bara gått halva . Är det nån som knappt gått upp något sista halvan ?

• Smultroneet

Jag vägde 65 Kg när jag var ända fram till v25 hade ja kanske gått upp 5 kg dock hade jag spytt hela tiden, men sen sa det pang och drog iväg som sjutton när jag kom in på förlossningen låg min vikt på 84 så totalt ca 19kg. Och jag hade inte heller tänkt och gå upp så mycket ;) men det är nog kroppen som bestämmer . För även fast jag äter hyfsat nyttigt och rör på mig mycket så blev det inte som jag hade tänkt mig :)

• linamums

Verkar som man går upp mest i slutet ingen som vart med om nå annat ? Nej så länge man inte äter mer och onyttigt så tror jag det är graviditeten som väger och att det går bort sen

• Trisse85

Ursäkta. Men drömma kan man väl? Får man ha en drömförlossning kan man väl ha en drömvikt. Jag har bestämt mig för Max 10 kg låt mig då ha det.

• Smultroneet
    Trisse85 skrev 2012-04-13 12:44:11 följande:
    Ursäkta. Men drömma kan man väl? Får man ha en drömförlossning kan man väl ha en drömvikt. Jag har bestämt mig för Max 10 kg låt mig då ha det.
    Jo då klart du får det var inget illa menat:) Jag hade också min drömförlossning och dröm vikt dock så sprack båda rätt så rejält :) Så denna graviditet har jag ställt om mitt tänkande till att jag kommer gå upp hur mycket som helst o att jag kommer få en mardrömsförlossning igen så att det i princip bara kan bli postitivt :)
  • linamums

Ja drömmar kan man ha :) frågade bara om man kunde göra så mycket åt vikten om man samlar vatten . Min dröm okt å gå upp är 5 kg estetik jag är överviktigt redan. . Men även fast ja ätit bra och rätt mig har jag inte lyckats så svårt å bestämma över vikten tror jag när man är gravid . Eller har du nå råd ? Tar gärna råd för att ej gå upp mer

• Jackie85

jag hade gått upp runt 7-8 kilo när jag hade gått halvtid (hade illamående som enbart släppte när jag åt lakrits). I vecka 36 hade jag gått upp sammanlagt 14 kg och sedan fick jag havandeskapsförgiftning, kunde inte äta och hade därmed i vecka 38 gått upp sammanlagt 24kg och såg ut som en ballong. Vägde på inskrivningen 76 kg...vägde i vecka 38 när de tog ut lillemannen hela 100kg. Nu är sonen 15 månader och jag väger nu 68kg. De första 14 kilona ramlade av på bara några veckor i början, men resten försvann först när jag slutade amma.

• Jackie85
    Jackie85 skrev 2012-04-13 12:57:00 följande:
    jag hade gått upp runt 7-8 kilo när jag hade gått halvtid (hade illamående som enbart släppte när jag åt lakrits). I vecka 36 hade jag gått upp sammanlagt 14 kg och sedan fick jag havandeskapsförgiftning, kunde inte äta och hade därmed i vecka 38 gått upp sammanlagt 24kg och såg ut som en ballong. Vägde på inskrivningen 76 kg...vägde i vecka 38 när de tog ut lillemannen hela 100kg. Nu är sonen 15 månader och jag väger nu 68kg. De första 14 kilona ramlade av på bara några veckor i början, men resten försvann först när jag slutade amma.
    Jag åt i princip inget de sista två veckorna och gick upp 10 kg i vatten så tyvärr kan man inte bestämma hur mycket man skall gå upp, däremot kan man ju alltid drömma :)
  • ChAlAn

Jag vägde 56 vid inskrivningen och hade gått upp 8 kg vid halva tiden. Med en månad kvar till förlossning stod vågen på +25 kg (från startvikt) så då slutade jag väga mig. Vet att jag gick upp en hel del efter det så jag har sett de få bilder som någon lyckats knäppa på mig och jag ser verkligen ut som en ballong. Det mesta var vatten så 2 veckor efter förlossningen vägde jag 63 kg och resten gick tack och lov ganska smidigt att bli av med.

• linamums

Skönt om man blir av med all vikt plus lite till. Har börjat bli slut å trätt orkat inget är säkert min vikt

• Autumngirl

Jag har gått 29+4 idag och har gått upp 11 kg hittills.
    Jag Vill gå upp mycket i vikt för jag var lite underviktig innan och har svårt att lägga på mig, så jag hoppas kunna behålla några extrakilon efteråt :)

• MrsKnapa

Jag är 1,65 lång vägde mellan 49-56 kg innan jag blev gravid alla 3 gångerna och gick upp mellan 28-30 kg alla gångerna!! Såg ut som en flodko;)

• amanda h

Ställde mig precis på vågen.. +8 kg! Och +5 sen inskrivningen i v 12! Är i vecka 21+1!

• Millan83

Är 22+2 och har gått upp ett par hekto. Knappt kilo. Känns väldigt skönt eftersom jag redan från början "hade lite att ta av". Hoppas på att inte gå upp så mycket mer, men inser att jag gör vad jag kan och sedan får naturen sköta sitt!

• darling76

För mig har det varit tvärtom, jag har gått upp mest fram t v 20 ca med alla tre barnen. Sen har det varit svårare att få i sig mat när bebisen tar plats. Har dock inte samlat vatten alls. Så ca 8 kg från start till v 20, sen mellan 4-7 kg till beroende på graviditet, så total uppgång 12-15 kg.. Har hört att det ofta är så om man är väldigt tunn innan,som jag är, att kroppen suger åt sig i början för att ha reserver. Har haft samma startvikt alla gånger, ca 51 kg(170 cm).

Svar på tråden Hur mycket hade ni gått upp efter halva grav ungefär? Hur mycket gick ni upp andra halvan? och vad vägde ni från början ?