• Anonym (orolig)

Mitt hcg ökar, men inte normalt? Utomkvedshavandeskap?

Hej!
    Jag skriver anonymt då jag inte vill att alla ska veta att vi försöker få syskon till vårt barn. Vi bestämde oss att påbörja och jag blev gravid direkt, men lyckan blev snabbt olycka och jag fick konstaterat ma i vecka 12 och fick skrapas.

NU:
    Blev gravid igen och testade positivt förra måndagen, började blöda tisdag-lördag som en mens men mina tester blev ändå bara starkare och starkare. På söndagen uppsökte jag gynakuten och de gjorde ett vul, där såg de ingenting och de tyckte att min slemhinna var tunn (5 mm). Man misstänkte då tidigt missfall men man ville ta hcg. På måndag ringde de och hcg var 250. Jag fick komma in och ta nytt hcg på tisdag och vul igen. Hcg på tisdag var 400. Det har ökat bra men inte exakt som de vill, de såg inget på vul heller. Fick ta nytt hcg på torsdag som visade sig vara 650. Nu ska jag få vänta en vecka för att se vad som händer. De misstänker utomkvedshavandeskap då jag har smärtor över höger äggledare.

Jag vet inte vad jag ska tro. Någon som varit med om samma, var det utomkvedshavandeskap?
    HCG : SÖND: 250
    TIS 400
    TORS 650

Tack!
    ------------
    Startade samma tråd i / Gravid men flyttade den hit

• Svar på tråden Mitt hcg ökar, men inte normalt? Utomkvedshavandeskap?
  • Anonym (orolig)

Ngn som haft utomkvedes som minns sina hcg nivåer? eller ni som det gått bra för med?

• spökplumpen

Vad konstigt det låter att de inte gör något om ditt hcg ökar samtidigt som du har ont över äggledaren! Vilken vecka är du i? Jag har haft ett x, men jag fick aldrig veta mina värden. Men uppenbarligen var det högt nog. Mitt hade redan brustit när jag kom in, iofs bara ett par dl blod i buken så inget jätteakut, men jag hade inte ont så hade jag inte varit på sjukan iaf så hade jag nog stykit med. Hade gjort vul en vecka tidigare hos en riktig klåparen som dömde ut min grav i v7 som för tidigt för att se något och gav mig en tid en månad senare. Fick sen själv ringa till sjukhuset och tigga till mig en tid (fick en tid en vecka senare). Det var riktigt tufft och jag tiggde och bad på mina bara knän. Mina farhågor om ett x slogs bort av alla med orden "det är så ovanligt att det behöver du inte tänka på". Jaja, hur som helst så låter det konstigt att de väntar så länge med dig. Ska de vänta tills det spricker och blir akut eller vad håller de på med? Varför inte börja behandla med medicin redan nu så att du får en chans att behålla äggledaren?

• Anonym (orolig)
    spökplumpen skrev 2012-04-13 14:29:08 följande:
    Vad konstigt det låter att de inte gör något om ditt hcg ökar samtidigt som du har ont över äggledaren! Vilken vecka är du i? Jag har haft ett x, men jag fick aldrig veta mina värden. Men uppenbarligen var det högt nog. Mitt hade redan brustit när jag kom in, iofs bara ett par dl blod i buken så inget jätteakut, men jag hade inte ont så hade jag inte varit på sjukan iaf så hade jag nog stykit med. Hade gjort vul en vecka tidigare hos en riktig klåparen som dömde ut min grav i v7 som för tidigt för att se något och gav mig en tid en månad senare. Fick sen själv ringa till sjukhuset och tigga till mig en tid (fick en tid en vecka senare). Det var riktigt tufft och jag tiggde och bad på mina bara knän. Mina farhågor om ett x slogs bort av alla med orden "det är så ovanligt att det behöver du inte tänka på". Jaja, hur som helst så låter det konstigt att de väntar så länge med dig. Ska de vänta tills det spricker och blir akut eller vad håller de på med? Varför inte börja behandla med medicin redan nu så att du får en chans att behålla äggledaren?
    Tack för ditt svar, beklagar ditt x :( Jag känner som dig att det är konstigt och olustigt att de väntar, väntar på vad liksom? Jag är ju väldigt tidig iofs, jag är bara i vecka 5. Läste på en seriös sida att hcg måste vara 1000-1500 för att man ska kunna se en hinnsäck och där är jag ju inte ännu. Men slemhinnan borde ju vara tjockare iaf? Har ju gjort två vul och de märkte hur öm jag var över höger sida, trycker man mot gör det riktigt ont och det är molande värk hela tiden. De säger hela tiden att gör det mer ont ska jag komma direkt. Men för dig gjorde det inte ont innan det var för sent alltså???
  • spökplumpen

Samtidigt så tycker man ju att man borde se en hinnsäck i v 5, om graviditeten hade satt sig rätt. Efter mitt x så fick jag vid nästa grav komma in till kk för att göra ett tidigt vul, just för att se om det hade satt sig rätt denna gång. Det skulle göras i v 5-6. Känns lite väl långsökt att deras ul-maskin är så kass att det inte ens går att se en hinnsäck i livmodern. Att man inte kan se det i äggledaren är en sak men att inte se det i livmodern känns konstigt. Jag kan förstå att man inte vill döma ut det för tidigt, men det låter tyvärr som ett x.

Var väldigt lyhörd på kroppen och åk in om smärtan ökar. Jag hade ont i fogarna, men vi hade haft sex kvällen innan och då får jag alltid vansinnigt ont i fogarna. Så ont som jag hade i fogarna då har jag iofs inte haft tidigare efter sex, men iom att jag alltid får ont efter det så hade jag aldrig åkt in till sjukan för det.

• mmelody

Jag går just nu igenom ett utomkvedshavandeskap. Har fått cellgifter och gjort undersökningar efter undersökningar. Jag fick reda på att jag va gravid i mitten på februari, lycka! Men, drygt 2 veckor senare antog jag att jag fick missfall då jag började blöda som en mens.

Var på VUL, hon såg inget. Tog blodprov och fick komma tillbaka en vecka senare.
    HCG värdet ökade hela tiden, men inte normalt ökat. Dom sa " du ÄR gravid", men dom såg ingenting där nere. Bara vätskesäckar på 1a VUL:et, och sen slemhinnan på 2a,

Vid det 3:e VUL:et så såg hon något på vänster äggledare, och mitt värde hade ökat så mkt att jag fick in dagen efter på sjukhuset och ta cellgifter. Förra veckan på måndag, så fick jag akut ont direkt då jag klev upp, riktigt jävla ont!! Mådde illa, kändes som att jag skulle kräkas, fick svårt att andas och kändes som att jag höll på & svimma.. Ringde då 112 och fick hem en ambulans, och som tur är så hann min sambo komma hem från jobbet och ta dottern. Fick ligga kvar på sjukhuset en natt och blev fullproppad med morfin, var riktigt nära en titthålsoperation :/ eller ett snitt som dom också kan bli tvugna att göra. Men värken försvann och jag var riktigt mör i kroppen kan jag säga. Man blev ju livrädd då man fick sådär jävla ont, för man har ju läst skräckhistorier om såna som de spruckit för och att dom varit nära å dö, för det är jättefarligt och riskabelt med utomkveds.

Har nu varit lugnt i några dagar med det onda, men nu har det kommit lite igen som mensvärk och lite mera ont ibland, och blöder nu också.

Så jag tycker detta har varit ett helvete alltså är så less på det och vill bara att de ska ta slut... Gav ett blodprov i tisdags, och ska göra de nu på tisdag igen, hoppas att mitt värde snart är nere på 0. Sen får vi typ inte börja försöka bli med barn på ett halvår sa hon jag pratade med, pga. cellgifterna så drygt...

Tyvärr så hade jag en konstig känsla redan då jag plussade. Kände att detta ej kommer gå vägen, då graviditeten och förlossningen med min dotter gick felfritt. Och jag hade ju rätt, tyvärr!

• annsj556

Hej:)
    Tänkte att jag hakar på här då jag har i princip samma problem som du. 
    Trodde först inte att jag var gravid då jag hade vad jag trodde var mens. Fick symtom som illamående o så som kändes väääldigt bekanta sedan förra grav (har en dotter på 2 år).  Gjorde då ett digitalt test som visade pos (2-3), fortsatte att blöda från och till. Inte mycket men som en mindre mens från och till. Ringde gyn men de ville avvakta då det är normalt att blöda lite..
    Gjorde ett nytt test efter någon vecka och nu hade det ökat ill 3+.
    Fick under gårdagen magsmärtor långt ner på vä. sida . Sökte igen och fick komma på VUL. Hittade inget i livmodern men de såg vätska i buken (!?). Hcg prov togs och ska tillbaka imorgon för nytt prov.. De misstänker utomkved.. Usch.. Blöder fortfarande lite och har ont i vä.sida..

Hur har det gått för dig? 

• Anonym (Orolig...)

Hej hej,
    Samma här. eller nästa...
    Blödde för 4 veckor sedan, dagen efter att jag tog testet som då visade gravid 1-2v. Blödde i 3 dagar och hade lite mens smärtor. Tog förgivet att det var MF då jag hade ett i Januari och trodde så klart att detta var ett till då jag började blöda.
    Efter en vecka tog jag nytt test som då visade 2-3 veckor, blev lite förvånad men tänkte att hormonerna är ju säkert kvar. Veckan efter det tog jag ett nytt som då visade +3v.
    Då ringde jag till  min gyn och jag fick komma och ta blodprov (hcg). det visade då 857. tog ett nytt i går 12 dagar efter de andra och då hade det stigit till 3000.
    Min läkare ringde mig idag och sa att detta inte var normalt och frågade om jag hade ont eller blödde. Nix inget av det. Men han sa att jag måste komma in snarast på undersökning så ska in i morgon bitti för att se vad som kan vara fel. Antar att jag var i v. 4-5 när dom tog hcg först så det kan väl kanske stämma men sen har det ju inte stigit som det ska.
    Är det någon annan som upplevt det samma??? vad hände???

Jag hoppas verkligen att det går bra för er och att ni blir gravid snabbt igen eller får behålla det som ni har:).
    Mmelody - tänker på dig och hoppas verkligen att du och din kropp återhämtar sig precis som den ska.
    Kram på er

• Anonym (Orolig...)

Hej hej,
    Efter en par riktigt jobbiga dagar har jag äntligen kommit hem efter operation.
    Det var utomkved i vänster äggledare och 2 cystor i höger äggledare.
    Dom har förhoppningsvis fått bort hela graviditeten från vänster äggledare utan att tagit bort den så nu hoppas jag bara att det läker ordentligt och att hcgn visar att allt är borta.
    En av cystorna sprack under operationen och den andra satt så dåligt till så dom gjorde inte något med dem - förhoppningsvis försvinner dom av sig själv utan att skada den högra äggledaren.
    Ska ta nytt blodprov på måndag för att mäta hcg och sen ringer läkaren mig på onsdag för svar på det provet - hoppas att det har sjunkit då.

Nu ligger jag här med 4 hål i magen - eller tre hål och en lite öm navel men känns ändå ok efter omständigheterna. Är sjukskriven en vecka så hoppas att kroppen hinner återhämta sig ordentligt och att jag så småningom  kan bli gravid igen. men det känns inte så bråttom med det - vill att kropp och själ ska läka först och vara helt säker på att cystorna på höger sida försvinner helt.
    Har bara fått smärtstillande inga andra mediciner för läkning.

Hur har det gått för er andra???
    Lycka till i vilket fall.
    <3

• annsj556

Hej hej..

Här har det gått både upp och ner.. Hcg fortsatte stiga några dagar och de ringde och ville att jag skulle komma in för det tydde på utomkved.. Men de undersökte men hittade inget. Fick åka hem då jag inte hade ont..
    Tog nya prover och nu äntligen sjunker hcg! De misstänker att det var ett missfall men att kroppen tog ett tag på sig att förstå det.. 
    Känns ändå skönt då man slapp op. med allt vad det innebär. Nu får det bli nya tag när grav.testet visar neg igen. Om ca 2 veckor trodde läkaren, vi får se..   

• spökplumpen

Usch vilken resa. Men skönt iaf att du fick behålla äggledare. Min hade ju redan spruckit så den blev jag av med. Vi väntade en månad för att ge kroppen en chans att läka ordentligt och sen tog det sig på försök två efter det...med tvillingar. Den ena försvann tidigt, men det kändes ganska häftigt att gå från att tro att man aldrig mer skulle kunna bli gravid till att det blev två på en gång. Ta hand om dig nu och vila ordentligt så ska jag hålla tummarna för att det går bra nästa gång!

• Anonym (Orolig...)
    spökplumpen skrev 2012-04-29 20:30:51 följande:
    Usch vilken resa. Men skönt iaf att du fick behålla äggledare. Min hade ju redan spruckit så den blev jag av med. Vi väntade en månad för att ge kroppen en chans att läka ordentligt och sen tog det sig på försök två efter det...med tvillingar. Den ena försvann tidigt, men det kändes ganska häftigt att gå från att tro att man aldrig mer skulle kunna bli gravid till att det blev två på en gång. Ta hand om dig nu och vila ordentligt så ska jag hålla tummarna för att det går bra nästa gång!
    Tack söta du.
    Det kommer säkert att gå bra här med så småningom. Ska absolut vila kroppen nu så att den återhämtar sig så får vi se vad som händer.
    Har varit och tagit blodprover idag för att se så hcg sjunker som det ska. Får väl svar i veckan någon gång - så håll tummarna att det sjunker så jag slipper att operera igen:)
    Ha en fantastisk dag.
  • mmelody

Men oj Anonym! Fydå :( men tur att du slapp ta bort ena äggstocken! Det hade ju inte varit kul :/ usch...

Mitt HCG är nu NOLL. Men vill ändå komma in igen och kolla mina Folsyra värden, eftersom cellgiftet sänker dom. När dom är uppe i det normala igen kan man börja köra på som vanligt igen.

Stackars oss tjejer! Vilken jävla resa vi fått gå igenom!
    Men nästa gång så SKA det gå bra! :)

• Anonym (Orolig...)
    mmelody skrev 2012-05-09 12:02:28 följande:
    Men oj Anonym! Fydå :( men tur att du slapp ta bort ena äggstocken! Det hade ju inte varit kul :/ usch...

Mitt HCG är nu NOLL. Men vill ändå komma in igen och kolla mina Folsyra värden, eftersom cellgiftet sänker dom. När dom är uppe i det normala igen kan man börja köra på som vanligt igen.

Stackars oss tjejer! Vilken jävla resa vi fått gå igenom!
    Men nästa gång så SKA det gå bra! :)
    Helt ening med dig, nästa gång GÅR det bra:).

Mitt Hcg hade sjunkit till 27 nu i måndags så nu har jag inte så långt kvar. Slapp ju allt det skitet som du har varit tvungen att gå igenom. Men i vilket fall så vill jag INTE bli gravid inom den närmsta tiden. Orkar inte en gång till just nu utan känner att kroppen måste få återhämta sig till 100% först.
    Men sen då jävlar kör vi tvillingar eller nått:).

Lycka till och hoppas att dina värden är toppen.
    Kram
  • HelenFr

Jag hade ett X och blev av med den äggledaren, då den redan hade spruckit, och mitt HCG var extremt högt då (kommer inte ihåg exakta siffran, men de sade att det var väldigt onormalt högt. Skulle varit i v 9 när de opererade mig.
    Hoppas att det går bra för dig och att ni snart får ert syskon.  

• 81Fialotta

Herregud. Jag fick X med hcg 27000 och mitt X var 5 cm. Låter det konstigt? Livrädd!!

• förstaförsöket

I söndags trodde läkarna nästan helt hundra på missfall. Tog hcgblodprov då och idag. Nyss ringde dom o sa att hcgt hade höjts! O att dom trodde mer på utomkvedhavandeskap :( ska dit igen och ta nytt blodprov på torsdag morgon för att sen torsdag eftermiddag få veta vad det sa. Ev kommer vi då boka ett ultraljud, dom såg inget konstigt på ultraljudet i söndags såå nu blir jag jätteorolig!

Hon var väldigt tydlig med att jag skulle komma in så fort jag fick ont med.

Svar på tråden Mitt hcg ökar, men inte normalt? Utomkvedshavandeskap?