• Grazzy

Hur tyglar jag min 2 åring som slåss och nyps??

Min son är 2 år den 30 april nu och problemet jag har är att han slåss, bits och nyps, drar i håret osv. även på oss som är hans föräldrar men även barn på Öppna förskolan tex. Jag går snart i taket! Jag tar honom alltid därifrån och säger "Nej, du får inte göra så!" sätter ner honom igen och ibland  gör han oftast om det på en gång iallafall!
    Det har hänt andra barns mammor sakt ifrån till han och då blir han rädd och gråter hejdlöst. Men han tycks inte förstå ändå när jag säger til honom att man ska vara snäll och inte vara dum mot andra.
    Tycker det är jobbigt som mamma, för det känns som jag har tappat kontrollen i min mamma roll på någotvis och det är mitt fel att han gör såhär :/  

• Svar på tråden Hur tyglar jag min 2 åring som slåss och nyps??
  • solfrost

Svårt det där.
    Kan han prata? Det är ganska vanligt att de tar till händerna och munnen om de inte kan uttrycka sig på annat sätt.
    När Våran bet så punktmarkerade vi hela tiden och avledde eller tog bort honom helt från det han höll på med .
    Jag upplever att det släppte när språket kom.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • nattis83

hej.din son är säkert i trotsåldern eller nåt.alla mina barn har haft perioder som små där dom bitits eller så.det brukar gå över.jag tror inte det är något fel på han.du får fortsätta förklara för han att det är fel och försöka avleda han.förstår att det är jobbigt om andra föräldrar blir arga.men du kan inte göra så mycket mer än att säga till han varje gång han slåss mm. 

• Grazzy
    solfrost skrev 2012-04-13 14:12:19 följande:
    Svårt det där.
    Kan han prata? Det är ganska vanligt att de tar till händerna och munnen om de inte kan uttrycka sig på annat sätt.
    När Våran bet så punktmarkerade vi hela tiden och avledde eller tog bort honom helt från det han höll på med .
    Jag upplever att det släppte när språket kom.
    Nej han kan inte prata så mycket. Inga meningar, bara ord. Så du kanske har rätt att han inte vet hur han ska kommunicera med andra då.
  • Grazzy
    nattis83 skrev 2012-04-13 14:12:32 följande:
    hej.din son är säkert i trotsåldern eller nåt.alla mina barn har haft perioder som små där dom bitits eller så.det brukar gå över.jag tror inte det är något fel på han.du får fortsätta förklara för han att det är fel och försöka avleda han.förstår att det är jobbigt om andra föräldrar blir arga.men du kan inte göra så mycket mer än att säga till han varje gång han slåss mm. 
    Ja jag har märkt han kommit in i den åldern nu. Han kastar skedar, muggar osv här hemma hela tiden nu och skriker högt så fort han inte får något han vill ha och slänger siig ner på marken. Det är jobbigt andra föräldrar blir arga för att han beter sig såhär absolut, jag känner mig hjälplös på alla sätt över att det tycks nästan bara vara han som gör såhär när vi är på öppna förskolan.
  • solfrost

Jag tycker inte att du ska lägga så mycket krut på vad andra föräldrar tycker.
    Jag har 3 barn och alla är totalt olika, man kan bara göra sitt bästa och det hjälper ju inte att isolera barnen. Utan punktmarkera och förekom, hjälp honom lösa konflikten innan den går över styr. Lungt och bestämt med tydlig mimik.
    Ja det är väl vad jag kan säga just nu:)

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Grazzy
    solfrost skrev 2012-04-13 14:26:46 följande:
    Jag tycker inte att du ska lägga så mycket krut på vad andra föräldrar tycker.
    Jag har 3 barn och alla är totalt olika, man kan bara göra sitt bästa och det hjälper ju inte att isolera barnen. Utan punktmarkera och förekom, hjälp honom lösa konflikten innan den går över styr. Lungt och bestämt med tydlig mimik.
    Ja det är väl vad jag kan säga just nu:)
    Nej jag vet man inte ska tänka på det, men man gör det ändå på något vis konstigt nog.. hoppas detta är en fas som snart kommer gå över i vilket fall :)
  • Flickan och kråkan

Han är för liten för att så att säga förstå en tillsägelse på det viset. Det är för det första vanligt och normalt för ålder, så du ska inte känna dig misslyckad som förälder eller att din son är "elak". Det man får göra är att punktmarkera så att han inte ges tillfället att göra illa något annat barn. Man får sedan markera gräns genom att konkret visa, fysiskt = lyfta undan huvudsakligen. Sedan har vi kört på att i samma veva ett slag eller liknande är på gång, eller är ett faktum om vi inte hunnit hindra, söka ögonkontakt och tala om att det aldrig är Ok att göra illa någon annan (slå, nypas, bitas etc.). Och så får man visa på ett bättre sätt att lösa konflikten. Om han vill ha någon annans spade, lära honom att fråga, erbjuda byte, vänta på sin tur etc. Om han vill ha något ifred för någon annan exempelvis gå undan. och så får man göra det om och om och om och om igen. Sedan brukar det vara en period då det är "värre", då de har jättesvårt för att dela med sig etc. Då behöver man faktiskt inte heller utsätta dem för det mycket just då. Välj att umgås med andra vuxna och barn i ett lugnare forum än ÖF .

Man kan inte förvänta sig att så små barn ska göra som man säger. Det tar minst fem år att utveckla en förståelse för rätt och fel och att dessutom agera utifrån det.

• cruz

Vad dumt av de andra föräldrarna att ta i så din son börjar gråta. Vad kan man förvänta sig av en 2 åring tror de? Att de ska lyda en sådan tillsägelse i den ålder när de inte ens har förutsättningarna för det? Jag tycker det är för mycket begärt .Din sons beteende är högst normalt. Många barn beter sig så i den åldern. Precis som Flickan o Kråkan skriver så är det punktmarkering som gäller. Många, många, många gånger.

Svar på tråden Hur tyglar jag min 2 åring som slåss och nyps??