• gryning2

Är det normalt att "alla" 10-åringar har egen mobiltelefon?

Var på besök hos en kompis idag som har en 10-årig bonusdotter. Jag har själv yngre barn så jag känner att jag inte riktigt "hänger med" gällande detta med barn och mobiler. Tydligen har alla barn som flickan leker med (och även hon) egen mobil av modernare sort, många har även en Iphone. Har detta blivit vanligt och normalt att alla 10-åringar har detta och egentligen varför? Känner man stort behov av att hela hela tiden ha stenkoll på vart barnen är och vad de gör? Flickan var ute med en kompis i ett par timmar och under den tiden ringde hon bonusmamman säkert 4-5 gånger för att uppdatera vilken lekpark eller kiosk hon och kompisen befann sig vid. Det handlar om samma område där jag själv vuxit upp som barn. Det är ett väldigt lugnt villaområde i en mellanstor stad. Jag var i samma ålder som de här flickorna kring 1993-1994 och jag kan helt enkelt inte tänka mig att det skulle vara mycket farligare att röra sig utomhus än vad det var när jag var 10 år gammal. Vi talade väl om för någon vuxen att vi skulle ut och cykla, men vilken gata eller lekpark vi hela tiden befann oss vid visste nog inte föräldrarna. Har det blivit så på riktigt att barnen hela tiden ska meddela föräldrarna sin "position" och inte kan röra sig fritt utomhus när de leker? Jag blir lite rädd faktiskt för jag tycker barn måste kunna få vara lite fria utan att ha en sån meddelandeplikt. Nu tror jag inte bonusmamman hade hittat på detta att flickan skulle ringa så mycket, men kanske hennes mamma anser att hon bör göra det. Eller så är detta det normala och jag hänger inte med?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Svar på tråden Är det normalt att "alla" 10-åringar har egen mobiltelefon?
  • Whitetrash86

jag skulle aldrig ge en 10-åring mobil! och skulle det av någon anledning vara ett måste skulle de bli en äldre och billigare modell

men tyvärr så är det så att barn har både det ena och det andra onödiga. vet en 6-åring på min dotters dagis som mobil!! 

• jhk88

Det är rätt vanligt att 10-åringar har mobiler, ja. Jag fick min först amobil när jag var 11 år.

• Kajee

Jag arbetar som lärare i årskurserna 3-5 och kan lugnt säga att det är väldigt vanligt att man har en mobil idag när man är 10 år. Inte duger det heller med vilken telefon som helst. Senaste ska det vara och absolut en smarphone om inte en iphone. Dessutom rings det och messas i tid och otid från föräldrarna till dessa telefoner. Mina elerver skulle aldrig ringa eller sms:a under lektionstid, men föräldrarna verkar tycka att det är helt ok att när som helst under dagen höra av sig och kräva omedelbart svar om vilken mat det är i skolan, fråga vilka kläder dom tog på sig eller vad dom vill köpa till farmor i julklapp. (Jodå - sånt förekommer.)

Personligen förstår jag mig inte på att en 10-åring behöver en så avancerad mobil. Mina barn har fått en äldre mobil när de börjat 4:e klass. Innan dess behövs den inte eftersom de har varit på fritids tills jag (eller någon lekkamrats förälder) har hämtat. Att ringa och sms:a med vid behov och utanför skoltid eller vid tillåtelse är ok, men om du har en smarphone är det mest en leksak för ett barn i den åldern. Jag vill inte skicka med en leksak för flera tusen till skolan med min dotter. Hon klarar sig bra med en enklare telefon och hon vet vad hon ska använda den till. Saker försvinner, tappas och förstörs tyvärr i skolan. Skulle man som förälder skicka med någon annan pryl som kostar 4-5000 kronor?

Hörde en 9-10åring gnälla inne hos telenor en dag om att han måste ha en iphone eftersom alla andra hade det. Han tjatade om det kanske 15-20 minuter (och innan säkert innan jag uppmärksammade ljudvolymen) Om han inte fick den mobil han ville ha så tänkte han aldrig mer ringa mamma. Då föll mamman som ett korthus och gav med sig.  

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • gryning2
    jhk88 skrev 2012-04-13 21:29:45 följande:
    Det är rätt vanligt att 10-åringar har mobiler, ja. Jag fick min först amobil när jag var 11 år.
    Okej men varför egentligen?
  • gryning2
    Kajee skrev 2012-04-13 21:31:57 följande:
    Jag arbetar som lärare i årskurserna 3-5 och kan lugnt säga att det är väldigt vanligt att man har en mobil idag när man är 10 år. Inte duger det heller med vilken telefon som helst. Senaste ska det vara och absolut en smarphone om inte en iphone. Dessutom rings det och messas i tid och otid från föräldrarna till dessa telefoner. Mina elerver skulle aldrig ringa eller sms:a under lektionstid, men föräldrarna verkar tycka att det är helt ok att när som helst under dagen höra av sig och kräva omedelbart svar om vilken mat det är i skolan, fråga vilka kläder dom tog på sig eller vad dom vill köpa till farmor i julklapp. (Jodå - sånt förekommer.)

Personligen förstår jag mig inte på att en 10-åring behöver en så avancerad mobil. Mina barn har fått en äldre mobil när de börjat 4:e klass. Innan dess behövs den inte eftersom de har varit på fritids tills jag (eller någon lekkamrats förälder) har hämtat. Att ringa och sms:a med vid behov och utanför skoltid eller vid tillåtelse är ok, men om du har en smarphone är det mest en leksak för ett barn i den åldern. Jag vill inte skicka med en leksak för flera tusen till skolan med min dotter. Hon klarar sig bra med en enklare telefon och hon vet vad hon ska använda den till. Saker försvinner, tappas och förstörs tyvärr i skolan. Skulle man som förälder skicka med någon annan pryl som kostar 4-5000 kronor?

Hörde en 9-10åring gnälla inne hos telenor en dag om att han måste ha en iphone eftersom alla andra hade det. Han tjatade om det kanske 15-20 minuter (och innan säkert innan jag uppmärksammade ljudvolymen) Om han inte fick den mobil han ville ha så tänkte han aldrig mer ringa mamma. Då föll mamman som ett korthus och gav med sig.  
    Men det är ju helt skruvat detta att man måste ha ständig kontakt mellan barn-förälder genom att ringa på det sättet när barnen är i skolan ?! Jag har kolleger på jobbet som tillbringar mycket tid med att sitta och SMS:a eller ringa sina barn om typ såna saker du tar upp som exempel. Väldigt irriterande det också när man försöker jobba ihop med den personen. Man får väl för jösse namn ta allt sånt när man hämtar barnen? Måste ju vara någon sorts kontrollbehov som styr?
  • jhk88
    gryning2 skrev 2012-04-13 21:32:11 följande:
    För att i vårt hushåll har vi ingen hemtelefon och ibland kan det vara skönt att t.ex. min bonusson har en telefon när han är hos en kompis. De har heller inte en hemtelefon och ibland är de ensamma hemma och då är det väldigt bra att de har en telefon som man kan nå de på.
  • Kajee
    gryning2 skrev 2012-04-13 21:32:11 följande:

En dyr smartphone eftersom att det är status och att man tror att man ger barnen en bättre värls med så dyra prylar.
    En mobil överhuvudtaget eftersom det är det lättaste sättet  att komma i kontakt med sitt barn eller för barnet att komma i kontakt med mig. Om min dotter och jag har kommit överens om att hon ska hem direkt efter skolan så kan hon lätt ringa och fråga om det ok att hon följer med Sofia eller Ture hem istället.
    Jag som är skild kan dessutom prata med mina barn utan att behöva gå via wexet telefon, vilket långt ifrån alltid har fungerat så bra. De kan också kontakta mig på ett enklare sätt ifall saker och ting inte fungerar hemma hos pappa och då kan jag vara deras stöd. Har de problem hemma hos pappa så sätter de sig knappast vid den fasta telefonen eller ber att få låna hans mobil.
  • gryning2
    jhk88 skrev 2012-04-13 21:36:56 följande:
    För att i vårt hushåll har vi ingen hemtelefon och ibland kan det vara skönt att t.ex. min bonusson har en telefon när han är hos en kompis. De har heller inte en hemtelefon och ibland är de ensamma hemma och då är det väldigt bra att de har en telefon som man kan nå de på.
    Ja det argumentet köper jag. Blir bara skrämd av denna meddelandeplikt och kontrollbehov som verkar förekomma hos föräldrar. Det måste väl ändå vara rimligt att en 10-åring kan röra sig fritt ute i ett villaområde eller gå mellan två olika lekparker utan att hela tiden behöva meddela sig?
  • Kajee
    gryning2 skrev 2012-04-13 21:35:08 följande:
    Men det är ju helt skruvat detta att man måste ha ständig kontakt mellan barn-förälder genom att ringa på det sättet när barnen är i skolan ?! Jag har kolleger på jobbet som tillbringar mycket tid med att sitta och SMS:a eller ringa sina barn om typ såna saker du tar upp som exempel. Väldigt irriterande det också när man försöker jobba ihop med den personen. Man får väl för jösse namn ta allt sånt när man hämtar barnen? Måste ju vara någon sorts kontrollbehov som styr?

Jag håller med. Min 17-åring har en kompis vars mamma har stenkoll på alla raster, håltimmar och när dottern slutar så att hon kan ringa. Senast 10 minuter efter skolans slut vill hon ha kontakt med sin dotter - annars ringer hon min dotter. Det finns också föräldrar som ända upp till 5:e klass på min skola  vill att barnet ringer så fort de kommit in i skolan. Inte när de har kommit TILL skolan, utan när de har blivit insläppta på morgonen. Inte ovanligt alls. Det kanske har spritt sig på skolan. Vet inte om det är fler som gör det på andra ställen.
  • gryning2
    Kajee skrev 2012-04-13 21:37:43 följande:
    En dyr smartphone eftersom att det är status och att man tror att man ger barnen en bättre värls med så dyra prylar.
    En mobil överhuvudtaget eftersom det är det lättaste sättet  att komma i kontakt med sitt barn eller för barnet att komma i kontakt med mig. Om min dotter och jag har kommit överens om att hon ska hem direkt efter skolan så kan hon lätt ringa och fråga om det ok att hon följer med Sofia eller Ture hem istället.
    Jag som är skild kan dessutom prata med mina barn utan att behöva gå via wexet telefon, vilket långt ifrån alltid har fungerat så bra. De kan också kontakta mig på ett enklare sätt ifall saker och ting inte fungerar hemma hos pappa och då kan jag vara deras stöd. Har de problem hemma hos pappa så sätter de sig knappast vid den fasta telefonen eller ber att få låna hans mobil.
    Jag tänker bara att sånt funkade även på den tiden då jag var 10 år. Om jag ville följa en kompis hem så kunde jag låna telefon på fritids och ringa min pappas jobb t.ex. Men visst är det ju smidigare med mobiltelefon. Dock så kan det ju inte vara ett måste för en 10-åring? Kanske större behov för ditt barn som inte alltid bor hos dig som du beskriver. 
Svar på tråden Är det normalt att "alla" 10-åringar har egen mobiltelefon?