Är det normalt att "alla" 10-åringar har egen mobiltelefon?
Var på besök hos en kompis idag som har en 10-årig bonusdotter. Jag har själv yngre barn så jag känner att jag inte riktigt "hänger med" gällande detta med barn och mobiler. Tydligen har alla barn som flickan leker med (och även hon) egen mobil av modernare sort, många har även en Iphone. Har detta blivit vanligt och normalt att alla 10-åringar har detta och egentligen varför? Känner man stort behov av att hela hela tiden ha stenkoll på vart barnen är och vad de gör? Flickan var ute med en kompis i ett par timmar och under den tiden ringde hon bonusmamman säkert 4-5 gånger för att uppdatera vilken lekpark eller kiosk hon och kompisen befann sig vid. Det handlar om samma område där jag själv vuxit upp som barn. Det är ett väldigt lugnt villaområde i en mellanstor stad. Jag var i samma ålder som de här flickorna kring 1993-1994 och jag kan helt enkelt inte tänka mig att det skulle vara mycket farligare att röra sig utomhus än vad det var när jag var 10 år gammal. Vi talade väl om för någon vuxen att vi skulle ut och cykla, men vilken gata eller lekpark vi hela tiden befann oss vid visste nog inte föräldrarna. Har det blivit så på riktigt att barnen hela tiden ska meddela föräldrarna sin "position" och inte kan röra sig fritt utomhus när de leker? Jag blir lite rädd faktiskt för jag tycker barn måste kunna få vara lite fria utan att ha en sån meddelandeplikt. Nu tror jag inte bonusmamman hade hittat på detta att flickan skulle ringa så mycket, men kanske hennes mamma anser att hon bör göra det. Eller så är detta det normala och jag hänger inte med?