• Anonym (Nojjig Ts)

Är rädd för att mitt barn ska ha Leukemi

MItt barn har gått ner i vikt, följer alltså inte viktkurvan och har små blåmärken på smallbenet sedan flera flera veckor, de är liksom bara alltid där. Ska till doktorn, har inte fått en tid ännu, men väntar på att de ska ringa. Nojjar ihjäl för att hen ska ha leukemi. Läste en artikel om att det började just så. Hen har inte rasat i vikt, men har gått ner ca 100 gram, och har inte riktigt gått upp så mycket sen 9:e månaden. Är nu 13 månader. Usch, nojjar ihjäl mig. Mitt barn får  inte var sjukt! 

• Svar på tråden Är rädd för att mitt barn ska ha Leukemi
  • Anonym

Ta det lungt. Att barnen inte går upp som de ska i den åldern är helt normalt. De har ju plötsligt blivit mer rörliga och gör av med betydligt mer energi. Detta resulterar ju också lätt i blåmärken.  Minna min ena dotter i den åldern. Jag var rädd att visa henne på bvc eftersom hon hade så många blåmärken.

• Anonym (Nojjig Ts)
    Anonym skrev 2012-04-13 23:15:48 följande:
    Ta det lungt. Att barnen inte går upp som de ska i den åldern är helt normalt. De har ju plötsligt blivit mer rörliga och gör av med betydligt mer energi. Detta resulterar ju också lätt i blåmärken.  Minna min ena dotter i den åldern. Jag var rädd att visa henne på bvc eftersom hon hade så många blåmärken.
    Ja, jag hoppas ju att det ska vara nåt sånt. Att det är helt normalt, det bara, ja, du vet. Den här oron. Blåmärkena är så små, diffusa, men hela tiden där. Pyttesmå blåiga fläckar. Usch. Nu tänker jag hela tiden att hen ska dö. Sinnesjuka tankar om sjukhus och cellgifter. 

Jag önskar att läkaren hade ringt och gett mig tid idag, eller igår. Man blir ju knäpp av att bara fundera. 
  • Brambleee87

Hej TS!

Jag förstår att du är orolig, men barn i den åldern är som sagt väldigt rörliga och har i bland inte riktigt tid till att äta som innan.
    Att  han/hon får blåmärken har också att göra med att dem är mer rörliga och kan då lätt få en massa blåmärken på benen.

Jag har själv ett barn med leukemi och jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig.

Oftast när man har leukemi så är det inget som kommer över en natt utan det kan ta flera veckor innan allt bryter ut.
    Vår son började med att han var väldigt trött och kunde helt plötsligt bara somna när han satt och lekte, sen blev han sjuk och hade feber  till och från i 3 veckor innan läkarna tog prover på honom och kunde då konstatera att det var leukemi. 
    Angående viktminskningen hos barn med leukemi kommer inte fören man har börjat behandlingen för det är alla cellgifter som gör att dem tappar hungern bland annat.

Så du kan nog garanterat vara lugn!

MVH Sandra

• Anonym (Nojjig Ts)
    Brambleee87 skrev 2012-04-13 23:29:13 följande:
    Hej TS!

Jag förstår att du är orolig, men barn i den åldern är som sagt väldigt rörliga och har i bland inte riktigt tid till att äta som innan.
    Att  han/hon får blåmärken har också att göra med att dem är mer rörliga och kan då lätt få en massa blåmärken på benen.

Jag har själv ett barn med leukemi och jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig.

Oftast när man har leukemi så är det inget som kommer över en natt utan det kan ta flera veckor innan allt bryter ut.
    Vår son började med att han var väldigt trött och kunde helt plötsligt bara somna när han satt och lekte, sen blev han sjuk och hade feber  till och från i 3 veckor innan läkarna tog prover på honom och kunde då konstatera att det var leukemi. 
    Angående viktminskningen hos barn med leukemi kommer inte fören man har börjat behandlingen för det är alla cellgifter som gör att dem tappar hungern bland annat.

Så du kan nog garanterat vara lugn!

MVH Sandra
    Jag beklagar så innerligen att ditt barn är sjukt!  Och tack för att du tog dig tid för att skriva för att lugna ner mig. Jag hoppas ju att allting bara är normalt, men oro är ju något som kan gnaga en sönder inombords, för att det handlar ju om den person man älskar mest i hela världen.

Jag hoppas att ditt barn reagerar väl på behandlingarna och att du har någon stark vid din sida för att stötta dig och ditt barn igenom den här svåra perioden.  Hjärta
  • Anonym (Cam)

Åh va jag känner igen mig! Du är inte ensam om att nojjat över det! Och då har jag ändå en 2-åring på dagis, vilket förstås är helt normalt om hon kommer hem med massa blåmärken... Men jag har tänkt likadant efter att ha läst (samma?) artikel.

Har en bekant vars son fick hjärntumör. Hans symptom började med viktminskning. Men berodde nog på matvägran under någon månads tid eftersom han helt enkelt mådde dåligt...

• Brambleee87
    Anonym (Nojjig Ts) skrev 2012-04-13 23:34:58 följande:
    Jag beklagar så innerligen att ditt barn är sjukt!  Och tack för att du tog dig tid för att skriva för att lugna ner mig. Jag hoppas ju att allting bara är normalt, men oro är ju något som kan gnaga en sönder inombords, för att det handlar ju om den person man älskar mest i hela världen.

Jag hoppas att ditt barn reagerar väl på behandlingarna och att du har någon stark vid din sida för att stötta dig och ditt barn igenom den här svåra perioden.  Hjärta
    Ingen fara! Vet själv hur det är när man sitter och läser så tycker man att alla symtomer stämmer in på ens barn. Och man är som sagt väldigt rädd för att den man älskar mest ska tas ifrån en. Och det är ju som sagt helt normalt att oroa sig som mamma.

Men för ditt eget bästa (vet att det är svårt) Så försök att släppa detta nu och njut av helgen att få vara tillsammans med dit underbara barn! så ska du se att allt kommer ordna sig.

Sen tror jag också att hade BVC  och läkaren varit oroliga så hade du verkligen fått en akuttid, så se det som något positivt  att det dröjer!

Tack! Ännu så länge så går behandlingen på rätt håll, sist vi gjorde benmärgsprov så hade han inga cancer celler kvar i blodet!, men det är inte bara cancern som barnen ska klara av utan behandlingen också och den är rätt tuff! 
Svar på tråden Är rädd för att mitt barn ska ha Leukemi