• plastkotte

    Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?

    Nu i juni flyttar jag äntligen hem till sverige igen ifrån UK, under de 3 åren jag bott i UK så har jag hunnit med att få barn här. Nu har vi en lägenhet i kalmar som vi får tillgång till i juni, men vad behöver jag göra när det kommer till bvc och liknande? Jag har inga barn sedan innan så vet inte hur systemet funkar i sverige. Ringer man själv och skriver in barnet? Hon blir dessutom 18 månader i juni, i sverige har man väl en koll då? Dessutom undrar jag över hennes journal här, ska man begära ut den? Eller be dom skicka över den till sverige? Eller räcker det med att man tar med den lilla röda boken man får här i UK, det är en bok som dom skrivit i info under varje Undersökning hon varit på, samt alla vaccinationer osv. Vad mer behöver man tänka på när man flyttar tillbaks med barn till sverige, då menar jag barn som inte är födda i sverige och Aldrig varit registrerade hos bvc och liknande. Alla tips uppskattas! Ber om ursäkt för texten, skriver från iphone och kan tyvärr inte dela in i stycken.

  • Svar på tråden Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?
  • RiNan

    Inget jag har erfarenhet av själv, att flytta in med barn utifrån men när jag bytt kommun har jag bara ringt in och anmält mig.
    Tror det räcker med det där häftet du skriver om. I Sverige får vi ju inget att ha hemma utan allt hålls hos BVC. Så här ber man ju om flytt av papper men där står inte mer än det du har. Med första barnet fick jag ett vikt papper där längd och vikt fylldes i. Inte med andra.

  • RiNan

    Ett svenskt personnummer ska ju barnet ha så där måste du ju kontakta någon. Är själv från Finland och fick ett svenskt perssonnummer när vi flyttade hit när jag var liten. Kan tippa på att man kontaktar Skatteverket. Kanske kommer automatiskt när barnet skrivs i Sverige?

  • Lajkie

    Ang häfte: alla mina barn har egna hälsoböcker från BVC. gröna höften med all viktig info om vikt, längd, sprutor osv osv

  • plastkotte

    Hon har svenskt personnummer, det måste dock ändras från född utlandssvensk och folkbokföras i sverige istället. Så det är det här med bvc jag undrar över mest, hur vet man vart man ska ringa? Googlade bvc i kalmar och fick upp lite olika, som att det finns fler än ett. Så väljer man själv eller måste jag kolla vad som ligger i vårat område tex? Sorry för dumma frågor men har ingen aning. Vad mer behöver man registrera när man har barn i sverige? Är det bara bvc :)

    LAJKIE: ja precis sån bok är det! Alla mått och vikt står däri plus vaccinationer, samt hörseltest o sånt.

  • RiNan

    Jag har kontaktat den i närområdet men tror man kan ta vilken som, precis som med vårdcentraler. En sån ska du också registrera henne hos. From ett års ålder går man med barnen till läkare på vårcentral om det är något. Tandläkare kanske också? Fast jag tror folktandvården får nys om er automatiskt när ni folkbokfört er.

  • plastkotte

    Rinan: åh tack! Då ska jag ta reda på vårdcentral också, antar att man registrerar hela familjen? När går man till tandläkaren första gången i sverige? :)

  • dripdrop

    Ni kan välja olika vårdcentral inom familjen, men många BVC har som regel att barnet måste vara listad på den vårdcentral som BVC hör till.

    Tex i vår familj går jag till en vårdcentral, pappan till en annan och dotter på en tredje där även hennes BVC är.

    Jag skulle tipsa om att ringa den BVC du vill lista ditt barn på och prata med dem så hjälper de dig.

  • RiNan

    Oh jag vet inte. Båda mina barn har varit bra på att snubbla när de kryper och slå i munnen i golvet så vi har varit med dem till tandläkaren rätt tidigt. Men nu när sonen blev tre fick han en kallelse.

  • Like holiday

    Jag har tidigare arbetat på BVC. Det räcker att du har med dig det röda häftet som du har nu i UK. Där står alla kontroller och vaccinationstillfällen. Vaccinationsprogrammet kanske inte är lika i våra länder men detta kontrolleras av BVC sköterskan som tar reda på ev kompletteringsvaccinationer.  Har ditt barn haft  någon form av problem under sitt första år kan det vara av värde att få med en kopia på ev journal eller röntgenutlåtande, annars inte.

    Vid 18 månaderskontrollen erbjuds man MPR vaccination (mässling, påssjuka och röda hund).

    Du ringer bara till det BVC du vill komma till och säger att ni flyttat dit och så bokar ni en tid. Vad gäller att välja vårdcentral och BVC så förordar jag att ni väljer samma ställe. I praktiken funkar det så att man är på BVC när man är "frisk". Blir man sjuk och behöver läkarvård så är det till den valda vårdcentralen man skall gå och det underlättar livet om man får komma till samma ställe där man kan komma åt journalen vid ev frågetecken. 

  • YokohamaNr2

    Jag har inte flyttat till sverige men var tvungen att gå på vårdcentralen med min son då han fick Scharlakansfeber vid ett Sverige besök. Han har som ditt barn, samordningsnummer, men det funkade inte alls i deras datorsystem så tillslut fick vi köra på Europakortet istället

    Så tror ditt första besök borde bli skatteverket och omvandla hennes samordningsnummer till person nummer, antar att du måste ha med födelsebevis och kanske vigselbevis. Maila och fråga, de var väldigt snabba och hjälpsamma sist jag emailade om någon fråga

    Lycka till med hemflytt!

Svar på tråden Flytta hem till sverige, hur anmäla sig till bvc?