• Emeraldy

Ditt bästa kalastips?

Dottern ska ha 6-årskalas om ett par helger och jag tycker det är skitsvårt att hitta på vettiga aktiviteter/lekar. Hon har många killkompisar som är rätt.... ehhh... livliga milt sagt, så det känns som jag vill ha det lite uppstyrt. Förra året körde vi lite mer efter devisen att de leker så bra själva, men då blev det bara massa bråk mellan några av barnen.

Vilket är ditt bästa kalastips??  

• Svar på tråden Ditt bästa kalastips?
  • La Lola

Med livliga barn skulle jag ha kalaset utomhus eller på ett lekland.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Carina M

Vi ska ha kalas för vår son som blir 4 nästa helg. Vi väljer att hyra gymnastiksalen på en skola eftersom Leksand osv inte finns hos oss, vi bor i ett mindre samhälle. Eftersom jag är utbildad gymnastik instruktör för barn så faller det ganska naturligt! Vi kommer ha Superhjälte-tema med massa äventyrsbanor med redskap och olika uppdrag för barnen att klara. De blir ca 12-15 barn från 4-6 år.

• vanligmamma75

Man kan även vara på en utomhuslekplats.

Vet inte var du bor men i vissa skogar finns det ju även vindskydd och planerade platser där man kan grilla korv. Då är det lätt att ha en tipsrunda, att de letar vårtecken eller leker någon lek.

Om ni ska vara hemma hos er kan ni även ha skattjakt. Om de är många kanske de måste delas upp i lag.

Du kan göra en egen pinjata som är fylld med godis (eller annat). Så får de stå i kö och vänta på sin tur att slå.

• vanligmamma75

Just... Om ni ska vara inne hemma hos er. Gör även bordsplacering och se till att de livliga barnen inte hamnar på samma hörn

• KMJ

Låna någon lokal, vi brukar hyra öppnaförskolans lokaler för 300Kr en lördag. Kör dansstopp och införskaffa en discolampa, brukar vara uppskattat, en skatt jakt med ledtrådar, vi körde med att barnen vid varje station skulle göra något för att få nästa ledtråd så som att leta efter ledtrådarna i olika burka med olika innehåll som känns läskigt att ta, kasta prick på burkar som stod staplade m.m  jätte skoj tyckte barnen.

Men känner man att man inte är den bästa lekledaren och inte tycker det är roligt så är kalas på lekland mitt bästa tipps. 

• view

Jag körde på busborgen här i Västerås. Fika i 20 min sen frilek i två timmar och inget städande

• Emeraldy

Det här med lekland hade vi funderat på, men vi har av olika anledningar bestämt att vi ska vara hemma. Är det fint väder kan vi vara på tomten och då funderar jag på nån slags fem-kamp, men om det spöregnar blir det väl till att vara inne och då tycker jag det blir svårt...

Pinjata har jag funderat på istället för den uttjatade fiskdammen.

Skattjakt låter ju kul, men jag vet inte hur man löser det praktiskt, så att alla barnen känner sig delaktiga?   

• pigglet

Kanske det funkar med lite mer "lugna" lekar om ni måste vara inne? Smakleken är kul - ett barn får ögonbindel och ska gissa vad den får smaka på. Tex solrosfrön, cornflakes, hårdbröd, kanel, russin, ketchup... vad man nu kan hitta.
    Eller en musik-tävling kanske? 2 lag som tävlar om att gissa vilken låt du spelar eller visslar. Finns det någon äldre med som kan skriva åt varje lag så kan båda lagen gissa samtidigt och viskande resonera sig fram till vad man ska skriva, så blir det mindre livat. 

Svar på tråden Ditt bästa kalastips?