• Bling

Ni som har barn som vägrar/vägrat bajsa på potta/toalett!

Min son på 3,5 år vägrar fortfarande bajsa på toalett/potta. Helt torr dagtid blev han vid nästan 3 års ålder, torr till natten är han inte. Han har haft en del bekymmer med trög mage och i perioder stått på Lactulos men det är bättre. Dock "småbajsar" han en del under dagen, många tvättar med underkläder blir det. Och bajsa "på riktigt" gör han bara i blöjan. Vi har försökt så många gånger med potta/toalett men han verkar tycka det är jätteobehagligt och det har bara gett resultat vid ett tillfälle. Han är dålig på att säga till att han behöver bajsa också, vi får hålla koll och sätta på honom blöja när vi ser att det är dags. Är orolig att det har blivit någon "mental" spärr för honom alla dessa turer med hård mage/förstoppning för allt som oftast verkar han nästan rädd för att bajsa och "håller emot", speciellt de gånger vi prövar toalett/potta.

Har försökt att inte pressa honom och blir inte arg när det hela tiden händer olyckor men blir samtidigt stressad över att det aldrig blir någon "positiv utveckling". Ska ta hjälp av bvc snart igen men hittills har de varit ett dåligt stöd. Någon som har erfarenhet av detta? Hur gick det för era barn? Vad har ni för tips/råd? Vilka råd fick ni från bvc/läkare/psykolog?

Behöver alla tips, pepp och råd som finns att få! Han börjar ju bli stor och detta blir ett bekymmer på dagis, när han ska leka hos andra o.s.v. 

• Svar på tråden Ni som har barn som vägrar/vägrat bajsa på potta/toalett!
  • I969
    Bling skrev 2012-04-14 11:10:37 följande:
    Han börjar ju bli stor och detta blir ett bekymmer på dagis, när han ska leka hos andra o.s.v. 
    Att han börjar bli stor är väl en relativ sanning, han är fortfarande liten. Det kommer hända mycket nu när han närmar sig 4-strecket så ha tålamod. Men visst är det frustrerande och krångligt med småbajsande i kalsongerna.

1 - Det är väldigt vanligt att det går segt med bajseriet. Bra att ha i åtanke när man tycker att "alla andra" kan.

2 - Hitta alternativa lösningar. Man kan ha ett litet rispapper (som är till tygblöjor) i kalsongen så det blir lättare med tvätten. Man kan tillåta sig att sätta på en up&go när de är ute eller hos kompisar. Det betyder inte att ni backar, ni bara går sakta framåt.

3 - Räkna med att han vill göra som ni vill, för det vill han så klart innerst inne. Gör det till en icke-fråga, alltså inga besvikna/arga kommentarer om misslyckanden. 

4 - Låt honom gå bar om rumpen hemma, säg att han kan be om en blöja när han vill bajsa eller gå på pottan/toaletten om han vill. Om han ber om blöja kan ni hålla er på toaletten under bajseriet, t.o.m. sitta på toaletten med blöja.

5 - Barn i den här åldern behöver sjukt mycket beröm för ALLT de gör bra, det är en period med mycket osäkerhet. Hitta så många situationer som möjligt där du ber om hjälp med ditten och datten och tacka stort
  • Bling

Tack så mycket för ditt svar! Har "googlat" en del också och jag tror det ligger mycket i det du skriver... Ska försöka följa dina råd, så skönt att höra från en annan förälder att allt troligtvis ändå är "normalt". Funderar på om han ändå inte är lite förstoppad och har kört igång med Lactulos igen och tänker hålla på ett längre tag, han bajsar aldrig "med flit" i kalsongerna utan jag tror det kommer lite utan att han hinner märka det förrän det är för sent...

• I969
    Bling skrev 2012-04-16 17:02:41 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Har "googlat" en del också och jag tror det ligger mycket i det du skriver... Ska försöka följa dina råd, så skönt att höra från en annan förälder att allt troligtvis ändå är "normalt". Funderar på om han ändå inte är lite förstoppad och har kört igång med Lactulos igen och tänker hålla på ett längre tag, han bajsar aldrig "med flit" i kalsongerna utan jag tror det kommer lite utan att han hinner märka det förrän det är för sent...
    En del har svårt med Lactulosen, får bara gaser och magknip, och många tycker det funkar bättre med t.ex. Vi-Siblin. Kan det tänkas att han haft sådana besvär? Jag skulle prova att byta strategi i alla fall. Mycket fett funkar hos oss för stabilisering av småbajsandet. Vår 3-åring har annars haft mer problem åt det lösa hållet...
  • Bling

Tack för tipset! Har aldrig hört talas om Vi-Siblin. Är det också receptfritt? Måste kolla nästa gång jag är på apoteket. Jo, han får magknip av det och ibland tror jag det gör det hela än värre, för då vill han än mindre bajsa... Mycket fett har jag inte tänkt på, kanske kan vara värt att testa. Som att man tillsätter lite extra i hans mat t.ex. olja menar du?

• I969
    Bling skrev 2012-04-17 13:32:55 följande:
    Tack för tipset! Har aldrig hört talas om Vi-Siblin. Är det också receptfritt? Måste kolla nästa gång jag är på apoteket. Jo, han får magknip av det och ibland tror jag det gör det hela än värre, för då vill han än mindre bajsa... Mycket fett har jag inte tänkt på, kanske kan vara värt att testa. Som att man tillsätter lite extra i hans mat t.ex. olja menar du?
    Vi-Siblin är ett växtslem från psylliumfrö som ger bättre konsistens på nr.2, både för lösa och hårda magar. Man kan ta en tesked och skaka ut i vällingen eller tillsätta i gröt typ. Vi har fått rådet från barnmedicin att ge mycket fett som ska vara vattenbindande och konsistensfrämjande. Vår lille får smör/olja till det mesta och han tycker dessutom att det är en toppensysselsättning att sätta små smörklickar på alla sina matbitar eller ha en tallrik med god olivolja och lite salt som dip till kokta grönsaker, potatisbitar o.s.v. jättegott!
  • SofieE25

Min äldsta dotter (hon fyller 5 i nov) har varit i precis samma situation. Har alltid varit hård i magen och fått Lactulos och vägrat bajsa i något annat än i blöjan. Men en dag vände det bara, för ca 5-6månader sedan och nu när hon börjat gå på toaletten så är hon heller inte hård i magen längre, tror att hon inte tog sig tid ordentligt när hon ville bajsa i blöja. Jag tror att det bara är att vänta ut, han kommer inte att vilja bajsa i blöja i all evighet, även fast jag vet att det kan vara stressande.

• Stoltmamma1974
    Har en kille på 3.5 år, han gör oftast hellre i blöjan.
    Har lossnat lite med att bajsa på toaletten.
    Han får ta den tid det tar, vill inte pressa honom med att bajsa på toan.
    Han är ännu inte torr på natten, men på dagen är han torr.
    Detta löser sig med tiden.
    Lycka till                                                   
  • strojes

Just detta med att börja bajsa på toalett/potta togs upp på Knattetimmen på radion härom dagen. Svaret den mamman fick var i princip att hon skulle låta dottern helt styra det där själv. Dottern var ca 4 år har jag för mig och de hade försökt under en ganska lång tid att få flickan att sluta bajsa i blöjan, kissa på toaletten gjorde hon sedan lång tid tillbaka. Flickan gick och satte på sig en byxblöja när hon behövde bajsa, så hon hade full koll på när hon behövde göra det men vägrade sätta sig på toa.

I dessa lägen tror jag inte på tjat för det kan få motsatt effekt att barnet går och håller sig istället med förstoppning som följd. Låt barnet gå och hämta en byxblöja att sätta på sig och bajsa i den. Går det kan man ju be barnet hålla sig inne på toaletten under tiden som det bajsar.

• Bling
    I969 skrev 2012-04-17 17:44:26 följande:
    Vi-Siblin är ett växtslem från psylliumfrö som ger bättre konsistens på nr.2, både för lösa och hårda magar. Man kan ta en tesked och skaka ut i vällingen eller tillsätta i gröt typ. Vi har fått rådet från barnmedicin att ge mycket fett som ska vara vattenbindande och konsistensfrämjande. Vår lille får smör/olja till det mesta och han tycker dessutom att det är en toppensysselsättning att sätta små smörklickar på alla sina matbitar eller ha en tallrik med god olivolja och lite salt som dip till kokta grönsaker, potatisbitar o.s.v. jättegott!
    Superbra tips, tack!!!
  • Bling
    strojes skrev 2012-04-18 10:02:29 följande:
    Just detta med att börja bajsa på toalett/potta togs upp på Knattetimmen på radion härom dagen. Svaret den mamman fick var i princip att hon skulle låta dottern helt styra det där själv. Dottern var ca 4 år har jag för mig och de hade försökt under en ganska lång tid att få flickan att sluta bajsa i blöjan, kissa på toaletten gjorde hon sedan lång tid tillbaka. Flickan gick och satte på sig en byxblöja när hon behövde bajsa, så hon hade full koll på när hon behövde göra det men vägrade sätta sig på toa.

I dessa lägen tror jag inte på tjat för det kan få motsatt effekt att barnet går och håller sig istället med förstoppning som följd. Låt barnet gå och hämta en byxblöja att sätta på sig och bajsa i den. Går det kan man ju be barnet hålla sig inne på toaletten under tiden som det bajsar.
    Tack! Det är nog så att hela den här processen är väldigt "psykisk" och att det straffar sig om man stressar barnet. Jättebra info som jag verkligen tar till mig, och som jag känner mig lugnare av...
Svar på tråden Ni som har barn som vägrar/vägrat bajsa på potta/toalett!