• Anonym (Sara)

Vad ska min man arbeta med om han slutar!?

Hej!

Min man har arbetat som byggnadsarbetare i tio år nu. Innan dess var han ett par år inom industri. Han har en gymnasial utbildning inom bygg men annars inget mer.

De senaste åren har han varit så less och deprimerad över sitt arbete och vill inte bygga mer. Det har varit jobbigt till och från nu tycker han. Och nu vill han byta jobb.
    Jag är jätteorolig över hur ekonomin ska bli ifall han byter jobb, det är självklart viktigast att han trivs på arbetet, men vi måste få ihop ekonomin också.
    Just nu studerar jag, har gjort i 2,5 år och har endast ett halvår kvar. När jag väl är färdig är jag inte så orolig, då kommer jag åtminstonde ha en lön på 24.000 istället för bara studiebidrag.
    Men tills dess?

Min man har nu 28.500 i lön på ett ungefär. Och vissa månader har ändå varit svåra, särskilt under vintern. Därför är jag orolig över att han ska få jättedålig lön ifall han bara byter.
    Han har ingen aning om vad han vill jobba med - vad som helst säger han. Bara han slipper bygga..

Har ni något förslag på arbete som lönen är ganska bra? Något liknande det han har, men som han ändå har chans att få?

Det är ju även en stor trygghet för honom att ha kvar samma arbete.
    Han verkar vara lite gladare nu så både han och jag hoppas verkligen han orkar stå ut tills jag är färdig med utbildningen och får jobb själv. Utan min utbildning finns inget jobb för mig alls då vi bor i en ganska liten stad. Det enda jag jobbat med är inom vården, men nu är det också ganska dåligt med jobb där jag bor. Så jag har inte en tanke på att hoppa av min utbildning utan försöka ro detta i hamn så vi kan leva gott sen..
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vad ska min man arbeta med om han slutar!?
  • MariaSara

Kanske som vaktmästare på en skola eller liknande? Har inte koll på löneläget men det är säkert flera tusenlappar lägre än vad han har nu. Du kanske kan ta lån från CSN istället för bara bidrag under sista terminen så borde ekonomin gå ihop även om han tjänar mindre. Lycka till!

• Anonym

Han kan inte byta arbetsuppgifter inom det företag han jobbar i nu då?

• Anonym

Han får väl kolla runt lite.
    Jag tog tjänstledigt 1 år för att bli timvikarie på flera ställen,fast i annan kommun och annat arbete.
    Det var det bästa jag gjort,och vågat gjort.Fick träffa många nya människor,lära mig mycket om flera andra jobb och arbetsplatser.
    Jag vantrivdes på förra jobbet sista halvåret,hade mycket bra lön men vantrivdes.Helt plötsligt vakna jag en dag och ville inte till jobbet,blev tröttare och fick huvudvärk.Då tog jag beslutet att ta tjänstledigt.

Pengar är verkligen inte allt,jag har lärt mig att det är viktigast med med jobb man trivs med,annars blir man sjuk/deprimerad och det kan ta lång tid att återhämta sig.

Du får göra som min man gjorde,stödja 100%.Ekonomin löser sig.

Jag fick fast jobb efter 8 månader,sa då upp mig på gamla jobbet.Gick ner i lön 3500 kr men helt värt det.
    Nu har jag tillfälligt gått ner i tid för att plugga lite,göra en annan inriktning.           

• Anonym (Sara)
    MariaSara skrev 2012-04-14 12:25:49 följande:
    Kanske som vaktmästare på en skola eller liknande? Har inte koll på löneläget men det är säkert flera tusenlappar lägre än vad han har nu. Du kanske kan ta lån från CSN istället för bara bidrag under sista terminen så borde ekonomin gå ihop även om han tjänar mindre. Lycka till!
    Vaktmästare hade han nog tyckt var roligt.. Han är ganska stark och en riktig arbetare som gillar att både utomhus och inomhusarbeta. Bar förslag! Ska kolla runt lite.
    Anonym skrev 2012-04-14 12:45:04 följande:
    Han har funderat på att vara på ett större bygge med fler människor och där man får göra lite roligare arbtesuppgifter istället för småsaker som han fått dras med i flera år. Han har tröttnat på det nu.
    Det dumma är att dessa uppgifter ligger oftast tio mil bort, det skulle innebära att han är borta måndag-torsdag kväll.
    Vi både vill och inte vill. Vill gör vi för att det skulle vara roligare och han tjänar minst 6000 kr extra (tror det är mer nu), som han bara kan lägga undan på annat.
    Det tråkiga är att vi inte får ses, vår dotter kommer bli superledsen eftersom hon är ganska mycket pappas flicka.. jag har rätt mycket jobb med skolarbete som är tufft och gör att lillan får vara på dagis mycket när inte min man är pappaledig som han brukar ibland..
    Har även en del att göra med huset och skogen.. :/ Annars skulle det vara toppen! Men han letar efter andra arbetsuppgifter nu på närmare håll och hoppas på att hitta något..
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-04-14 12:53:02 följande:
    Han får väl kolla runt lite.
    Jag tog tjänstledigt 1 år för att bli timvikarie på flera ställen,fast i annan kommun och annat arbete.
    Det var det bästa jag gjort,och vågat gjort.Fick träffa många nya människor,lära mig mycket om flera andra jobb och arbetsplatser.
    Jag vantrivdes på förra jobbet sista halvåret,hade mycket bra lön men vantrivdes.Helt plötsligt vakna jag en dag och ville inte till jobbet,blev tröttare och fick huvudvärk.Då tog jag beslutet att ta tjänstledigt.

Pengar är verkligen inte allt,jag har lärt mig att det är viktigast med med jobb man trivs med,annars blir man sjuk/deprimerad och det kan ta lång tid att återhämta sig.

Du får göra som min man gjorde,stödja 100%.Ekonomin löser sig.

Jag fick fast jobb efter 8 månader,sa då upp mig på gamla jobbet.Gick ner i lön 3500 kr men helt värt det.
    Nu har jag tillfälligt gått ner i tid för att plugga lite,göra en annan inriktning.           
    Han har funderat på tjänstledigt - ifall arbetsgivaren går med på det. Han har inte frågat ännu.
    Grejen är att vi är ganska beroende av pengarna då vi precis köpt skog och hus. Vi har inte jättemycket i lån, men ändå så att vi måste ha dessa pengar - åtminstonde tills jag får jobb. Och det är ju inte så hemskt länge till.
    Annars är pengar inte allt,
    både jag och mannen uppskattar mer att vara hemma och arbeta, fixa och dona och umgås med dottern och varandra. Han har rätt mycket friheter i sitt jobb och kan ta mycket pappaledigt utan att det gör så mycket för jobbets skull osv.
    Det är otroligt skönt och det värderas mer än pengar. :)
    Hade vi haft råd så tror jag inte gubben hade tvekat att gå hemma och vara bonde istället. :) Men nu finns det ingen möjlighet till det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-14 12:45:04 följande:
    Ja finns ju en massa andra saker man kan göra inom ett byggföretag än att bygga. Kontorssysslor, arbetsledare osv.
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-04-14 13:06:14 följande:
    Ja finns ju en massa andra saker man kan göra inom ett byggföretag än att bygga. Kontorssysslor, arbetsledare osv.
    Finns det möjligheter att syssla med sådant trots att man saknar utbildning då?
    Jag har inte hört med mannen ännu..
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2012-04-14 14:02:01 följande:
    Finns det möjligheter att syssla med sådant trots att man saknar utbildning då?
    Jag har inte hört med mannen ännu..
    Lättast är väl att höra med chefen om omplacering i det företag han nu jobbar i. Har han många års erfarenhet av byggbranschen och inom företaget kan det ju väga upp.
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-04-14 14:39:51 följande:
    Lättast är väl att höra med chefen om omplacering i det företag han nu jobbar i. Har han många års erfarenhet av byggbranschen och inom företaget kan det ju väga upp.
    Vi kan ju hoppas på något sådant. Jag ska be honom prata med sin chef så får vi se om det finns något annat att göra!
    Tack för tipset!
  • Anonym

Om han gillar att vara ute och "vara bonde" så kanske avbytare på en gård är nåt för honom?  Alltså nån som tar hand om gården och djuren när bonden är bortrest?

Vad säger ha själv om det här? Vad är hans förslag på lösning?

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-04-14 14:51:55 följande:
    Om han gillar att vara ute och "vara bonde" så kanske avbytare på en gård är nåt för honom?  Alltså nån som tar hand om gården och djuren när bonden är bortrest?

Vad säger ha själv om det här? Vad är hans förslag på lösning?
    Jag har kikat lite på "dräng" jobb och sådant. Tror det skulle passa honom kanon!
    Jag vet dock inte hur lönen är, den kanske är superdålig, verkligen. Kanske sämre än vad jag hade som vårdbiträde till och med? Det får inte vara för dåligt heller.
    Men jag kikar lite på gårdar och det verkar finnas en del jobb. Man kan ju alltid höra!

Men att ta hand om hela gården när bonden åker bort - det kan väl inte hända alltför ofta väl?
  • Anonym

Hur tänker din man kring det här? När jag läser ts får jag känslan av att det är du som "fixar", men det kanske är helt fel?  Jag tänker att om det är han som vill sluta, då får han själv fixa så att ni klarar er...

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2012-04-14 15:25:06 följande:
    Hur tänker din man kring det här? När jag läser ts får jag känslan av att det är du som "fixar", men det kanske är helt fel?  Jag tänker att om det är han som vill sluta, då får han själv fixa så att ni klarar er...
    Nej det är inte jag som fixar. Däremot kikar jag runt lite efter vad det finns för jobb och vad det kan finnas för lön. Det är först de senaste dagarna han verkligen fört detta på tal och nu har han knappt hunnit vara hemma och titta själv. Han uppskattar om jag "kikar runt" lite. Men på måndag ska han själv kolla med sin arbetsgivare om han hinner springa inom.
  • Nape

Jobba på lager. Verkar vara ungefär samma lön, folk verkar trivas och ha kul. Kanske värt att kolla upp?

• Anonym (Sara)
    Nape skrev 2012-04-14 16:13:34 följande:
    Jobba på lager. Verkar vara ungefär samma lön, folk verkar trivas och ha kul. Kanske värt att kolla upp?
    Jag har inte riktigt koll på vad det är, men min man har säkert, ska fråga honom ikväll!
    Han har funderat på industrijobb, tråkiga är att han i så fall måste jobba skift, och helst har han kvar sitt 7-16 jobb.
  • Nape
    Anonym (Sara) skrev 2012-04-14 16:17:44 följande:
    Jag har inte riktigt koll på vad det är, men min man har säkert, ska fråga honom ikväll!
    Han har funderat på industrijobb, tråkiga är att han i så fall måste jobba skift, och helst har han kvar sitt 7-16 jobb.
    Min sambo jobbar på industri och det är inte alla som går skift. På många ställen är de mer flexibla. Vissa _vill_ tex bara jobba kväll och då kan två personer pyssla ihop sina skift. Så ena har ständig morgon- andra har ständig kväll. Min sambo hade ständig natt en period, sedan ständigt morgonskift. Nu ska han ha "dagsskift" ett tag.

Sambon har jobbat där i 14 år och jag upplever att det blivit mer flexibelt. Värt att testa!
  • SupersurasunkSara

6 månader kanske han kan stå ut? Då hinner du plugga klart och ni kan tillsammans kika på olika yrken som kanske kan passa. Kanske kan han tom plugga in något på distans,kvällstid som ger honom bättre chanser? Först är det dock en god idé att tala med chefen om saken. Kanske finns det något som passar din man kanon

• Anonym (Sara)
    Nape skrev 2012-04-14 16:24:28 följande:
    Min sambo jobbar på industri och det är inte alla som går skift. På många ställen är de mer flexibla. Vissa _vill_ tex bara jobba kväll och då kan två personer pyssla ihop sina skift. Så ena har ständig morgon- andra har ständig kväll. Min sambo hade ständig natt en period, sedan ständigt morgonskift. Nu ska han ha "dagsskift" ett tag.

Sambon har jobbat där i 14 år och jag upplever att det blivit mer flexibelt. Värt att testa!
    Vad härlig! Trodde att man var tvungen att jobba skift. Vi har en hel del industri där vi bor och jagtror det ska gå att få jobb i och med att han har lite erfarenhet därifrån, kan man ju hoppas! :)
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-14 16:28:13 följande:
    6 månader kanske han kan stå ut? Då hinner du plugga klart och ni kan tillsammans kika på olika yrken som kanske kan passa. Kanske kan han tom plugga in något på distans,kvällstid som ger honom bättre chanser? Först är det dock en god idé att tala med chefen om saken. Kanske finns det något som passar din man kanon
    Det är så vi försöker tänka också :)
    Det bästa är om jag hunnit plugga klart för jag är ganska säker på att få jobb eftersom det är stor brist på yrket jag läser till just här där vi bor.
    Ska be honom prata lite med chefen om hur framtiden kan komma att se ut! Det finns kanske andra möjligheter! :)
  • Anonym (maskinförare)

Min man har jobbat som snickare men varit tvungen att yrkesväxla pga en ryggskada. Han klarar inte dom tunga lyft som snickare gör hela tiden. Han har precis börjat jobba som maskinförare där han inte sitter i maskin hela dagarna utan växlar med andra arbetsuppgifter också. Det verkar ryggen klara och han tycker det är kul. Han har fått gå ner från ungefär samma lön som din man och tjänar ungefär 4-5000 mindre nu. Men genom att han inte KAN jobba som snickare så får han ju göra det han klarar, så lönetappet får vi leva med helt enkelt.

Svar på tråden Vad ska min man arbeta med om han slutar!?