• frökenelisabeth

hur tillagar jag mina kycklingfiléer?

Vi ska äta kycklingfilé idag (för det var vad som kunde rotas fram ur frysen). Tillbehör: rotsaker i ugn. 

Nån som har något roligt tips på hur man kan tillaga dessa (ex. kryddning, marinad, sås....). Skulle behöva variera oss lite här

Kom med ditt favoritkycklingrecept! 

• Svar på tråden hur tillagar jag mina kycklingfiléer?
  • frökenelisabeth

egentligen tycker jag det är ohyfsat att puffa, men nu gör jag det ändå, det måste väl finnas nån därute som har tips på kyckling? puff puff! 

• nana01

stek kycklingen med smör eller olja tillsamans med lök häll i 4 dl cream freach i matsked curry salt peppar haka purjolök och röd papprika ät med ris..

• frökenelisabeth
    nana01 skrev 2012-04-14 13:07:26 följande:
    stek kycklingen med smör eller olja tillsamans med lök häll i 4 dl cream freach i matsked curry salt peppar haka purjolök och röd papprika ät med ris..
    Tack! Fast vi ska ha rotsaker i ugn till, vi har en hel hög med palsternacka, potatis och morot som måste ätas upp innan det blir för gammalt! 
  • Sprucken

Skär upp file'erna, stoppa i någon god färskost och linda ev bacon runt. Enkelt och gott Glad

• frökenelisabeth
    Sprucken skrev 2012-04-14 13:13:12 följande:
    Skär upp file'erna, stoppa i någon god färskost och linda ev bacon runt. Enkelt och gott Glad
    o det låter jättegott! Ska se om jag kan övertala min osthatande man.... kanske man kan luras och säga att det är nåt annat? hehe. 
  • FrökenL

har ni Caj p´s grilla olja hemma? isf så skär kycklingsfillerna i bitar eller skivor eller hur ni vill ha dom. 
    Stek i caj p´s grill olja tills dom är genomstekta, häll på grädde och krydda med svartpeppar och låt koka ihop till en sås. 

hips vips har ni kyckling i pepparsås =)  

• Tigerkakan
    frökenelisabeth skrev 2012-04-14 13:14:51 följande:
    o det låter jättegott! Ska se om jag kan övertala min osthatande man.... kanske man kan luras och säga att det är nåt annat? hehe. 
    Annars är ett tips att bryna på filéerna lite sen göra snitt uppepå och salta, peppra och trycka ner lite pressad vitlök i filéerna innan du lindar bacon runt innan du steker de färdigt (gärna i ugnen).
  • frökenelisabeth
    FrökenL skrev 2012-04-14 13:32:19 följande:
    har ni Caj p´s grilla olja hemma? isf så skär kycklingsfillerna i bitar eller skivor eller hur ni vill ha dom. 
    Stek i caj p´s grill olja tills dom är genomstekta, häll på grädde och krydda med svartpeppar och låt koka ihop till en sås. 

hips vips har ni kyckling i pepparsås =)  
    Nej, det har vi inte, vad innehåller såsen? Pepparsås låter spännande! Kanske kan hitta nåt liknande här (bor inte i Sverige, så inte säkert att just den grilloljan finns att köpa....)
  • FrökenL
    frökenelisabeth skrev 2012-04-14 13:36:02 följande:
    Nej, det har vi inte, vad innehåller såsen? Pepparsås låter spännande! Kanske kan hitta nåt liknande här (bor inte i Sverige, så inte säkert att just den grilloljan finns att köpa....)
    http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1320/19759/19819/19535/grillolja_original_250_ml.aspx

Den är det. 

Annars kan kan ju bara steka dom som vanligt och göra en god sås på en färskost, typ cremé bonjour, cantadu eller likande i viljen smak man vill. Bara blanda ut färskosten med creme friase och om man vill lite grädde och koka ihop det. också snabbt och enkelt. 
  • Tallen

kycklingfiléer blir godast om man bryner dem i en stekpanna snabbt och därefter tillagar den i ugn, 200-225C i ca 25 minuter. Kycklingen blir otroligt saftig och smakrik!

Om ni skall ha rotfrukter till kan ni göra kyckling i ugn med bara lite salt och peppar och sedan blanda Creme fraîche och sweet chilisås och ha till.

Smaklig måltid!

Svar på tråden hur tillagar jag mina kycklingfiléer?