Evelina97 skrev 2012-04-14 13:10:46 följande:
Hej. Jag är 14 (Snart 15) och troligen gravid med min pojkvän som är 16.
Att behålla barnet är inget alternativ för någon av oss. Jag ska göra abort. Min pojkvän stöttar mig till hundra.
Min familjesituation ser inte så bra ut just nu. Min mamma som har ensam vårdnad om mig är psykiskt sjuk och så. Jag vill inte berätta för henne alls. Jag har väldigt bra kontakt med min äldre bror och kuratorn på skolan. Det skulle kännas bättre om någon av dom kunde vara "kontaktperson" .
Eftersom jag är minderårig måste enligt lagen vårdnadshavaren få veta men om jag väntar 2 månader tills jag är 15 får jag bestämma själv. Kan det ha någon betydelse att jag blev gravid när jag var 14 år isåfall? Kan det hända min pojkvän någonting eftersom jag inte är byxmyndig?
Hundra tankar som snurrar i mitt huvud just nu. Hoppas ni kan besvara någon av mina frågor.
Hej!
Först vill jag bara säga att jag tycker du resonerar så otroligt moget och klokt fastän du har en så tuff situation!
Som du redan har fått veta, så är det inte så att ens föräldrar absolut måste få veta om att du gör en abort. Så som du beskriver din situation och relationen till din mamma, så tycker jag att det låter som om det finns starka skäl till att man borde respektera din önskan att slippa blanda in din mamma i det här.
Jag tycker att du ska prata med kuratorn på din skola eller med ungdomsmottagningen och verkligen förklara för dem, precis lika bra som du gjort här, hur det ser ut för dig med relationen till din mamma och varför du inte vill att hon ska blandas in i det här. Kanske kan din äldre bror följa med dig som stöd också, om det skulle kännas bra för dig? Annars tycker jag att det är bra att du iallafall berättar att du har stöd från din äldre bror.
Jag tror att mycket av det här med att föräldrar ska informeras om en yngre tjej vill göra abort handlar om att man inte vill att unga tjejer ska stå helt ensamma efter att ha gått igenom en tuff grej som att göra abort, men i ditt fall låter det ju helt klart som om det vore bättre för dig om du fick vuxenstöd från din bror (eller din kurator) istället för din mamma.
Du ska såklart inte vänta två månader med att göra abort för att du är rädd att din mamma kommer få veta annars! Två månader till av graviditeten gör att det kan bli mycket besvärligare att göra abort, och det kanske till och med hinner bli för sent.
Jag tycker att du ska berätta om dina tankar på att skjuta upp aborten för att slippa riskera att din mamma får veta, för det visar verkligen hur viktigt det är för dig att hålla mamma utanför det här.
Lycka till vännen, det här kommer nog att gå bra ska du se!
Många kramar från mig

!