• LoppanL

Kort- eller långärmad våtdräkt vid simskola

5-åriga dottern ska gå i simskola i början av sommaren, när det troligtvis kommer att vara relativt kallt. Vi tänkte därför köpa en våtdräkt till henne, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av? Är det svårt att röra sig i en långärmad dräkt, så det är bättre att satsa på en kortärmad?

• Svar på tråden Kort- eller långärmad våtdräkt vid simskola
  • LoppanL

Ingen som har någon erfarenhet av våtdräkter till barn, som kan dela med sig av vilken typ som är mest praktisk?

• Cig35

Lite sent svar men om jag skulle köpa våtdräkt till barnens simning skulle jag gå på en kortärmad med korta ben för rörelsefrihetens skull. (Helt utan att ha anknytning till företaget så tror jag att Clas Ohlson rear ut sådana för tillfället)
    Sedan vill jag tillägga att det finns både plus och minus med att gå på simskola och använda våtdräkt.
    Plusset är att det är INTE roligt att bada/simma om man fryser. Minusen är att dels att våtdräkten kan uppfattas som obekväm och dels att den ger en viss flytkraft så att när man sedan ska simma utan den så får kroppen ett helt annat flytläge i vattnet och man måste till viss del anpassa simningen efter det.

• LoppanL

Tack för ditt svar! 
    Om hon måste anpassa simningen så får vi verkligen fundera, vore ju synd om det blir svårare för henne att lära sig pga våtdräkten. Jag hoppas att hon ska kunna simma utan, men jag tänker att det kanske ändå är bättre med än utan om det är väldigt kallt, för som sagt det blir inget roligt om hon fryser konstant. Kanske investerar i en och testar lite.

Svar på tråden Kort- eller långärmad våtdräkt vid simskola