För oss som älskar baka goda bakverk
Hej på er.
Tänkte starta en tråd för oss som älskar allt vad kakor,godis och annat onyttigt heter.
Här kan vi dela med oss av våra goda recept och ge varandra tips.
så välkommen
Hej på er.
Tänkte starta en tråd för oss som älskar allt vad kakor,godis och annat onyttigt heter.
Här kan vi dela med oss av våra goda recept och ge varandra tips.
så välkommen
Orkar inte skiva något nu, men delar gärna med mig lite senare. :)
Hoppar gärna in och snor tips från er andra sen ;)
gjorde dumlekakor farligt goda big no-no när det blir för många
så roligt att ni hittat hit jag komemr lägga upp ett underbart recept på Päronkaka i morgon=)
Seandra82; Kan du inte läggs upp recept på dumlekakorna? :)
dumlekaka:
1dl strösocker
200 g margarin
3 dl vetemjöl
blanda ihop dessa ingridienser till en deg. smält ej margarinet det skall bli en deg av det . lägg in i kylen 30 minuter .
X antal dumlekolor gärna den vanliga dumle . annars är det valfritt med smak. ha gärna förmånga
X nobless valfri smak
rulla små bollar o tryck ner i aluminiumformarna
ta en el fler dumlekolor i mitten , jag tog 1 ½ dumle
200 g i ugn mittten in i ugnen 10 - 12 minuter
lägg på noblessplattorna ,vill man ha mer chokladigt skall man lägga dubbla nobless på varje dumlekaka
låt kallna
Päronkaka.
Enligt receptet:
Ingredienser
6 halvfasta anjoupäron
4ägg
4dl råsocker strö
5dl vetemjöl
4tsk bakpulver
4tsk vaniljsocker
2tsk mald kanel
1-2tsk mald ingefära
100g smör
2dl mjölk
Tillbehör
vatten och en citron
1. Sätt ugnen på 175. Skala och kärna ur päronen. Skär dem i klyftor och lägg dem sedan i en skål med vatten och citron för att de inte ska mörkna under tiden du förbereder resten.
2. Vispa ägg och råsocker pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver, vaniljsocker, kanel och ingefära. Smält matfettet. När fettet svalnat något hälls mjölken i.
3. Tillsätt mjöl- och halva mjölkblandningen i äggvispet. Rör smeten slät och rör sedan ner resten av mjölkblandningen.
4. Häll smeten i en form, ca 25 x 30 cm, som klätts med bakplåtspapper.
5. Torka av päronklyftorna och stick ner dem jämt i smeten, det blir tätt.
6. Grädda kakan längst ner i ugnen 35-40 min. Stickan du känner med skall vara nästintill torr när kakan är färdiggräddad. Lyft ur långpannan och låt svalna på galler.
7. Skär upp i lagom stora bitar och servera med en klick vispad grädde eller en kula vaniljglass. Det blir extra festligt om du dekorerar med några citronmelissblad.
Själv skalar jag päronen först när dom skall ner i smeten så slipper man citronen:)
en av de godaste sega chockladkakor jag ätit.. Gjorde till jobbet och ja alla ville ha receptet på kakorna.
Chokladsnittar med nobless 175* c
200g smör
1 1/2 dl socker
4 msk kakao
1/2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 dl sirap
3,5 dl vetemjöl
1 paket nobless
Kör dessa ingredienser i matberedare tills allt e blandat,eller för hand dela sen degen i 4 delar. Rulla ut dessa till långa "korvar" på en plåt. (med bakplåtspapper på ) Degen ska inte plattas till och grädda i ca 13-15 min.
märks när degen/kakorna plattat till sig.
Lägg på Noblesse och låt smälta, bre över med en kniv så det hamnar överallt.
Skär längderna på snedden när Noblessen stelnat eller försiktigt direkt så man har skårorna så kakan inte går sönder när kakan/noblessen stelnar.
Snabbt enkelt och super gott.
Älsko - Det lät ju ljuvligt gott! Det måste jag prova någon dag. :D