• Anonym (wsi)

Om endometrios, hur ligger det till? :S

Min kompis har endometrios och endel saker hon berättar stämmer inte med det jag läst om sjukdomen så nu undrar jag vad som egentligen stämmer. Inte för att knäppa henne på näsan el något sånt utan för att jag helt enkelt inte vill gå runt och "veta" fel och säga fel saker, men endel hon berättar stämmer som sagt inte med vad jag "vet".. Så ni som vet, kan ni svara på några frågor/påståenden nedanför så får jag klart för mig vad som stämmer.

1: Endometrios kan bli bättre/blir för många mkt bättre efter man fött barn.
    2: Om man inte har mens så har man inte ont.
    3: Endometriosen kan sätta sig på nervsystemet.
    4: Om man får synarela och blir gravid kan man få "motgift" som gör att fostret inte skadas av medicinen.
    5: Man får ont i äggstockarna av endometrios?
    6: Smärtan kan komma plötsligt, sitta i i 20 minuter och sedan försvinna helt av sig själv.
    7: Smärtstillande hjälper inte mot endometrios smärtor. 
    8: Hormonspiral kan hjälpa mot smärtan
    9: Läkare vet ofta inte så mycket om endometrios och hur man kan behandla det?

hjälp mig för jag vill stötta min vän men det funkar liksom inte när min "fakta" inte stämmer med hennes :/  

• Svar på tråden Om endometrios, hur ligger det till? :S
  • Anonym (endonu)

Som jag förstått. Läst på en del och genomgår utredning för misstänkt endo nu:

1: Endometrios kan bli bättre/blir för många mkt bättre efter man fött barn. - Oftast tvärtom
    2: Om man inte har mens så har man inte ont. - Fel
    3: Endometriosen kan sätta sig på nervsystemet. -Korrekt
    4: Om man får synarela och blir gravid kan man få "motgift" som gör att fostret inte skadas av medicinen. -Vet ej
    5: Man får ont i äggstockarna av endometrios? -Kan vara så
    6: Smärtan kan komma plötsligt, sitta i i 20 minuter och sedan försvinna helt av sig själv. -Ja
    7: Smärtstillande hjälper inte mot endometrios smärtor. -Det är olika
    8: Hormonspiral kan hjälpa mot smärtan -Korrekt
    9: Läkare vet ofta inte så mycket om endometrios och hur man kan behandla det? -Korrekt

• Cherrry

hej jag har endo svår endo ska svara på dina frågor så som jag har det.

1 den kan bli bättre när man är gravid brukar bli så och ett tag efter graviditeten  tills man slutar att amma men det brukar komma tilbaka och försvinna när man kommer in i klimakteriet
       Därför brukar vi med endo få medicin som sätter oss i klimakteriet

2,, man behöver inte ha ont vid mens visa har skit ont visa känner inte ett skit.

3 Har aldrig hört talas om men det kan det säkert.

4 man ska sluta fort med synarela om man är gravid

5   Vissa får ont i äggledare/ äggstockar av endo jag har jätte ont i mina äggledare av endo cystorna/vävnaderna

6 min värk kan komma o gå kan vara bra i en timme sen ligger jag 3 timmar o har skit ont.
    eller har ont Flera flera timmar i bland mår jag bra i flera timmar kommer o går värken

7 Nä inte om man har stark endometrios jag har haft 15mg morfin plåster i ett antal veckor nu innan min operation och det har inte hjälp mig det minsta, har testat alla möjliga mediciner men inget har hjälp mig tyvärr. och nu hoppas jag att jag kommer må bra efter denna operation och att jag inte kommer få nån mera mens för vill inte ha till baka mina elak cjoklad cystor som dom kallas,

8 ja det kan hjälpa och p spruta, visa p-piller, p-stav

9 Nä läkarna kan inte alls mkt om denna kroniska sjukdom tyvärr. I uppsala finns det en speciell avd för endo patienter dom kan denna sjukdom mkt bättre än andra läkare

Och endo sjukdomen kan variera från person till person kom i håg det visa mår ski bra visa mår skit dåligt av den.

så stötta din kompis om hon har denna jävla hemska sjukdom inget man vill leva med TRO MIG!!!!

• Anonym (anna)

Jag har själv endo så jag försöker svara.

1: Endometrios kan bli bättre/blir för många mkt bättre efter man fött barn. - Endo kan bli tillfälligt bättre efter att man fött barn eftersom att man haft 9 månader utan mens. Mensen är det som gör att endon göds, så utan mens minskar inflammationerna och smärtorna och man får inte heller cystor. Har man sammanväxningar och cellhärdar så finns såklart de kvar och kan orsaka smärta.

2: Om man inte har mens så har man inte ont. - Stämmer inte riktigt. Man kan ha ont mellan mensen också men alla har inte det. Om man blir av med mensen helt under en period så kan smärtorna bli mycket bättre. Om de försvinner helt eller ej beror på vad som orsakar smärtorna. Sammanväxningarna försvinner t.ex inte om man inte opererar, men cystorna behöver mens för att kunna bildas. Cellhärdarna som man får kan bli mindre inflammerade om man inte har mens, vilket också bidrar till minskad smärta. Detta är en del av behandlingen mot sjukdomen, att minska mensblödningarna så att man bara blöder ett par gånger om året istället för varje månad.

3: Endometriosen kan sätta sig på nervsystemet. - Vet ej

4: Om man får synarela och blir gravid kan man få "motgift" som gör att fostret inte skadas av medicinen. - Vet ej

5: Man får ont i äggstockarna av endometrios? - ABSOLUT

6: Smärtan kan komma plötsligt, sitta i i 20 minuter och sedan försvinna helt av sig själv. - ABSOLUT

7: Smärtstillande hjälper inte mot endometrios smärtor.  - Som vid alla smärttillstånd så är vi olika känsliga och reagerar olika på mediciner. Vissa tar starka morfinpreparat och har ändå ont medan andra får lindring av ipren. Vissa med endo har inte ont alls och vet inte att de har sjukdomen.

8: Hormonspiral kan hjälpa mot smärtan - Absolut, eftersom endometrios styrs av hormonerna.

9: Läkare vet ofta inte så mycket om endometrios och hur man kan behandla det? - Okunskapen är stor tyvärr. Många läkare missar det och anser att det är normalt att man har mycket smärtor som kvinna. Jag har träffat på läkare som inte ens vet vad endometrios är. Någon bra info har jag inte fått av läkarna, det enda de sagt är "ät p-piller". Jag har själv fått läsa mig till det mesta.

Så din vän är inte helt fel ute. Sen tycker jag inte att du behöver vara insatt i situationen för att stötta henne, du är inte hennes läkare. Du borde bara utgå från det hon säger och känner. Det fysiska får hennes läkare ta hand om. Jag hade blivit ganska irriterad om min vän kom och började lära upp mig om min sjukdom. När man är den sjuke så brukar man läsa ALLT man kan hitta och blir ofta expert på sitt eget tillstånd. Sen kommer någon som läst en sida på sjukvårdsrådgivningen eller nått och påstår att jag har fel, ja då blir jag arg.

• Anonym (wsi)

Tack för era svar (fler får gärna svara även om det bara blir upprepningar.

Grejen är att jag vill stötta och hjälpa min vän som verkligen mår dåligt men det jag "visste" om endometrios är det som ni just hållt med om så snälla få det ine att låta som att jag försöker knäppa henne på näsan el så för så är inte fallet ALLS! Jag har läst om endometrios i allmänhet och sedan intresserat mig mer för det eftersom min vän har det och sakerna hon sagt har liksom inte stämt med vad jag läst och då blev jag helt ställd och undrade vad fan jag fått lära mig egentligen så jag dubbelkollade och hon verkar ha en väldigt dåli info om sin egen sjukdom.. Jag säger inget om hur hon upplever smärtan, jag VET att hon har SVINONT och jag vill hjälpa+stötta henne inget annat men hon verkar ha fått helt fel information alternativt missupfattat sin egen sjukdom och vad den handlar om.

hon tror att:
     1: föder man barn har man aldrig mer ont
    2: har man inte mens får man inte ont
    osv osv osv. Jag vet inte hur jag ska liksom förklara för henne.. hon tror liksom att ett barn löser problemet för alltid och hon funderar på att bli gravid få ett barn och adoptera bort det för att slippa smärtan (hon är desperat) och när jag sa att jag tror inte att det funkar så, jag har läst att det kan bli bättre men antagligen blir det lika dåligt igen efter ett tag..

Jag kanske bara borde låta henne vara men hon är min vän och jag ser att hon mår dåligt. jag har sagt att hon ska tala med sin läkare igen och få verkligen förklarat vad det är hon har och hur det funkar och vad man kan göra, jag sa att hon ska kolla broschyrer osv för hon verkar som sagt ha fått fel bild.. 

• Anonym (anna)
    Anonym (wsi) skrev 2012-04-14 20:49:51 följande:
    Tack för era svar (fler får gärna svara även om det bara blir upprepningar.

Grejen är att jag vill stötta och hjälpa min vän som verkligen mår dåligt men det jag "visste" om endometrios är det som ni just hållt med om så snälla få det ine att låta som att jag försöker knäppa henne på näsan el så för så är inte fallet ALLS! Jag har läst om endometrios i allmänhet och sedan intresserat mig mer för det eftersom min vän har det och sakerna hon sagt har liksom inte stämt med vad jag läst och då blev jag helt ställd och undrade vad fan jag fått lära mig egentligen så jag dubbelkollade och hon verkar ha en väldigt dåli info om sin egen sjukdom.. Jag säger inget om hur hon upplever smärtan, jag VET att hon har SVINONT och jag vill hjälpa+stötta henne inget annat men hon verkar ha fått helt fel information alternativt missupfattat sin egen sjukdom och vad den handlar om.

hon tror att:
     1: föder man barn har man aldrig mer ont
    2: har man inte mens får man inte ont
    osv osv osv. Jag vet inte hur jag ska liksom förklara för henne.. hon tror liksom att ett barn löser problemet för alltid och hon funderar på att bli gravid få ett barn och adoptera bort det för att slippa smärtan (hon är desperat) och när jag sa att jag tror inte att det funkar så, jag har läst att det kan bli bättre men antagligen blir det lika dåligt igen efter ett tag..

Jag kanske bara borde låta henne vara men hon är min vän och jag ser att hon mår dåligt. jag har sagt att hon ska tala med sin läkare igen och få verkligen förklarat vad det är hon har och hur det funkar och vad man kan göra, jag sa att hon ska kolla broschyrer osv för hon verkar som sagt ha fått fel bild.. 
    Hon kan ju inte bli gravid bara för att slippa smärtan. Inte så snällt mot barnet. Om hon har väldigt ont så kanske hon bör sterilisera sig sen när hon fått de barn hon VILL ha. Fram till dess bör hon prova att behandla med t.ex p-piller för att slippa mensen. Det gjorde väldigt stor skillnad för mig. Har hon gjort en titthålsoperation? Det behövs kanske att de tar bort cellhärdarna och sammanväxningarna om inget annat hjälper.
  • Anonym (wsi)
    Anonym (anna) skrev 2012-04-14 21:05:06 följande:
    Hon kan ju inte bli gravid bara för att slippa smärtan. Inte så snällt mot barnet. Om hon har väldigt ont så kanske hon bör sterilisera sig sen när hon fått de barn hon VILL ha. Fram till dess bör hon prova att behandla med t.ex p-piller för att slippa mensen. Det gjorde väldigt stor skillnad för mig. Har hon gjort en titthålsoperation? Det behövs kanske att de tar bort cellhärdarna och sammanväxningarna om inget annat hjälper.
    hon har gjort en titthålsoperation och det var då dom hittade endometriosen (det var vad dom letade efter).. hon säger att ppiller och spiral inte hjälper mot endometrios i allmänhet, alltså inte bara inte för henne. 

jag håller med dig, det låter hemskt att vilja bära ett barn utan att alls vilja ha det :( Hon vet inte ens om hon vill ha barn. ibland säger hon att hon inte kan få barn alls ibland att hon inte vill och ibland pratar hon om när "jag får barn".. det är som att hon är helt vilse och behöver hjälp, dels fysiskt men även psykiskt, jag har försökt säga det på ett fint sätt men det går inte fram. Vet inte hur rakt fram jag vågar vara heller för då kanske hon drar öronen åt sig :/

• Anonym (anna)
    Anonym (wsi) skrev 2012-04-14 21:26:02 följande:
    hon har gjort en titthålsoperation och det var då dom hittade endometriosen (det var vad dom letade efter).. hon säger att ppiller och spiral inte hjälper mot endometrios i allmänhet, alltså inte bara inte för henne. 

jag håller med dig, det låter hemskt att vilja bära ett barn utan att alls vilja ha det :( Hon vet inte ens om hon vill ha barn. ibland säger hon att hon inte kan få barn alls ibland att hon inte vill och ibland pratar hon om när "jag får barn".. det är som att hon är helt vilse och behöver hjälp, dels fysiskt men även psykiskt, jag har försökt säga det på ett fint sätt men det går inte fram. Vet inte hur rakt fram jag vågar vara heller för då kanske hon drar öronen åt sig :/

Var det nyligen som hon fick veta?

Hon ska inte ta p-pillerna som vanligt om hon vill behandla endon. Normalt sett så har man ju 7 dagars uppehåll alt. 7 dagar med sockertabletter för att då få mens men detta ska hon hoppa över om hon har endo. Hon ska alltså ta hormontabletterna nonstop. Efter ca 2månader märkte jag att det blev bättre med smärtan.

När jag precis hade fått diagnosen så var jag väldigt negativ och visste varken ut eller in. Men efter ett par år så har det lagt sig. Jag ser det inte som en big deal mer. Endo är jättevanligt, 10% av alla kvinnor har det mer eller mindre. Visst är det jobbigt och smärtsamt men man får ju prova lite olika saker helt enkelt.

Förresten kan jag tipsa om magnesiumtillskott. Det kan också lindra. När jag tog det så försvann min mensvärk helt, det var helt fantastiskt. Jag hade fortfarande ont pga sammanväxningarna men att slippa mensvärken var ändå himmelriket. Det finns ju massa alternativbehandlingar som kan hjälpa, hon får läsa på lite. Jag har även provat homeopati och tyckte att det också hjälpte lite grann.
  • Anonym (...)

Jag har inte gjort titthålsoperation och läkarna kan inte säga till 100 procent att jag har endo, men det är vad de tror. Endometrios kan yttra sig på olika sätt, man har olika ont, olika mycket ont osv... Jag blev, vilket de tror är pga endometriosen, inte gravid utan vi fick hjälp via ivf. Jag var på Akademiska i Uppsala på spec, avdelningen och blev erbjuden hjälp i form av synarela. Enkelt kan man säga att man hamnar sätter kroppen i klimakteriet. Det var dock inget jag valde då vår största önskan var ett barn så den behandlingen var inget alternativ. Jag fick citiodon utskrivet men då jag får så ont så hjälper det inte mkt tyvärr... Iaf, jag blev gravdi via ivf och under graviditeten hade jag inga besvär men de ha nu kommit tillbaka igen...
    Nu vet jag inte var du och din kompis bor, men jag skulle råda din kompis att kontakta Akademiskas spec. avdelning för detta, de är superduktiga. Okunskapen är annars stor bland de flesta läkarna men där är kunskapen väldigt stor! 

• Mace

Tipsar om endometriosforumet här på FL, det är faktiskt riktigt bra: http://www.familjeliv.se/Forum-7-127/

Din vän är - som många redan har sagt - helt fel ute. En graviditet kan göra det bättre,men det kan också bli mycket, mycket värre. Tyvärr är det fortfarande många som säger att en graviditet hjälper, men det är INTE sant. 

1: Endometrios kan bli bättre/blir för många mkt bättre efter man fött barn.
    Det kan bli bättre, men det kan också bli sämre. Det vet man inte innan.

2: Om man inte har mens så har man inte ont.
    Jo, det kan  man ha ändå, men för de flesta minskar smärtorna.

3: Endometriosen kan sätta sig på nervsystemet.
    Nja... det finns en koppling mellan  endo och fibromyalgi, och endo kan i teorin sätta sig var som helst i kroppen, även i t.ex. lungorna, men det är ovanligt. Det är inget hon skall oroa sig för i första hand, men visst kan det påverka nervsystemet.

4: Om man får synarela och blir gravid kan man få "motgift" som gör att fostret inte skadas av medicinen.
    Nej. Synarela trycker ju tillbaka kroppens hormonproduktion, så det finns inget "motgift". Däremot skall man förstås sluta ta det och det är möjligt att man kan komplettera med hormontillskott för att snabbare få upp rätt nivåer i kroppen, det vet jag inte. Poängen är ju att om man tar Synarela KAN man som regel inte bli gravid, skulle man bli det ändå så diskuterar man med sin doktor. 

5: Man får ont i äggstockarna av endometrios?
    Ja, man KAN få det.

6: Smärtan kan komma plötsligt, sitta i i 20 minuter och sedan försvinna helt av sig själv.
    Ja.

7: Smärtstillande hjälper inte mot endometrios smärtor. 
    Jo. Men hur mycket varierar. De bästa smärtstillande mot endo är sk NSAID-preparat, såsom Ipren, Naproxen och liknande. Det är viktigt att disktuera med sin läkare för att hitta något som passar för en själv och det är viktigt att man börjar behandla direkt och inte väntar till det redan gör skitont.

8: Hormonspiral kan hjälpa mot smärtan
    Ja.

9: Läkare vet ofta inte så mycket om endometrios och hur man kan behandla det? 
    Det varierar.  

Svar på tråden Om endometrios, hur ligger det till? :S