• Läntandelavendel

Nu dags igen..med lillebror...2 månaders sover oroligt på natten

Hej! Vissa som kanske känner igen mig ;) då jag hängde här jämt o ständigt med frågor om stora tjejens (nu snart 3 år) sömn. Nu var det dags igen fast med lillebror :)

Stora tjejen sov katastrofalt dåligt vad vi än gjorde (dock inga skrikmetoder o det vill vi inte göra nu heller) o det enda som hjälpte var tiden. Hon sover fortf inte jättebra men det var stor skillnad sen hon fllde två år o nu sover hon i alla fall igenom natten så lämnge hon får samsova, så det känns helt ok :) Innan var det ett helsicke.

Nu e jag livrädd för att det ska bli lika långdraget med lillebror (nu 2 mån) men jag hoppas att det inte blir det eftersom det känns som att han ändå e lite annat "material", han verkar överlag mkt lugnare, amningen funkar bra (känns som att det också kan hjälpa till till bra sömn). På dagarna sover han bra, i början hade han svårt att komma till ro inomhus o sov bara i vagn utomhus - rullande - men nu kan han sova ibnomhus under dagtid oclså men bara korta stunder, mellan 10 min till 45 min per gång. Sen vaknar han o blir trött snabbt igen eftersom han bara sovit så kort stund. E vi ute o går i vagn sover han betdligt längre o lugnare.

Första passet på natten brukar han sova bra, ca 21-00, sen äter han o sover halvbra fram till 03-04 o sen går det inte länhgre. Han krystar, gnäller, ålar o verkar inte komma ner i djupsömn. Jag hjar försökt att avvakta med att "ingripa" men då vaknar han bara helt istället o skriker. Känns som att det e magen som spökar men jag vet inte. På dagarna e det ju inte alls samma problematik!?

Jag sover nu 3 h per dygn (kan ju inte sova på dagtid heller eftersom han bara sover kortare stunder). behöver råd tips erfarenhet så att det inte blir likadant som med hans storasyster! orkar inte igen!. det vill säga OM vi nu kan påverka hans sömn åt det bättre. Det kunde vi inte m storasyrran men kanslke denna gång...

Tacvk på flrhand!            

• Svar på tråden Nu dags igen..med lillebror...2 månaders sover oroligt på natten
  • MathildaElsaawiilma

Hejhej!

Prova där emot inte sömnmedel  på barn, det är inte bra för barn.

Det ni kan göra, är  att försöka gå upp tidigare med barnet/bebisen, och ge den varm välling eller varm mjölk.
    Ni kan också prova att gå en tur innan han ska gå å lägga sig, och se till att han har det mjukt och skönt i sin vagn! Gör det längre än vad ni brukar göra, eller ta en biltur på kvällen.

Hoppas det går bra ! Kramkram // Mathilda 

• Acelise

Välling vid 2 månader?? Mjölk?

Vår son hade samma vakna period samma tid på nätterna i den åldern. Utvecklingsfas kring 8-9 veckor om jag inte missminner mig??

Samsover ni?
    Kan du se till att hans sömn på dagarna blir mer sammanhängande (dvs gå ut med vagnen)? Kanske kommer in i bättre rytm då?

• Mimmi77

Min 2 månaders sover sött mellan
    20-03 vaknar vid 03 och äter sen börjar knorrande, krystande , armvevande och vad hon pysslar med jag inte.... Försöker bajsa eller fisa men verkar inte kunnas somna om gott i alla fall. Sover i små stötar och äter vid 06-07för att sen sova jättebra och lugnt igen till 09.
    Syrran var likadan men slutade vid 6 veckor då hon slutade natt amma och sov hela natten.tror magen krånglar i våda fallen!

• tutubi

Min tjej var likadan vid 2,5 mån. Vaknade runt 03-04 och var orolig. Det gick över runt 3 månaders ålder så jag tror att det var en utvecklingsfas. Jag har väl inga råd att ge direkt utan att avvakta och se om det blir bättre? När de har gått igenom fasen brukar sömnen bli bättre igen. 

Det är kanske onödigt av mig att svara när jag inte kan komma med några konkreta tips utan att vänta ut det, men det fungerade för oss iaf :) 

• Läntandelavendel
    MathildaElsaawiilma skrev 2012-04-14 20:49:49 följande:
    Hejhej!

Prova där emot inte sömnmedel  på barn, det är inte bra för barn.

Det ni kan göra, är  att försöka gå upp tidigare med barnet/bebisen, och ge den varm välling eller varm mjölk.
    Ni kan också prova att gå en tur innan han ska gå å lägga sig, och se till att han har det mjukt och skönt i sin vagn! Gör det längre än vad ni brukar göra, eller ta en biltur på kvällen.

Hoppas det går bra ! Kramkram // Mathilda 
    Tack för svar men vad menar du med varm mjölk eller välling? han är ju bara två månader. Och det är inte kvällen eller läggningen som spökar, utan den tidiga morgonen (eller sena natten skulle jag kalla det).
  • Läntandelavendel
    Acelise skrev 2012-04-14 21:24:21 följande:
    Välling vid 2 månader?? Mjölk?

Vår son hade samma vakna period samma tid på nätterna i den åldern. Utvecklingsfas kring 8-9 veckor om jag inte missminner mig??

Samsover ni?
    Kan du se till att hans sömn på dagarna blir mer sammanhängande (dvs gå ut med vagnen)? Kanske kommer in i bättre rytm då?

Tack för svar! vi samsover efter hans första "braiga pass" som brukar sluta kring 00...O jag hoppas ju, skulle vilja, att det var en fas, men han har hållt på så här fr start. Är lite mer än 2 mån nu. Men det e alltså inget som kommit nu. Innan skrek han efter 4 så jag trpr att han hade magknip men nu e det mer kryst o gnäll. Har dock insett att det förmodligen handlar om att han e trött på att ligga kvar i sängen efter 04. För när jag går upp med honom gurglar han som bara den o vill vara "aktiv" och efter ettt tag går det att gå tillbaks t sängen o sova en liten stund till i lug n o ro (tyvärr lyckas jag ointe somna om den timmen.......). Så alltså, magontet kanske bara e rastköshet över att ligga i ett mörkt o trist rum när man vill gå upp!??
  • Läntandelavendel

Tack igen för alla inlägg. Jag hoppas på att det lugnar isg snart o att det var en fas så man kan få lite lugnare o längre nätter......

• Jkpg Deluxe

Ammar du honom där vid 03-04? Isf kanske han blir sömnig igen o somnar om?? 
    Vår tjej är 2,5 mån och är också "gärna" vaken en stund där på tidiga morgontimmarna, men jag har valt att låta henne böka lite, ligger bara brevid å väntar en stund...sedan erbjuder jag mat å det somnar hon oftast om av!
    det är mina tankar iaf... :)

jo, nu kom jag på med, att det visat sig att hon behövt rapa en hel del gånger där vid 03-05 på morgonen åxå då hon ligger å bökar å inte somnar om...så jag sätter mig upp å stryker henne över ryggen å vips kommer världens rap, hon blir lugn å kan somna om igen...kankse kan vara så för er kille med ibland?? massa luft?? kram! 

• skogsvitter

Tycker det låter väldigt normalt och vanligt (än så länge). Efter 3-4 har de allra flesta nyfödda en period då de sover lättare igen och är mer aktiva, det är ett normalt sömnmönster och det finns studier som också visar på exakt denna aktivitet. Han är bara 2 månader ännu. Nyfödd. Han har inte riktigt fått in samma dygnsrytm som ni andra ännu. Men det kommer så småningom. Vissa tar lite längre tid på sig än andra däremot, men det kommer. Försök att inte oroa dig så mycket, jag vet att det är lätt med tanke på tidigare erfarenheter men det riskerar att göra saken värre om du oroar dig i onödan. Han sover bättre än vad vår andra dotter gjorde i samma ålder

Försök ta hjälp av pappan, vila på eftermiddagen när han är hemma eller sov första passet när bebisen sover bra. Det är en övergående period och det kommer inte vara så förövrigt. I vårt fall gick faktiskt pappan ner lite i arbetstid just vid 2 månader för vi hade det väldigt tufft då, lillasyster ville inte somna förrän runt 00-01 och hade en helt galen dygnsrytm. Kunde vakna kl 3-4 igen och vara vaken en timme eller två, dvs helt klarvaken och skulle busa/gosa! Vägrade amma och skulle absolut inte somna om. Hon var seg på att få in dygnsrytmen...

• Sparriss

Här är några "random" tips som man kan ha med sig :)

Man kan ge lite kamomill-te som verkar lugnande för både själen och om man magkramper. Köp te som innehåller 100% kamomill (tex Friggs) och ge några små teskedar innan amning under dagarna och/eller på kvällen innan "natten".
    Fänkåls-te är bra om man har mycket gaser.

Jag brukar ha som rutin att lägga min lille son på mage lite då och då.. Då kommer det luft ut både fram och bak :) Gör det ibland mitt i natten om han är gnällig.

Pröva gärna babymassage. Det ingår i vår kvällsrutin att sonen ligger i bara blöja i vår säng och får massage med Weledas Massageolja som innehåller Calendula som är lugnande. Efter det somnar han jättegott själv i sin egen säng.

När din lille ska/försöker sova, tittar han sig mycket runt? verkar han bli distraherad av omgivningen? Ibland när min pojke hellre vill titta sig runt än sova (fast att han e dödstrött) lägger jag ett tunt tunt tygstycke över ansiktet, då slappnar han av. Tyget ska självklart andas bra.

Sen finns det något som heter Windy på apoteket, kanske du har hört talas om? Det är som små visselpipor som man sätter i rumpan (som när man tar tempen) o så kommer gaserna från magen ut. Så det kan man ju prova om han krystar o krampar mycket men ingen luft eller bajs kommer. Har inte själv provat men har hört andra mammor som har haft nytta av det.

Prova dig fram. Lycka till!

http://writtenbysara.blogg.se

Svar på tråden Nu dags igen..med lillebror...2 månaders sover oroligt på natten