• Josephine

När plantera om Solrosor?

Jag satte för några veckor sedan ett solrosfrö, som nu tagit  fart. Sitter i en ganska liten kruka  ca 14 cm i diameter. Blomman är ca 65 cm ranglig,m ingen blomma ännu men stora blad. Bör jag plantera om den till en betydligt större kruka så att den kan växa till sig ännu mer? Blir den kraftigare då också möljigen?

• Svar på tråden När plantera om Solrosor?
  • Diablo

Du kan nog vänta med att plantera om den. Men den behöver MYCKET sol, det är därför den blir ranglig, den får helt enkelt för lite sol, då sträcker den sig uppåt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Josephine

Den står i ett jättesoligt fönster. Trodde att den blivit så gänglig just för att den stått i så mycket sol. Bra att veta men den tjockar på sig då om jag avvaktar. Vill ju inte bryta av den eller något nu när den är skör..

• Diablo

Även om den står i ett stort fönster så får den betydligt mycket mindre sol än om den hade stått ute! Näring och så stötta upp den till du kan plantera ut den.

• Josephine

Näring när den bara är 2 veckor? Så fort har det gått när den stack iväg. Har hittat en lååång pinne som den lutar sig emot.

• Diablo
    Josephine skrev 2012-04-16 20:35:35 följande:
    Näring när den bara är 2 veckor? Så fort har det gått när den stack iväg. Har hittat en lååång pinne som den lutar sig emot.

Kanske, men du kan ju vara lite försiktig.
  • Rigmor Mortis

Jag har aldrig lyckats få försådda solrosor att bli riktigt bra så numera väntar jag och sår dem på friland istället.

• Diablo
    Rigmor Mortis skrev 2012-04-17 09:25:47 följande:
    Jag har aldrig lyckats få försådda solrosor att bli riktigt bra så numera väntar jag och sår dem på friland istället.
    Nej, de blir lätt rangliga.
  • gullehjärtat

65 cm på två veckor? Oj! :)
    Mina är minst en månad gamla och bara decimeter höga, och har precis börjat få sin andra omgång blad :P

Tror också din behöver mer näring! Ev står den för varmt också till för lite ljus..
    Har du planterat om den någon gång? Så du grävt ner lite av skaftet samtidigt?

• Josephine

Solrosen är planterad i en ganska liten kruka, och den har fått näring i form av näringspellets, och den står jätte ljust. Så pass att bladen slokar ibland. Och jag har bara en balkong, annars skulle jag plantera den in friland, men ska nog plantera om den in min ca 20 lit kruka.

Svar på tråden När plantera om Solrosor?