Om fritidsresor har jag bara gott att säga! Kom hem från Thailand för tre veckor sedan och Fritidsresor var en toppen bra arrangör.
Nu kommer lite åsikter som du inte bett om men jag tänker komma med dem ändå, hoppas att du uppskattar dem i stället för att ta illa upp.
Kata Beach är ganska livligt, ni kommer tyvärrr få se en del saker ni inte vill se, framför allt som småbarnsföräldrar.... allt i närheten av Phuket och Pathong kan var alite "läskigt" när det gäller vad som är till salu.... *rodnar*
Jag vet att det blir ca 1 timma längre med buss men Khao Lak är verkligen barnfamiljens paradis!
Khao Lak är ett naturreservat så solstolar och försäljning på stranden är olagligt, jätteskönt!
Butiksägarna är inte lika påflugna
Stranden är vacker och det finns dussintals barnvänliga hotell att välja på.
Prostutition får man verkligen LETA efter!
Nästan allt stänger klockan 23,00
Nu har jag inga egna barn men det hade andra som flög på samma flyg som oss.... de flesta klarade det jättebra, inget snack om saken men är man oerfaren så skall man be erfarna om råd! Ha med snckas, dryck, mat och leksaker så att barnen har något att göra, det finns ingen garanti för att de sover.... försäljningen ombord kommer aldeles för sällan för att man skall kunna lita på att tillfredställa barn.
Ta med deras egna kuddar, nässpray och tuggummi för dem som är gamla nog att tugga, den lill* kan säkert ta en nappflaska vid start och lansdning. Det hjälper mycket för övertrycket.
Om barnet har spring i benen så föredrar vi andra passsagerare barna som springer i gångarna framför barn som skriker och gråter för att de måste sitta stilla....
Var beredda på att ni kan få spendera hela semestern i skugga.... det är rejält soligt, solen stå nästan i zenit och det blir ordentligt varmt. T med resorb för det kan vara svårt att få de små att dricka ordentligt!
Många resaturanger erbjuder barnmeny, jättebra! Dock inte alla, kolla innan ni går in. En familj vi träffade fick snällt låta sina barn äta bara rena nudlar i tre veckor eftersom de inte vågade prova något annat :) (Barnen alltså....)
Nåhot jag observerade i Khao Lak är att te restaurangägare, personal och massagepersonal och butikspersonal gärna har sina egna barn på plats för att roa era medans ni njuter, en gratis sevice liksom och alla barn verkar komma jättebra överrens...
Ett sista tips.... solskyddsfaktor 50 är inte bara för barnen!!!
Som sagt, hoppas att dessa tips tas emot som menat och inte som ett påhopp för så är det verkligen inte!
PS Glöm för allt i världen inte kameran!!!