• evamy

Till Thailand med småbarn, åka med fritidsresor?

Vi kikar på en resa till kata beach, phuket i vinter. Har ett barn som fyller 4 när vi är där och en som är 2 år och 4 månader.

Vi har kikat på fritidsresor. Har ni några åsikter? Bra? Dåligt? Hur är dom?

Har aldrig åkt charter förr nämligen så vet inte vad som är bra eller dåligt..

Nån som har erfarenhet med långa flygningar och resor till tex thailand med så "små" barn?      

• Svar på tråden Till Thailand med småbarn, åka med fritidsresor?
  • Minne00

Om fritidsresor har jag bara gott att säga! Kom hem från Thailand för tre veckor sedan och Fritidsresor var en toppen bra arrangör.
    Nu kommer lite åsikter som du inte bett om men jag tänker komma med dem ändå, hoppas att du uppskattar dem i stället för att ta illa upp.

Kata Beach är ganska livligt, ni kommer tyvärrr få se en del saker ni inte vill se, framför allt som småbarnsföräldrar.... allt i närheten av Phuket och Pathong kan var alite "läskigt" när det gäller vad som är till salu.... *rodnar*

Jag vet att det blir ca 1 timma längre med buss men Khao Lak är verkligen barnfamiljens paradis!
    Khao Lak är ett naturreservat så solstolar och försäljning på stranden är olagligt, jätteskönt!
    Butiksägarna är inte lika påflugna
    Stranden är vacker och det finns dussintals barnvänliga hotell att välja på.
    Prostutition får man verkligen LETA efter!
    Nästan allt stänger klockan 23,00

Nu har jag inga egna barn men det hade andra som flög på samma flyg som oss.... de flesta klarade det jättebra, inget snack om saken men är man oerfaren så skall man be erfarna om råd! Ha med snckas, dryck, mat och leksaker så att barnen har något att göra, det finns ingen garanti för att de sover.... försäljningen ombord kommer aldeles för sällan för att man skall kunna lita på att tillfredställa barn.
    Ta med deras egna kuddar, nässpray och tuggummi för dem som är gamla nog att tugga, den lill*  kan säkert ta en nappflaska vid start och lansdning. Det hjälper mycket för övertrycket.
    Om barnet har spring i benen så föredrar vi andra passsagerare barna som springer i gångarna framför barn som skriker och gråter för att de måste sitta stilla.... 

Var beredda på att ni kan få spendera hela semestern i skugga.... det är rejält soligt, solen stå nästan i zenit och det blir ordentligt varmt. T med resorb för det kan vara svårt att få de små att dricka ordentligt!

Många resaturanger erbjuder barnmeny, jättebra! Dock inte alla, kolla innan ni går in.   En familj vi träffade fick snällt låta sina barn äta bara rena nudlar i tre veckor eftersom de inte vågade prova något annat :) (Barnen alltså....)    

Nåhot jag observerade i Khao Lak är att te restaurangägare, personal och massagepersonal och butikspersonal gärna har sina egna barn på plats för att roa era medans ni njuter, en gratis sevice liksom och alla barn verkar komma jättebra överrens...

Ett sista tips.... solskyddsfaktor 50 är inte bara för barnen!!!

Som sagt, hoppas att dessa tips tas emot som menat och inte som ett påhopp för så är det verkligen inte!

PS Glöm för allt i världen inte kameran!!!                   

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • evamy

Oj! Tack så jättemycket för tipsen!

Jag och min sambo har vart på kata två gånger tidigare, fast då i maj och en gång i april. Vi älskar det stället, för det är nära till typ allt.   

Vår tanke är att åka med en till familj som har barn på 9 och 5 år.. så vi vill ändå ha saker att göra osv.. men khao lak har lockat lite men tror nog vi vill till kata ändå..

att vara i skuggan har jag inga problem med, jag är inte big fan av värme och sol haha! Låter kanske dumt att vi ska åka till thailand då ;) men jag har gillat att vara där.. jag badar och sen hänger jag under parasollet och runt lunch är jag inomhus :P 

så det där med vad man ska ha med sig så är jag nog ganska med på det.. typ resorb och liknande..

vet nån hur det är med barnvagnar/bilstol å så när man reser med charter? Kan det finnas att låna där om man vill ha?         

• Minne00

Inte en susning när det gäller barnvagnar och bilstolar.... vad jag sett så har alla haft det som specialbagage men det kanske är för att man litar mest på sitt eget.... ring fritidsresor och kolla.... kön kan vara lång men det är värt det, man får svar på alla frågor och lite till :)

Hmm... massa onödiga tips jag kom med men för en förstagångsresenär kanske de kan vara vettiga.... 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • evamy

hur är utbudet i khao lak? finns det nåt att  göra? finns det många restauranger osv?

• Minne00

Du skulle vara tvungen att stanna i Khao lak i minst 2 månader för att testa alla restauranger :) De är överallt! Det finns ett bra utbud av utflykter, man kan lätt göra en om dagen om man stannar i två veckor och de flesta är barnvänliga. Vi hade ett par med på vår snorkelresa med barn jämngamla med era! Funkade utmärkt!
    White Sand Beach är överreklamerat....
    Gillar man att shoppa så finns det affärer så det räcker och blir över samt en marknad som är helt toppen, stort och billigt.
    Man håller på att bygga ett monument över tsunamin men än så länge är det bara en bygg arbetsplats, ett museum finns men är inget för de som är lätrörda!
    Massage och fishspa finns  och massa "beautyparlors" likaså mängder av optiker och skräddare. En hel del av lokalbefolkningen pratar lite svenska och kan kommunicera med barnen, några inflyttade nepaleser är fantastiska på svenska.
    I lokala supermarket och apotek kan du köpa allt .... utom  mat... typ...
    Det kostar 3000 tbh att åka till Phuket och är ni två familjer så är det ju inte så illa.....

:::: Åh, va jag tjatar! Bestämmer ni er för Khao Lak så kommer jag gärna med mer specifika råd!

Thailand är ju underbart hur man än vänder och vrider på det och Fritidsresor var toppen!      

• evamy

Den där sidan kidsonboard funkar inte?

Tack för tipsen! Har sån beslutsångest nu! ;)

• Minne00

Tja.... kan ju bara säga att det kanske vore kul att prova något nytt men då går jag ju emot mig själv.... kommer ju återvända till Khao Lak.... :)

• humlan1978

Har rest till Thailand med fritidsresor tre gånger. Två gånger med barn. Tycker det har varit bra. De har hjälpt oss när vi har haft problem, bla. klagade vi på ett hotell på Kao lanta som skulle vara barnvänligt men som vi inte ansåg vara det och fick tillbaka 3000 kronor (i presentkort) Första resan var jag gravid och fick en blödning, vi ringde fritidsresor som tog reda på vilket sjukhus vi skulle väånda oss till. Så jag tycker det är skönt att resa Charter med barn, då man kan få hjälp om man behöver t.ex. läkarvård.

Skulle också åka till kao lak med barn, vi var där innan vi fick barn och det var lite för barnvänligt Skrattande för oss utan barn. Kata beach har jag inte bott på däremot Karon beach vilket inte var så barnvänligt. Dock var hotellområdet jättebra.

Tips på långa flygningar: Vår dotter har underhållit sig med klistermärken, pysselböcker, legobyggen och småfigurer som vi har plockat fram under resan. Har fungerat utmärket sen hon fyllde två. Är 3.5 nu. Nattflygningar är att föredra tycker jag. våra barn har sovit bra och inte haft problem med öron eller något annat.

Vi har alltid med oss en påse med smågrejer när vi går ut och äter så hon kan roa sig under tiden. Nu är hon ganska lugn av sig så det fungerar för henne. Vi får väl se hur sonen blir han var bara sju månader när vi var iväg och vi fick inte sitta så ofta och äta ihop.

Kolla med Fritidsresor/hotellet om de hyr ut barnvagn. Vi släpade med oss vår teutonia och när vi kom fram hyrde hotellet ut barnvagnar för 100 bath per dag. Dessutom kunde de erbjuda barnvakt från en timme till en helkväll på hotellrummet för typ inga pengar alls.

Vi hade vår dotter på Bamseklubb vilket var jättekul för henne men vi reste inte med någon annan familj så det var ett bra sätt för henne att träffa andra barn. 

Vi hade en favoritresturang i kao lak som kan heta po kao lak eller likande. Minne00 finns det någon sån resturang, du som verkar ha koll på Kao lak?  Otroligt goda alkoholfria  drinkar och suverän mat. vi var där 08 så det kan ju ha ändrats. 

När vi var där var det mycket som var under uppbyggnad efter tsunamin. Så jag antar att utbudet är större idag.  Ett måste är att se är militärbåten som ligger uppspolad på land, man inser vilken kraft vattnet hade.

• Minne00

Mitt tipps är Mojo restaitant, helt toppen, var där tre  ggr pch vart aldrig beesvikna!
    Viking resuauragng tar svensk priser utan att leverera....

• molnen
    http://www.kids-on-board.se/

Hoppas denna länk funkar bättre

Vi är nöjda med fritidsresor (dock kommer jag nästa gång kolla upp bättre var vi ska göra om tsunamilarmet går för vi fick ingen info om detta alls ,var nere för några veckor sedan)
  • Minne00

Fick ni ingen information alls? Vi fick den på hotellet och sedan på mötet med fritidsresor, fast det kanske var för att någonn frågade..... på vårt hotell var det inkludreat infformation i informationsäftet och jag tyckte nog att skyltarna var riktikgt bra....

Kom hem den 27 och hade mardrömmar när tidningarna börjad e hota om en ny tsunami, alla vänner vi hade kvar där.... jösses, innan jag fick kontakt och fikc veta att alla hade det bra.... höll på att få en hjärtattack!
    Fick besked på mobilen runt 11,30 och bara rusade från jobbet och hem för att försöka få kontakt .... snakc aom tur att man har en bra chef.... skulle nog blivit avskedad på andra arbetsplatser!  
Svar på tråden Till Thailand med småbarn, åka med fritidsresor?