• Celina

Vattenfasta?

Jag har bestämt mig för att pröva en vattenfasta. vet att det inte är bästa sättet att gå ner i vikt o risken är stor att man går upp allt o lite till efteråt... men nu är jag nyfiken. Är det någon som också funderar på detta?

• Svar på tråden Vattenfasta?
  • Celina

Ja bara vatten, jag har klarat 8 dagar. Vägde mig inte då jag inte gjorde detta i syfte att gå ner i vikt utan för att rena mig. Som jag har läst så behövs egentligen 10 -20 dagar för att kroppen ska läka. Det vill säga när den inte behöver arbeta för att förbränna saker så kan gamla skador i kroppen läka o gifter gå ur. Kroppen går ner på sparlåga, ämnesomsättningen sjunker, man kan inte träna o ska försöka vila så mycket som möjligt. Mer än 10 dagar rekommenderas inte att göra på egen hand, men jag vet dem som gjort det. Googla på waterfasting så hittar du massor av bra information. Det har blivit en stor rörelse i USA men verkar inte ha kommit hit än på samma sätt. 

• Celina

... o ja e på min dag ett nu... kommer posta här regelbundet så får du veta hur de går:) 

• KaSaM

Självsvält är ett mer passande ord då det är helt och hållet svält det handlar om.

• Capt Janeway

Lycka till! Andra dagen brukar vara värst, sedan försvinner hungern. Glad
    Det låter som om du har läst på en del och har en sund inställning till fastan. (D.v.s. avbryta den i tid).

Själv är jag mer inne på "intermittent fasting"  än flerdagars.

• Flisis

Shit jag som blir tjurig utan mat redan efter några timmar. Hur klarar ni av att sköta era jobb?

• Celina

Capten Janeway, kul att höra att någon är insatt o förstår varför jag gör det!

Ja de e inte!!! självsvält de handlar om! Jojobantning eller flygvärdinne dieter, eller att köra stenhård GI för att hysteriskt förlora kilon så snabbt som möjligt inför nåt bröllopp eller så... Vattenfasta e nåt helt annat. Handlar mer om att möta sig själv.När jag äter som vanligt så klarar ja inte att vara utan mat mer än i typ 2 timmar, har hög förbränning o äter 6 mål mat om dagen o ja, jag blir tjurig o irriterad om jag inte äter... vattenfasta e nåt annat... men känns meningslöst o förklara här... om de bara blir påhopp...  

• Flisis

Jag har då inte hoppat på nån utan bara ställt frågor.

Svar på tråden Vattenfasta?