• Nea88

Någon med erfarenheter av medicinen seroquel/seroqvel?

Hej! Jag äter citalopram 80mg mot depression och ångest men har korta perioder av väldiga humörsvägningar och ingen livslust så nu har en läkare skrivit ut seroquel till mig som ska skärma av humörsvägningarna och ångesten, men ändå såpass skärpt att jag kan ta hand om min dotter. Ska dock bara upp i 100mg om dagen vilket tydligen är en låg dos. Någon med erfarenheter av denna medicin? Blev lite skeptisk till att testa denna medicin när jag läst om den...

• Svar på tråden Någon med erfarenheter av medicinen seroquel/seroqvel?
  • Anova

För mig har den inte fungerat.. Tyvärr jag har bara negativa erfarenheter. Har gått upp över 30 kg sedan i september. Sedan är den svindyr.

• Anonym (åxå fått)

Hej, jag fick den åxå utskriven för en månad sedan men har inte börjat ta den då jag läste på mer om den. Verkar vara mycket biverkingar mm. Ska träffa min doktor om två veckor ska prata lite mer med honom om den innan jag eventuellt börjar.

• Anonym (åxå fått)

Kanske ska nämna att jag även äter cymbalta som jag ska fortsätta med, och sedan även oxascand, stesolid vid behov och stilnoct till natten.

• Anonym (aspergertjejen)

Undrar vad du har för diagnos? Jag har aspergers och har testat Seroquel men fick totalstopp i tarmen. Ringde jouren efter en vecka som sa att jag genast skulle sluta ta den. Läkaren höll med och jag fick Zyprexa istället. Den fungerar fint mot mina aggressioner.

• Nea88

Ökad aptit är ju bieffekter på dom flesta mediciner, så det får man ju räkna med.
    Har atypisk autism men det har nog inte något att göra med mina humörsvängningar. Har själv funderat på manodep men man ska ju inte självdiagnostisera sig själv så tänkte be om en utredning kanske.
    Det där med totalstopp i tarmen är ingen fara, det är normalt för mig ändå :-P

• Nea88
    Pallas skrev 2012-04-15 12:15:18 följande:
    Här är min tråd som jag startade när jag skulle börja: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m57906654.html

Jag slutade med medicinen i somras men funderar på att börja igen.
    Tack, har läst igenom tråden nu. Skönt att se att den funkade för några Vad menas med gränspsykotisk om jag får fråga?
    Vet inte om jag vågar testa den, skulle ju vara underbart att slippa dom där hemska 2 dagarna av ångest, gråt och ingen livslust, kanske värt ett försök..
  • Anonym

Funkar bra för mig, men ff efter 1,5 år så kan jag periodvis vara väldigt morgontrött. Tar medicinen kl. 19, men i början tog jag den ca 14 för att klara av att gå upp dagen efter och sköta mitt jobb. Nu är jag uppe i dosen 300 mg depot. Har fått höja efter ett tag då ångest kom tillbaka. Har ff perioder av djupare depressioner och behöver hitta någon medicin för det.

• Nea88
    Anonym skrev 2012-04-15 13:48:00 följande:
    Funkar bra för mig, men ff efter 1,5 år så kan jag periodvis vara väldigt morgontrött. Tar medicinen kl. 19, men i början tog jag den ca 14 för att klara av att gå upp dagen efter och sköta mitt jobb. Nu är jag uppe i dosen 300 mg depot. Har fått höja efter ett tag då ångest kom tillbaka. Har ff perioder av djupare depressioner och behöver hitta någon medicin för det.
    Usch, jag är ju alltid morgontrött :-P
    Jag skulle ta dom kl 9 på kvällen just för man kunde bli så trött så får väl hoppas att det gått över när jag går upp kl 6
    Jag är mer att jag mår bra i flera veckor sen kommer det från klar himmel världens ångest, ingen livslust och så bryter jag ihop flera gånger om dagen i 2 dagar och sen blir det bättre.
  • Lilith Dark

Jag har ätit den i några år nu. Har nog faktiskt inte märkt av en enda biverkning, hade hoppats på tröttheten då jag har kroniska sömnproblem. Den har hjälpt mig oerhört mycket.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Nea88

Någon annan med erfarenhet av denna medicin? Ikväll tar jag min första tablett, 25mg i en vecka, sen 50 i en vecka och så vidare tills jag är uppe i 100mg om dagen. Wich me luck!

• Anonym

Jättebra medicin enligt mig. Men jag var gräsligt trött första tiden. Kändes som om jag ska svimma när åt frukost. Allmänt lite distanserad och ville helst sova. Men efter några veckor är jag inte så trött längre. Fördelar: jag sover bättre, mindre ångest eftersom den dämpar mig lite. Hjälper mot depression i doser över 300 mg. Jag har inte ökat i vikt, möjligtvis 2 kg men det kan bero på att jag inte rör på mig lika mycket. Jag tänker mindre dramatiska tankar av typen " jag har förstört allas liv det är bäst att jag dör" . Hade under en djup depression hallucinationer och seroquelen har tagit bort dessa.

• Anonym (Jag med)

Jag äter den. Den har varit fantastisk för mig. Jag fick EXTREM ångest efter att jag fött mitt andra barn för 2 år sedan. Hjärnan kändes helt speedad och jag tappade bort mig själv fullständigt. Jag hade overklighetskänslor nonstop de 4 första månaderna av min dotters liv. Hemskt. Jag började med Efexor efter ett par månader, men det gav inte önskvärd effekt, så ett par månader senare (när dotterna alltså var 4 månader) "vågade" jag testa Seroquel (hade också läst lite om biverkningar) Tänk om jag vågat redan dag ett! Jag tog den på kvällen och var livrädd för att jag skulle bli helt väck, men morgonen efter kände jag redan en liiten förbättring, som att alla tankar liksom hade bromsats upp litegrann, att det inte bara var bergochdalbana i huvudet hela tiden. Och det fortsatte åt rätt håll. Äter fortfarande Seroquel (har haft väldigt liten dos hela tiden), och undrar om jag någonsin kommer sluta med den. Den räddade mig!

Svar på tråden Någon med erfarenheter av medicinen seroquel/seroqvel?