• MissMay

Myggbett eller bett av vägglus? (Orolig)

Jag har under den senaste veckan fått sammanlagt nio myggbett, bara under natten när jag sover. Jag bor så att det är mycket möjligt att vi får in en del såhär års då dörren kan stå på glänt några minuter i taget.
     Jag har inte varit ute och rest och inte heller någon annan i hushållet. Däremot har vi katter.
    Jag är ganska orolig över att det kan vara vägglöss, tror inte det men kan inte sluta oroa mig. Betten beter sig precis som myggbett brukar på mig och ser precis ut som det också. Sedan har jag bara bett på armar och ben, ingen annan stan på kroppen - jag har sovit med armar och ben utanför täcket denna period då det varit lite för varm för mitt tycke.
    Snälla skriv vad du tror! Vågar inte gå och lägga mig.

• Svar på tråden Myggbett eller bett av vägglus? (Orolig)
  • La Lola

Har ni fått mygg redan nu där ni bor?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ramborg

Min första tanke skulle vara kattloppor. Som jag förstår det kan kattloppor inte föröka sig hos människa men de kan bita oss. Börja med att ge katten sån där droppe i nacken och tvätta täcket och kuddarna och byt lakan, innan du panikar över vägglöss. Hoppas det löser sig!

42.
  • MissMay
    La Lola skrev 2012-04-14 23:41:29 följande:
    Har ni fått mygg redan nu där ni bor?
    Jag har varit med om att få myggbett redan i januari då de har övervintrat i ventilationssystemet.
  • MissMay
    Ramborg skrev 2012-04-14 23:42:13 följande:
    Min första tanke skulle vara kattloppor. Som jag förstår det kan kattloppor inte föröka sig hos människa men de kan bita oss. Börja med att ge katten sån där droppe i nacken och tvätta täcket och kuddarna och byt lakan, innan du panikar över vägglöss. Hoppas det löser sig!
    Jag tvättade lakan och det för tre dagar sedan. Vi hat fem katter och varken mamma eller min syster har fått något bett.
  • La Lola
    MissMay skrev 2012-04-14 23:42:57 följande:
    Jag har varit med om att få myggbett redan i januari då de har övervintrat i ventilationssystemet.
    Jaha det visste jag inte ens att de kunde göra...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nenne 71

Kattloppor, fågelloppor, vägglöss, myggor

Kan vara många olika saker.  Hade för ett år sen samma problem. Hela familjen blev bitna på benen när vi sov och funderade på vägglöss. Plötsligt upphörde det bara, Vet inte än idag vad det var. Vi har också katt.

• MissMay
    La Lola skrev 2012-04-14 23:46:23 följande:
    Jaha det visste jag inte ens att de kunde göra...
    Jo, tydligen. Jag lyckas alltid få något myggbett tidigt på året och aldrig någon annan. Men under sommarna så tycker de inte speciellt mycket om mig.
  • MissMay
    Nenne 71 skrev 2012-04-14 23:46:38 följande:
    Kattloppor, fågelloppor, vägglöss, myggor

Kan vara många olika saker.  Hade för ett år sen samma problem. Hela familjen blev bitna på benen när vi sov och funderade på vägglöss. Plötsligt upphörde det bara, Vet inte än idag vad det var. Vi har också katt.
    Det är bara jag i familjen, det är vad som jag tycker är konstigt.
  • Trixie

är du orolig för vägglöss så kan du kolla det ganska enkelt. ta bort lakanet ut sängen så och lägg dej ner på bara madrassen nån minut och ställ dej upp och kolla, har du en vit madrass och har vägglöss kan man se små små svarta prickar på madrassen.

• MissMay
    Trixie skrev 2012-04-14 23:56:36 följande:
    är du orolig för vägglöss så kan du kolla det ganska enkelt. ta bort lakanet ut sängen så och lägg dej ner på bara madrassen nån minut och ställ dej upp och kolla, har du en vit madrass och har vägglöss kan man se små små svarta prickar på madrassen.
    Jag tyngde med ena foten mitt på madrassen en stund, när jag lyfte på foten såg jag inget - jag har dock skumgummimadrass, vet inte om det spelar någon roll (?)
  • MissMay

Pratade med sjukvårdsupplysningen - hon föreslog skabb. Har svårt att tro det, att skabb beter sig som myggbett.

• MissMay

Jag sover på soffan inatt, om jag somnar över huvudtaget.
    (Känns som om det rör sig överallt nu.  Inte nog att jag varit i skogen hela dagen och skall oroa mig om jag har älglus på mig så detta...) 

• Trixie

när det är skabb ser man svarta prickar mellan fingrarna oftast. ibland kan man se gångarna mellan fingrarna med som små vita sträck.. Då vägglöss reagerar på värme så är det tveksamt om bara en fot räcker.

• MissMay
    Trixie skrev 2012-04-15 01:05:56 följande:
    när det är skabb ser man svarta prickar mellan fingrarna oftast. ibland kan man se gångarna mellan fingrarna med som små vita sträck.. Då vägglöss reagerar på värme så är det tveksamt om bara en fot räcker.
    Okej, jag kan ju beskriva vart betten sitter. en på vänster fot, tre vid vänster ankel, en på höger vad, tre på höger undersida lår och en vid höger armbåge.
    (Min nattsömn har inte varit av kvalité i natt kan jag tillägga) 
  • RocketQueen

Jag hann med att få fem myggbett i slutet av mars i år. (bor i stockholm) Jag var också helt säker på att det var nåt annat för det måste ju vara för tidigt för mygg? Läste på anticimex hemsida om hur man kan kolla efter vägglöss. Kika där så får du en rätt bra beskrivning.
    Dagen efter ser jag två myggor inne i huset så jo visst var det mygg jag hade råkat utför. Verkar som att dom har missat att det är för tidigt?

• MissMay

Jag har tittat runt på olika sidor idag för att få tips hur jag kan hitta dem. Jag kolla bakom listerna vid sängen - INGET! Jag drog av allt sänglinne - INGET! Jag drog av skyddet på madrassen - INGET! Jag vände på sängen och tittade i alla vrår med ficklampa - INGET!

Jag ringde sjukvårdsupplysningen igen. Denna tyckte att det lät som strophulus, en loppliknande varelse som oftast drabbar barn då de är ute och leker i naturen. De kan även följa med husdjur in och vi som har fem katter så är det väl inte så konstigt och speciellt då jag har flest katter i min säng under natten. Dessa loppor kan inte leva på varken katter eller människor och de är tydligen ganska vanliga så här års.
    Detta lugnade mig en aning men ska försäkerhetens skull ringa vårdcentralen imorgon och be dem titta på betten för att bättre kunna konstatera vad det är. 

• MissMay

Jag tvättade allt sänglinne igår och dammsög rummet och bakom listerna, så gott det gick.
    Jag sov där i natt och var noga med att katterna inte skulle befinna sig i sängen. Jag sov hela natten men dock ansträngt - jag gick över mig själv när jag vaknade och inga nya bett. Jag kan ju tycka att om det skulle vara vägglus så skulle de ju ha kalasat på mig.
    Hoppas på att det handlar om Strophulus, vilket verkar vara mest logiskt men hjärnan fungerar ju inte alltid logiskt och då skenar oron iväg som den gjorde hos mig i förrgår natt. 

Svar på tråden Myggbett eller bett av vägglus? (Orolig)