• moasa

Var ska vi flytta?? Desperata genusmedvetna, vegetarianer till föräldrar.

Hej!

Vi är verkligen ganska desperata. Även om rubriken så klart är tokig. Skrev så för att locka någon som kanske nappar på detta, då det hör till kärnan... Bor sedan nästan två år i en alldeles för liten lägenhet i Sthlm och älskar det på många sätt. Nu pendlar vi med våra barn till skola och dagis i ca 3 timmar per dag (!), vilket så klart är helt galet för oss alla. Vi ser inga större förhoppningar att byta vår lägenhet till något större utan att flytta långt utanför stadskärnan, vilket ger oss ett liv som liknar ett småstadsliv. Då väljer vi hellre det direkt. Till saken hör att vi har många barn och väntar ett till, vårt behov av förändring och en bättre lösning är omedelbar och vi längtar för tillfället ut på landet. Jag är rädd att jag ångrar mig, men mannen har aldrig velat bo i stan och jag är så trött av många skäl att jag verkligen kan se mig själv bakande och lövkrattande de närmaste åren. Jag är tyvärr lite kinkig och är rädd för att hamna i en liten stad där vi inte känner oss hemma och där arbetslösheten är stor och människor inte gillar invandrare t.ex. Jag är van att kunna välja ett dagis med en bra genusmedvetenhet och där mina barn får bra hemlagad mat. Är detta saker jag måste räkna med att ge upp? Det kan vara okej, men vad får jag istället?

Vi tänker på Göteborg, och då innerstaden som ett alternativ, men önskar nu kanske egentligen ett ännu lättsammare liv, där vi kan odla och cykla till havet. Men får också lite ångest av att se mig själv vid ett köksbord, "scrapbookande", eller vad det nu kallas, och då inte för att jag valt det utan för att jag inte har något liv. Vi har hur som helst varken tid för familjen, eller för oss själv. Modernt va?!

Jag vet inte hur jag ska skriva för att någon ska kunna hjälpa mig, men egentligen är jag glad för alla typer av tips: typ "flytta inte till Ystad, jag vet att det ser fint ut, men nej!". "Småland, inga kommer att vilja ha er som grannar och barnen kommer bara att dricka hembränt och meka med moppar". Eller kanske "Mora är paradiset på jorden!". vad som helst alltså. Men, jag bör tillägga, längre norrut än typ Stockholm, kanske Gävle, flyttar vi inte. Hur är det med Uppsala?

Alla våra nära vänner bor i Norrland (dit vi inte vill flytta) eller i Stockholm, Göteborg, så vi har ingen att be om tips. HJÄLP, snälla...

• Svar på tråden Var ska vi flytta?? Desperata genusmedvetna, vegetarianer till föräldrar.
  • KungligtSnygg
    moasa skrev 2012-04-15 00:00:01 följande:
    Hej!

Vi är verkligen ganska desperata. Även om rubriken så klart är tokig. Skrev så för att locka någon som kanske nappar på detta, då det hör till kärnan... Bor sedan nästan två år i en alldeles för liten lägenhet i Sthlm och älskar det på många sätt. Nu pendlar vi med våra barn till skola och dagis i ca 3 timmar per dag (!), vilket så klart är helt galet för oss alla. Vi ser inga större förhoppningar att byta vår lägenhet till något större utan att flytta långt utanför stadskärnan, vilket ger oss ett liv som liknar ett småstadsliv. Då väljer vi hellre det direkt. Till saken hör att vi har många barn och väntar ett till, vårt behov av förändring och en bättre lösning är omedelbar och vi längtar för tillfället ut på landet. Jag är rädd att jag ångrar mig, men mannen har aldrig velat bo i stan och jag är så trött av många skäl att jag verkligen kan se mig själv bakande och lövkrattande de närmaste åren. Jag är tyvärr lite kinkig och är rädd för att hamna i en liten stad där vi inte känner oss hemma och där arbetslösheten är stor och människor inte gillar invandrare t.ex. Jag är van att kunna välja ett dagis med en bra genusmedvetenhet och där mina barn får bra hemlagad mat. Är detta saker jag måste räkna med att ge upp? Det kan vara okej, men vad får jag istället?

Vi tänker på Göteborg, och då innerstaden som ett alternativ, men önskar nu kanske egentligen ett ännu lättsammare liv, där vi kan odla och cykla till havet. Men får också lite ångest av att se mig själv vid ett köksbord, "scrapbookande", eller vad det nu kallas, och då inte för att jag valt det utan för att jag inte har något liv. Vi har hur som helst varken tid för familjen, eller för oss själv. Modernt va?!

Jag vet inte hur jag ska skriva för att någon ska kunna hjälpa mig, men egentligen är jag glad för alla typer av tips: typ "flytta inte till Ystad, jag vet att det ser fint ut, men nej!". "Småland, inga kommer att vilja ha er som grannar och barnen kommer bara att dricka hembränt och meka med moppar". Eller kanske "Mora är paradiset på jorden!". vad som helst alltså. Men, jag bör tillägga, längre norrut än typ Stockholm, kanske Gävle, flyttar vi inte. Hur är det med Uppsala?

Alla våra nära vänner bor i Norrland (dit vi inte vill flytta) eller i Stockholm, Göteborg, så vi har ingen att be om tips. HJÄLP, snälla...
    Hej! Jag tycker att folk i Uppsala är de trevligaste jag vet. Artiga och respektfulla. Staden är väldigt grön och underbar. Liten stadskärna men stor runtom. Jag önskar jag kunde flytta tillbaks men kan inte. Man kan cykla precis överallt. På sommaren kan man cykla till något naturreservat och bada. Pendeln till Sthlm går på 40 minuter om man behöver besöka huvudstaden. Uppsala har allt.
  • moasa

Åh, tack. Trevliga människor låter ju bra. Min uppfattning är också att stadskärnan är liten, men att det finns mycket natur runt om. Kanske ska åka dit när vi ställt på bilen efter vintersömnen! Vi tänkte ta en tur till lite olika ställen för att känna oss för. Det är allt lite läskigt att bara flytta, särskilt när man inte vet något om skolor och annat som kan vara av betydelse för barnen.

• KungligtSnygg

Ja precis. Man vet inte. Men jag hoppas ni besöker Uppsala på er lilla tur. Deras Valborgsfirande är dessutom episkt. Var där både som barn och som student. Det är en härlig stämning i staden och det är grönt runt om. Jag märkte inte förrän efter två år att det fanns sandstränder söder om staden. Vid Morga Hage. Cykelavstånd. Jag vet inget om skolor tyvärr, men tyckte det verkade spännande med en förskola som heter Da Vinci (efter Leonardo) där de hade någon särskild konstnärlig inriktning. :)

• SallyBlixten

Ta en titt på Lund

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • KungligtSnygg

Universitetsstäder är bäst :)  Kolla in Eco-Cafét i Uppsala och konstnärsklubbens café :) Mysigt.

• moasa
    KungligtSnygg skrev 2012-04-15 00:22:45 följande:
    Universitetsstäder är bäst :)  Kolla in Eco-Cafét i Uppsala och konstnärsklubbens café :) Mysigt.
    Så många bra tips! Och sandstrand också! Dessutom pluggade min pappa i Uppsala när jag var liten så jag fick tidigt en mycket djup relation till Pelle Svanslös eftersom jag fick mycket vykort, böcker och annat om honom när pappa kom hem på helgerna.  

Lund då, varför ska vi välja det? Vi är allt lite inne på Skåne, trots att min sambo aldrig varit där och vi på grund av att han inte är född i Sverige är lite oroliga för främlingsfientlighet. Eller oavsett honom förstås, men det kan ju kanske ställa till problem när det gäller jobb, så där konkret menar jag. Lund kanske inte är så farligt? Min uppfattning om Skåne är att det finns platser som är helt underbara, men att det också finns hålor som Gud glömt. Att köpa ett hus utan att veta kanske är lite riskabelt?!

Jag har bott i Visby tidigare och älskar Gotland på många sätt, men det känns också lite isolerat, vi önskar nog att vi lättare kunde hoppa på ett tåg ut i Europa med ungarna. Ja, ni kanske förstår känslan... eh. Mer känslomässigt kanske. Jag vill kunna röra mig mer fritt i landet eller nåt.

• Lisastina

Bålsta. Lägre priser på hus än i Uppsala, det finns både mer stadsliknande kluster och rena landet. det finns tom något som heter Idealbyn ute på Skoklosterhalvön, där man lever reko och eko och det finns en skola med meditation på schemat. Nära till vatten och kultur, bra kommunikationer till uppsala, enköping , västerås och Stockholm. mycket mer avslappnat läge än sthlms innerstad som ju är ganska kissnödig och ängslig. barn kan både sporta, delta i medeltida riddargrupper, åka cross och gå på kör osv. Ala känner alla på ett sunt sätt.

rekommenderas!  

• mayapapaya

Kanske Järna kan vara ett alternativ, antroposoferna. Vegetarianer och gemenskap?

Vilka yrken har du & din man? Kolla på platsbanken.se var ni kan hitta arbete.

Jag bor i Lund och här är himla trevligt, bra blandning av folk: studenter, hög & lågutbildade, svenskar, invandrare... nära till havet, nära till skogen, folk är trevliga och öppna, enkla att lära känna. Det kan vara knepigt att hitta en bostad men kolla gärna in närliggande orter som Kävlinge, Eslöv, Staffanstorp... där är huspriserna lägre

Lycka till och gratulerar till bebisen   

• Konvaljen

Kan tipsa om Nyköping!
    En timme från Sthlm, nära havet, bra barnomsorg och mycket småbarn. Vi har flyttat runt massor och var väldigt kräsna men trivs hur bra som helst här!

• moasa
    KungligtSnygg skrev 2012-04-15 00:49:48 följande:
    Åh. Glömde nämna att det finns ett Pelle Svanslös-muséum också ;)
    Underbart!
    Lisastina skrev 2012-04-15 01:42:09 följande:
    Bålsta. Lägre priser på hus än i Uppsala, det finns både mer stadsliknande kluster och rena landet. det finns tom något som heter Idealbyn ute på Skoklosterhalvön, där man lever reko och eko och det finns en skola med meditation på schemat. Nära till vatten och kultur, bra kommunikationer till uppsala, enköping , västerås och Stockholm. mycket mer avslappnat läge än sthlms innerstad som ju är ganska kissnödig och ängslig. barn kan både sporta, delta i medeltida riddargrupper, åka cross och gå på kör osv. Ala känner alla på ett sunt sätt.

rekommenderas!  
    Det låter härligt, och där finns det väl ett Lasse Åberg-museum om inte annat?
    Vi har bott på Biskops-Arnö ett halvår med barn då jag pluggade och det var underbart vackert. Bålsta är säkert jättebra, men något, jag vet inte vad, gör att det känns som en alldeles för liten "stad". Jag menar det inte som kritik mot förslaget så klart, utan detsamma gäller egentligen Järna...
    mayapapaya skrev 2012-04-15 13:49:54 följande:
    Kanske Järna kan vara ett alternativ, antroposoferna. Vegetarianer och gemenskap?

Vilka yrken har du & din man? Kolla på platsbanken.se var ni kan hitta arbete.

Jag bor i Lund och här är himla trevligt, bra blandning av folk: studenter, hög & lågutbildade, svenskar, invandrare... nära till havet, nära till skogen, folk är trevliga och öppna, enkla att lära känna. Det kan vara knepigt att hitta en bostad men kolla gärna in närliggande orter som Kävlinge, Eslöv, Staffanstorp... där är huspriserna lägre

Lycka till och gratulerar till bebisen   
    Det här med Järna kanske skulle passa oss jättebra, men jag ser mig själv som en ganska modern och flexibel person, trots starka åsikter om ekologi och djurrätt o.s.v., men jag blir lite orolig att vi ska känna oss isolerade mellan skördefester där vi ska hålla handen och dansa i ring och välkomna våren och hens moster. Blundande, sjungande... Hehe, menade inte att göra någon ledsen nu , men jag är helt enkelt lite för rakt på sak och inte särskilt andlig för att bli en bra del i gemenskapen. Besöker gärna Järna och har själv haft barn på waldorf under en period så det är inte helt främmande. 

Det här med arbetsförmedlingen är en bra idé tror jag. Jag har jobb på förlossningen i sommar, men det är bara ett vikariat så efter det kan vi flytta. Min man är svetsare, men vill jobba som snickare eller utbilda sig till trädgårdsmästare. Säger det er något? Tänker att det är Skåne eller Umeå som gäller, ungefär, och eftersom Umeå går bort p.g.a. distansen till allt annat så känns Skåne särskilt lockande. Men vågar man, bara sådär? Vi kanske blir mer isolerade än i Stockholm? Fast... vi skulle ha havet, naturen, Europa, kanske några höns, ett klätterträd? Ja, ni ser, jag drömmer...

Orterna du nämnde, mayapapaya, är de bra orter också. Jag menar när det gäller främlingsfientlighet t.ex.? Jag borde besöka Lund med. Det är säkert jättetrevligt!
    Konvaljen skrev 2012-04-16 17:09:47 följande:
    Kan tipsa om Nyköping!
    En timme från Sthlm, nära havet, bra barnomsorg och mycket småbarn. Vi har flyttat runt massor och var väldigt kräsna men trivs hur bra som helst här!
    Kul att höra om Nyköping. Det är en stad jag bara tänker fint om, förutom det stora nazistantalet på 90-talet då... vet inte hur det är nu. Min familj här i Sthlm skulle förstås bli gladast om vi valde Nyköping, Mariefred, Uppsala eller Norrtälje. 

Det känns som att vi kommer att stå och trampa här, tyvärr behöver vi har ett hem ordnat till augusti när skolorna börjar igen. Eftersom jag ska vara hemma igen är dagis inte lika brådskande. Att söka skola eller job på annan ort och helt enkelt bara flytta dit vore nog det bästa.

Gärna fler tips om vart och varför, och tack till alla som bidragit med tankar!
  • KungligtSnygg

Åh, ja just det, jag minns att vi åkte förbi Idealbyn när vi besökte Skokloster i höstas. Körde bara förbi men ändå. På skoskloster får man plocka äpplen. Det gjorde vi. Röda, vita och mångfärgade. :)

• mayapapaya

Jag har aldrig upplevt någon främlingsfientlighet eller rasism här i Lund. Universitetet har vant invånarna sedan sekler tillbaka vid gästforskare och utbyte med alla möjliga andra länder och kulturer. De orter som jag nämnde tidigare är egna kommuner men många som är bosatta där pendlar in till Lund eller Malmö. Tågen går varje kvart eller så.

Eftersom du inte riktigt vet vad du vill i framtiden så är det kanske ett tips att hyra ut er nuvarande bostad i andra hand (det ska komma en ny lag om detta inom det närmsta) Då har ni alltid möjligheten att flytta tillbaka om det inte funkar.

Du kan söka jobb på förlossningen i Lund, Malmö, Landskrona, Helsingborg osv och ändå bo i Lund. Om du kan ett "mellanösternspråk" så är detta oerhört meriterande för jobb inom vården.
    Vilket är din makes hemspråk? undersök möjligheterna för honom att vikariera som hemspråkslärare/ lärare på Folkuniversitetet tills att han får sin karriär på fötter.

Jag är i en familj som flyttat ganska mycket. det fungerar väl, Facebook finns och Skype så vi pratar med släkt & vänner varenda dag- och har fått många nya vänner och bekanta i och med flytt       

• LovyDovy

Jag skulle säga Lund, eller Malmö, runt Sankt knut. Där bor jag, och har aldrig trivts bättre!

• moasa

Åh, jag blir alldeles rörd av ert engagemang! Underbara råd. Var ska man bo och inte bo i Lund? Och Sankt Knut, vad är det? ;-/ Vi längtar så väldigt efter längre somrar, efter att ha närmare till svärmor i Rumänien och kanske kunna ha vårt egna hus med en hund och några hönor. Samtidigt vill vi ha nära till någon storstad och då känns ju Skåne väldigt bra. Egentligen handlar vår tveksamhet mycket om barnens behov av mormor då de lever i en stor barnaskara och behöver få vila från oss andra ibland, upplever iaf vi föräldrar. Man vet ju inte hur det blir och kanske skulle vi få en annan möjlighet till större boende som kompenserar övernattningar hos mormor till viss del? Ja ni, jag tackar för allt ni delar med er av. Vi bollar och bollar här hemma.

• LovyDovy

I Lund ska man inte bo på linero, östra torn, norra fäladen och inte heller gunnesbo! Stadskärnan är väl det allra bästa, men väster och värpinge är också helt okej! Sankt knut är ett område i Malmö som ligger nära möllan (ännu ett område, som är dödshärligt) knuttan är centralt, det tar Max tio minuter att gå till shoppingstan!

• mayapapaya
    LovyDovy skrev 2012-04-20 08:33:00 följande:
    I Lund ska man inte bo på linero, östra torn, norra fäladen och inte heller gunnesbo! Stadskärnan är väl det allra bästa, men väster och värpinge är också helt okej! Sankt knut är ett område i Malmö som ligger nära möllan (ännu ett område, som är dödshärligt) knuttan är centralt, det tar Max tio minuter att gå till shoppingstan!

Men jag bor på Norra Fäladen och här är jättemysigt. Det finns en gård med får och getter och andra djur som barnen får besöka hur mycket de vill. Det finns bra utbud av affärer och olika föreningar bland annat kulturföreningar där ts man kan finna landsmän!

Östra Torn är jättefint. Bra skolor, bra dagis och fin natur. Mårtens fälad ligger mitt emellan ö-torn och Linero kan man säga. Det är ett bra område. Linero är inte mitt val av område, det är ganska nedgånget. men södra sandby som ligger 10 min bort med bil är hur fint som helst.

Nöbbelöv är ett fint område men där finns knappt några bra affärer eller något för barnen att göra. I så fall är Gunnesbo mycket bättre med en fin 4H-gård och nära till shoppingcentrum.

Överlag tycker jag att Lund är en bra stad att leva i.         
Svar på tråden Var ska vi flytta?? Desperata genusmedvetna, vegetarianer till föräldrar.