• Anonym

en fråga om en vän

Hej! Jag vet att denna fråga inte riktigt hör  hit men jag visste inte var jag skulle placera den.

Så här ligger det till. Jag har en barndomsvän sen många år tillbaka. Vi hade väldigt roligt när vi var små men i samma veva som hennes föräldrar skildes i tonåren och hon började på gymnasiet (jag är ett år yngre) blev hon helt förändrad.Hon blev besatt av killar, andras killar i synnerhet, och ville ha all uppmärksamhet och skröt på om sitt schyssta självförtroende. Hon började trycka ner mig i olika situationer men det mesta handlade om hennes utseendet och att alla jämt tittade på henne. jag kände mig ju så klart inte så snygg men hon var ju min vän så det fick gå. 

När jag sedan lärde mig att säga ifrån mot hennes taskiga kommentarer sa hon bara att hon inte menade så och om inte hon fattar något så gör inte jag det heller ungefär. Jag tycket det blev för mycket och hon tog för mycket energi från mig så vi gled isär.

När jag skulle gifta mig för två år sedan bjöd jag inte henne eftersom vi inte umgåtts på tre år. Jag kände inte henne längre så varför? Vi träffades av en slump en tid före bröllopet och hon frågade om hon fick komma och fota i kyrkan och ingen är ju förbjuden att åka dit. Väl där så hade hon kommandot och skulle stå längst fram då vi gått ur kyrkan och dirigera oss att le och allt sånt. hon gav mig en blomma och dagen efter tackade jag för blomman och då sa hon att jag såg ledsen ut. javisst att jag var ledsen på min stora dag. hon var ju bara irriterande och det trodde jag inte att hon skulle göra så.

Några månader senare börjar hon maila med min systers man och tar bort både min syster och mig från sitt kontakt nät. Vad de skrev om vet ingen. 

Nu är hon på mina kompisar lite grand och håller på att alltid kommentera deras saker på fb och annat. Jag slipper ju inte riktigt undan henne. 

Min fråga nu. Jag är en väldigt snäll person som har svårt att vara ovän med någon, efter min mobbning i skolan och mitt självförtroende jag kämpar med var dag. Jag litar inte riktigt på den här tjejen och är grymt besviken för jag vet att man inte kan ändra på henne. Jag kanske är känslig men jag tycker inte man beter sig riktigt så. Jag tycker ändå det är så svårt när vi var så goda vänner en gång men sen är hon så falsk i nuet och vill trycka ner och tävla med mig.

Hon har ju dissat mig nu och det känns lite jobbigt. möter man henne ska man hälsa då? Vi är över tjugo och det känns ju rätt omoget att vara tjurig. Samtidigt är jag lite besviken på henne. något säger att det är jag som skulle sagt upp bekantskapen för längesen. 

Ska man försöka gå vidare utan henne eller måste man ta upp kontakt igen?? Tyvärr är det nog antingen eller för henne. Hon gör sina utrensningar på vänner emellanåt och antingen är man vänner med allt eller inget!

Hur skulle ni som läser detta gjort?

Tack! 

• Svar på tråden en fråga om en vän
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det här en så kallad vänskap som inte ger dig något utan den bara tar din energi och ger dig bekymmer. Jag tror att det bästa för dig är att inte ha kontakt med henne, i alla fall så lite som möjligt. Om hon dyker upp kan du hälsa på henne men du behöver inte inleda någon konversation. Om  hon frågar kan du säga att du inte tycker att ni har något gemensamt längre. Stanna vid det och ge dig inte in i någon diskussion med henne. Du behöver inte förklara för henne, det finns ingen sådan skyldighet för dig. Värna om dig sjäv och var tillsammans med personer som du tycker om och är glad att träffa.

Hälsningar

Gerd  

Svar på tråden en fråga om en vän