• DonQuijote

Pigg dygnet runt.. =(

Jag vet inte vad det är som gör att jag sover så otroligt dåligt, jag känner mig pigg dygnet runt. Har jag tur så somnar jag då jag ska på kvällen, men det är inte av trötthet och utmattning utan mest av gammal vana (i sängen ska man sova) och då jag väl har lyckats somna så får jag inte sova ostört hela natten utan jag vaknar av mig själv oftast flera gånger per natt. Tillslut blir det att jag går på toaletten bara för att ha någonting att göra istället för att ligga och stirra..
    Jag sover två timmar och sen vaknar jag och sen sover jag lite till och från fram till det jag ska stiga upp och gå till jobbet, jag vaknar alltid två timmar före väckaren och ligger och vrider mig..
    Jag har inga barn som håller mig vaken eller väcker mig, och jag har inte heller någon respektive som snarkar så att jag störs av det (inte vad jag vet att jag har vaknat av det iaf) men jag vet att jag snarkar rätt rejält ibland.. (Det kanske beror på sömnapné men jag tror inte det)

Det jag funderar på är om det kan vara stress men jag vet inte vad jag ska vara stressad över direkt.. Jag har nyss löst problemen med sambon och problemen på jobbet går inte att lösa så det är ingen idé att oroa sig, och ekonomi kommer alltid att vara ett orosmoln så vad är bekymret? Men enligt apotekets hemsida (som dom verkar ha stulit från 1177.se) så verkar det luta mot stress.. Jag har alltid varit en person som har sovit gott och länge, ca 9 timmar per natt, men nu får jag knappt 6 timmar per natt och sjukvården tycker jag ska vara glad för jag är ju trots allt pigg. Men jag känner att jag behöver min sömn för jag har inte sovit en hel natt på flera veckor. 

Men frågan är då; Om man inte vet vad man är stressad över, hur ska man då göra så att allting blir bra igen så man får sova en hel natt utan att vakna hela tiden?

• Svar på tråden Pigg dygnet runt.. =(
  • ELS

Min första tanke: Kan det inte vara självaste stessen att inte kunna sova, som gör att du inte kan sova?
    Sen har det blivit en ond cirkel att du vaknar flera gånger på nätterna?
    Sover du inte bättre ifall du har varit riktigt ordentligt fysiskt aktiv under en hel dag?

Själv sover jag "skitdåligt" pga skiftarbete. Ena veckan sover jag 4 - 5 timmar per natt och andra veckan 11-12 timmar per natt. Sen går det runt runt runt.      

• DonQuijote

Det kan mycket väl vara stressen över att inte kuna sova, för jag behöver många timmars sömn men jag får dom inte vilket gör mig lite orolig men det känns som att det finns inte så mycket jag kan göra åt det..

Jag har aldrig varit en fysisk människa, jag har sovit lika bra även om jag har suttit framför datorn eller tvn hela dagen som om vissa har sprungit ett marathonlopp, så på det sättet tror jag inte att jag behöver öka den fysiska aktiviteten.. Jag hoppas då inte det  ;P

Det är bara så otroligt jobbigt att vakna mitt i natten och vara klarvaken, som att hela kroppen är redo för springa ett marathonlopp, man är inte det minsta trött och har jättesvårt att somna om.. Sen har man samma klarvakna sätt hela dagen.. Man får aldrig det normala att man blir lite trött och är yrvaken.. Det är i såna fall om man har tur och somnar på soffan, då är man trött men då är det alltid någon som ska väcka en =/

• Onne

Det är faktiskt (tro det eller ej) normalt. Jag läste nyligen en artikel som tog upp att det är fel att tro att människor behöver 8 timmars sömn (i rad) varje natt för att må bra. Timmarna kan lika väl vara fördelade. Saken är den att
    alla vaknar lite till under natten, efter att man haft sin djupsömn brukar man vakna till och vanligtvis då känner
    man sig naturligtvis pigg, utvilad (man har haft den viktiga sömnen). Väldigt sällan går man upp men bara fortsätter lite till av ren vana, vilket kan sedan leda till att man känner trött när klockan ringer. Du ska njuta av detta så länge det varar, även om du inte är van vid det men det är helt normalt.

• Onne

I artikeln förekom även att människan har sin naturliga klocka som den följer. Jag antar när den fungerar (är i balans) så blir det att man vaknar till på egen hand. Kan lika gärna vara att man känner sig efter 3 timmars sömn, pigg och utvilad. För mig låter det som att din djupsömn (just nu) är på topp och fungerar hur perfekt som helst!

• DonQuijote

Men jag känner inte att jag mår bra av det här, för jag har en sjukdom som gör att jag behöver många timmars sömn, helst ca nio, och jag får ju aldrig dom vilket kanske påverkar min sjukdom, jag vet inte.. Men det känns inte bra att oavsett om man går och lägger sig 22.00 eller 03.00 så är man vaken kring ca 05.00 och pigg nog att springa ett marathonlopp.. Man vill ju ha den normala tröttheten som alla har.. Eftersom det redan har åpgått i flera veckor och verkar inte ha några planer på att försvinna så är det väl bara att lära sig leva med det..

Svar på tråden Pigg dygnet runt.. =(